KoprdováPlodina, která je neodmyslitelně spjatá s kulinární tradicí slovanských zemí. Modré zlato, jež v červnu pole zaplavuje růžovobílými květy, má pro českou kulturu i ekonomiku nemalý význam. Copak byste se vzdali křupavé houstičky sypané lahodným mákem? Ale víte, že ten modrý český je tak trochu unikát? Více o něm prozradila Mgr. Stanislava Koprdová, Ph.D., ředitelka spolku Český modrý mák, z. s.:

CIBc5490Monika NebeskáJestli si někdo umí představit život bez cibule, nebo bez zeleniny jakéhokoli druhu, tak je mezi námi velkou výjimkou. Mrkev, mangold, libeček, celer, kapusta, hrášek, špenát, brokolice... Vždyť to jsou pochoutky, které nás provázejí každý den, ať o tom přemýšlíme, či nikoli. K tomu se nyní silněji než kdy dříve přidaly debaty nad soběstačností v produkci rostlinné i živočišné, samozřejmě s ohledem na to, co u nás je schopno růst, pást se, být ve stáji či chlévě. Mnozí z nás si začali uvědomovat, že zemědělství je obor, který si zaslouží úctu i podporu. 

Mít na talíři, čeho je třeba, je přece jen dost velkou jistotou. Ing. Monika Nebeská, předsedkyně představenstva Zemědělského družstva Všestary, léta dokazuje, že image i výkonnost českého zemědělství může stoupat. Jak? To už se dovíte z následujících řádků:

Prosluli jste unikátní Všestarskou cibulí, k ní nyní přidáváte pěstování brokolice. Uvažujete do budoucna o dalším rozšíření sortimentu zeleniny?

Je pravda, že jsme v Zemědělském družstvu Všestary během posledních tří let poměrně významně změnili sortiment produkce. Začali jsme na zkoušku pěstovat brokolici. Prvním rokem jsme zkoušeli pět hektarů, následně 35 hektarů a letos jsme plochu jejího pěstování opět rozšířili. Z největšího producenta cibule jsme se tak stali největším českým producentem brokolice a významným producentem i v evropském měřítku. I když je to hodně náročná plodina, daří se nám. Potřebuje hojnost slunce, a to u nás v posledních letech bylo. Když bych to měla přirovnat k šachové partii, prostě jsme vyměnili střelce za věž. Zavedli jsme také ve významném měřítku pěstování špenátu... Prostě pěstujeme to, čemu se momentálně a za daných klimatických podmínek daří a po čem existuje zákaznická poptávka. Myslím si, že to je správný přístup k měnícím se klimatickým podmínkám – přizpůsobit se a pojmout to jako příležitost. Takže ani další změnu v sortimentu do budoucna nevylučuji.

Na jaké výměře tento zázrak plný antioxidantů máte? Jde o rané, či pozdní odrůdy? Kdy budete sklízet a kde si můžeme vaši brokolici koupit?

48348001 da27 41a9 bf18 9de93e091074Brokolici již máme třetím rokem a letos je to zhruba na 100 ha půdy. Opakuji, že je to hodně náročná plodina. Je závislá na počasí, potřebuje hojnost slunce, ne nadarmo jsou hlavními jejími producenty v Evropě Španělsko a Francie. Ale pokud např. nadměrně vysoká letní vedra nastoupí bezprostředně po výsadbě brokolice, zabrzdí se vývoj růžic, které nemusí dospět do tržní zralosti před nástupem podzimních mrazů. Je taky citlivá na nepříznivé povětrnostní dění. Vyžaduje prostě specifické podmínky, a její pěstování je tedy relativně náročné. Letošní první sklizeň začne za pár dnů a snad se nám ji podaří dostat nejen na všechny pulty významných supermarketů.

Stoupá v České republice poptávka po této zelenině? Objevuje se stále častěji na jídelníčku v restauracích, nemocnicích, lázních?

Určitě ano, brokolice je čím dál populárnější. A není to náhoda. Přestože ji tvoří téměř z 90 % voda, je plná živin a můžeme ji považovat za bojovníka proti rakovině číslo jedna a hvězdu zdravé výživy. Řadí se mezi tzv. „superpotraviny“. Je příbuzná květáku (ostatně její botanický název je brokolice květáková), ale obsahuje o 60 % více vitamínu C než květák. Je bohatá na vlákninu, betakaroten, vitamín E a kyselinu listovou. Brokolice je velmi silným antioxidantem, který snižuje hladinu volných radikálů, a tím i riziko vzniku cévních onemocnění, podporuje celkovou obranyschopnost organizmu. Obsahuje tolik vápníku jako mléko. Je prostě velmi zdravá a také chutná, a tak ji vyhledává každý, kdo se o zdravé stravování zajímá. A počet takových zákazníků roste. Proto je to z našeho pohledu zajímavý segment produkce zeleniny. Chceme – jako ostatně u všech našich produktů – dodávat na trh jen kvalitní a zdraví neškodné potraviny.

Do popředí se dostala diskuze o soběstačnosti v zásobování domácího trhu potravinami. O podpoře českých zemědělců, potravinářů. Co byste k tomu dodala?

Musím říct, že jsem moc ráda, že v posledních dnech se opravdu diskuze o potravinové soběstačnosti dostává do popředí pozornosti. Je to myslím jeden z pozitivních aspektů koronavirové krize. Ta nám totiž ukázala, že situace se zásobováním se může dramaticky změnit ze dne na den – a příště se to nemusí týkat jen roušek, ale třeba i základních potravin.
4d756cbb 50d5 452c bc53 9ae2de498558Dlouhodobě zastávám názor, že zajištění potravinové soběstačnosti by mělo být prioritou národní zemědělské politiky. Právě taková situace, která nastala s koronavirem, nám připomíná, jak zranitelný je globálně propojený svět. A jak je krátkozraké přesouvat celé segmenty výroby do určité oblasti. Ukázalo se to zcela zřetelně. Zatímco brokolice se vloni v dubnu prodávala koncovému zákazníkovi za 35 Kč/kus, letos v dubnu to bylo skoro 50 Kč. Je to přímý důsledek kolapsu dovozu od tradičních evropských výrobců.
Koronavirus nám dává skvělou příležitost zamyslet se na tím, jak krátkozraké je převážet potraviny po celém světě. My zemědělci na to upozorňujeme už dlouho. Nesmyslná honba za často pochybnou tzv. biokvalitou dovezených potravin je nejen zátěží pro životní prostředí, ale také posiluje naši závislost na dovozech, a tím pádem zranitelnost obdobnými krizemi. A neúroda v některé části světa může způsobit zvýšení cen potravin u nás, pokud jsme v té dané komoditě převážně závislí na importu. Proto vítám podporu českých zemědělců a jejich produktů. Měli bychom se snažit produkovat co největší množství těch potravin, které zde produkovat lze. Dovážejme jen to, co u nás vypěstovat neumíme. Z ekologických, ekonomických i bezpečnostních důvodů by to mělo být zájmem nás všech.

Stálo by za to vyzvat třeba absolventy vysokých škol k podnikání? K zakládání farem, pěstování zeleniny, chovu králíků, kuřat, krůt, koz? Nebo jsou takové myšlenky utopií, vezmeme-li v potaz investice, zkušenosti, produktivitu práce velkých zemědělských podniků, konkurenceschopnost?

Nemyslím si, že by podnikání mladých lidí v zemědělství bylo utopií. Domnívám se, že je to jako v každém jiném oboru. Úspěch záleží na kvalitě a promyšlenosti podnikatelského záměru, na píli a nasazení, na schopnosti nevzdávat se a poučit se z chyb. V tom se zemědělství nijak neliší. V řadě evropských zemí je problémem stárnutí zemědělců, mladí lidé se do oboru nehrnou. U nás v družstvu je však mladých lidí dost – s úsměvem ráda říkám, že věkový průměr kazím jen já. A jsou velmi šikovní.

Několikrát jste hovořila o tom, jak vaše družstvo nahlíží na udržitelnost, ekologii, kvalitu. Co se Všestarským v poslední době podařilo?

Věřím, že se nám stále daří to, co považuji za náš hlavní úkol: dodávat na trh kvalitní potraviny a mít nejen dnes, ale i v budoucnosti viditelný podíl na živém příběhu kulturního dědictví venkova a jeho krajiny. Protože to je stejně důležitý cíl zemědělství jako kvalitní potraviny.
Chceme se taky aktivně podílet na zviditelňování českého zemědělství a podpoře regionálních potravin akcemi, jako je tradiční Oslava Všestarské cibule – každý rok ji navštíví přes 3000 lidí. Za rok 2019 jsme získali zase několik cen, například za cibuli značku Dobrý tuzemský potravinářský výrobek – Česká chuťovka nebo první místo v kategorii cibulová zelenina v soutěži Zelinářské unie Čech a Moravy, jejíž výsledky byly slavnostně vyhlášeny na Floře Olomouc. ZD Všestary získalo prestižní ocenění Českých 100 nejlepších. Letos naše družstvo opět obhájilo certifikát kvality Global G.A.P. pro cibuli a sóju (GMO Free). Toto ocenění potvrzuje fakt, že pro nás je bezpečnost potravin, ochrana životního prostředí a práce na prvním místě. A za úspěch považuji i to, že jsme se stali nekuřáckým pracovištěm. Určitě to koresponduje s filozofií našeho podnikání: kvalita, ekologie, ohleduplnost k přírodě i k sobě navzájem.

otázky připravila Eva Brixi

DSC02247Martin StiborV Česku se ročně vyrobí tisíce tun korálků z nejrůznějších materiálů. Většina české produkce korálků a komponentů k výrobě šperků je určena na vývoz a míří do všech koutů světa. Tato orientace se ale vlivem koronavirové pandemie na dlouho změnila. Více napoví rozhovor s Martinem Stiborem, zakladatelem společnosti Korálky.cz, největšího e-shopu v Česku s komponenty k výrobě šperků:

radka BenešováRadka BenešováMnozí z nás, kteří se na jaře ocitli na home office, přesto, že měli najednou spousty práce navíc a nové povinnosti, se hýbali méně, než bývá zvykem. Více jsme seděli u počítače, u televizního vysílání, na zahradě, u knížky nebo s dětmi nad učením. Léty zaběhnutý rytmus pracovního dne se proměnil, ubylo kroků na stanice MHD, ulicemi, na nákupy, omezili jsme procházky v parku. Nejedna žena si po čase postěžovala, že přibrala. Nejen kvůli nedostatku pohybu, ale třeba i proto, že pobyt celé rodiny doma sváděl k vaření, pečení, ochutnávání ve větší míře než v předchozích měsících. Co teď? Kromě hojnějšího množství zeleniny a ovoce můžeme zařadit do jídelníčku i více mléčných výrobků. Potvrdila to Ing. Radka Benešová, ředitelka marketingu Mlékárna Valašské Meziříčí.

portrétKateřina Marie DuškováPotřebujeme být zdraví a výkonní. Jednou z českých firem, která již léta nabízí produkty prvotřídní kvality vhodné k vylepšení naší kondice, je ústeckoorlický ORLING s.r.o. Patří manželům Duškovým, pracují v něm i jejich dvě děti. Rodinná společnost vyvíjí a vyrábí doplňky stravy pod řadou známých značek, a snaží se tak pomoci utužit zdraví jak lidí, tak zvířat. V mnohém jsou tyto přípravky průkopnické, nesou stopu významných vědeckých poznatků i zkušeností z praxe. Ing. Kateřina Marie Dušková je jednatelkou a marketingovou ředitelkou. Zabývá se také vývojem. Tuto roli chápe jako své profesionální poslání. Pátrala jsem po tom, jak vnímá rodinné podnikání ona, co ji nejvíce těší či motivuje:

Petra KlázrováTouha mít doma něco, z čeho se budeme těšit každý den. Snaha rozzářit kuchyň, obývák nebo jiné prostory domácnosti o kousky, které nám zlepší náladu. Koupit drobnost, na které bude stát náš svět radosti. I to bývají pohnutky, které nás čas od času zavedou do prodejny s krásným, tradičním českým porcelánem. Takovým, který jsme bývali zvyklí vidět u svých babiček i maminek, ať už jako vzácnost, na kterou se servírovalo jen výjimečně, anebo naopak jako běžný užitný předmět, který sloužil den co den. Vztah k porcelánovým hrnkům a hrnečkům, talířům, miskám, slánkám či podnosům se v člověku rodí nejen díky generační komunikaci, jež nás provází životem tak nějak po špičkách a samozřejmě, ale i zcela náhodně, třeba v okamžicích životních zlomů. Ať je to svatba, nebo skon důležitého člena rodiny, v okamžicích nostalgie, kdy je potřeba udělat si den pěknější jen tak, či pohnutka k velkolepému nákupu na řadu let dopředu. Každý to máme nastaveno trochu jinak. Jedno je však jisté: vybírat v případě porcelánu máme z čeho. I o tom jsem hovořila s Petrou Klázrovou, která ve společnosti Český porcelán a.s. v Dubí zodpovídá za marketing:

nanomedical 002Marcela Munzarovánanomedical 025V novém provozu v Liberci se 18. května naplno rozjela výroba nanovlákenné struktury, která umožnila odfiltrovat viry a bakterie na tu nejvyšší možnou účinnost. Unikátní materiál, jehož kvalitu potvrdila svým certifikátem (VFE Viral Filtration Efficiency) uznávaná laboratoř Nelson Labs v USA, se jmenuje AntiMicrobe Web R a má záchyt vyšší než 99,9 %. Spolehlivě zafungoval při výrobě zdravotnických masek proti obávanému koronaviru. Avšak s jeho využitím měla původně jeho autorka, Ing. Marcela Munzarová, jednatelka firmy Nano Medical s.r.o., dceřiné společnosti letitého českého výrobce spodního prádla a plavek Triola a.s., jiné plány. AntiMicrobe Web R po měsících výzkumu vznikl jako vysoce prodyšný materiál vhodný zejména pro zdravotnické náplasti – pro překrytí ran po operacích, při popáleninách nebo jako materiál pro kosmetické masky s pečujícími, výživnými i čisticími účinky.

pe routka 1Jiří PeroutkaJak se zachovaly Češky, když se jim uzavřely kadeřnictví a salony krásy? Na to se zaměřil nedávný průzkum společnosti dm. Odpovědi dotázaných možná někoho překvapí, ale ženy nehodily ani za ztížených podmínek péči o svůj vzhled za hlavu. A prozradily o sobě mnohem víc, jak řekl v rozhovoru manažer komunikace dm Ing. Jiří Peroutka.

Aktuální vydání v PDF

Listopad 2024

Otevřít PDF | Prosperita | Fresh Time

Newsletter

Zaregistrujte se do našeho newsletteru a dostávejte nejnovější vydání Madam Business emailem. Na základě registrace navíc můžete využít 20 % slevu na první inzerci v Madam Business.

Registrací souhlasíte s Podmínkami zasílání a použití služby.

 

Hlavní partner:

manner84_84

Partneři:

logo-eternity_web_119 jaja_logo2_108design4net_119_119 nadeje_logo88_882018 yourchance rgb color120
smart press logologo klub manazerek 150lazne teplice v cechachnupreme SiMyCo

Tip Grady

Zeptej se vedce kniha mesice listopad 2024Zeptej se vědce

Institut pro komunikaci vědy, Dvořák Aleš

Projekt Zeptej se vědce odpovídá již několik let na jakékoliv vědecké i nevědecké otázky laické veřejnosti prostřednictvím sociálních sítí. Renomovaní vědci svoje odpovědi zpracovali vědeckou optikou, ale zároveň čtivě a hlavně srozumitelně širokému publiku. V knize najdete výběr 50 nejzajímavějších témat. Třeba jestli je káva opravdu tak nezdravá nebo kde se vzala sůl v moři…

 

Navštivte také

iprosperita RGB freshtimecz RGB