Vůně o nás prozradí mnohé. I když tyto vjemy dokážeme dobře vnímat, můžeme tuto schopnost dál rozvíjet k dokonalosti. Nechte se uvést do kouzelného prostředí vonných látek Markétou Filipovou, lektorkou Školy Čichu Rafaella.
Co se učí ve Škole Čichu?
Kurz učí poznávat krásu i účinky vůní. Účastníky provází fascinující historií vonných látek: jaké vůně a k čemu se používaly v různých vonných kulturách až do současnosti. Na místě si každý může i namíchat svůj vlastní originální parfém na míru. Je to celoroční cyklus, ale i na jednotlivé lekce se lidé mohou přihlásit na www.rafaella.cz. Na kurzech učíme lidi lépe cítit. Protože kdo svět lépe cítí, cítí se v něm i sám mnohem líp. Vše podle naší vonné filozofie i motta starých parfémářů a mistrů alchymie „co mi voní – to mne léčí“. Ve Škole Čichu se věnujeme světu a umění vůní, jejich kráse, míchání i historii. Pročicháme se v ní tak k osobnímu neopakovatelnému parfému na míru, který si každý vytvoří sám.
Pro koho je výuka určena a kde se mohou absolventi uplatnit?
Práce s vonnými látkami je velmi intenzivní a hluboká, protože pracuje s našimi city, vzpomínkami, a zahrnuje tak mnohem širší dovednosti, než je jen schopnost vybrat si pro sebe vhodný parfém. Když se lidé uvolní, zjistí o sobě přes vůně často překvapující věci. Pokud najdete svou vůni, cosi se ve vás změní, otevře. Čich je velmi individuální a emocionální záležitost. Vůně odjakživa znamenaly mnohem víc než jen možnost nanést si na sebe příjemnou voňavku. Očišťovaly prostor, povzbuzovaly i uklidňovaly mysl, a měly i silný léčebný efekt. Přitahuje-li vás nějaká vůně skutečně silně, znamená to, že vaše tělo po ní volá, potřebuje ji ke svému vyladění. Nebo dokonce k uzdravení. Mohou za to jednotlivé bylinné a další esence obsažené v parfému. Uplatnění je široké, od marketingu až po kosmetiku, nebo nakonec i cestovní ruch...
Jsou lepší čichači muži, nebo ženy? A dá se zjemnění orgánu čichu vůbec naučit?
Čich je náš nejvíce individuální smysl a nedá se jasně porovnat kvalita, jestli čicháme a cítíme lépe než někdo druhý, jak cítíme je úplně subjektivní vjem, ale je pravdou, že muži bývají často mnohem více úspěšnější ve vyhledání toho, co jim voní, než ženy. Čich se dá kultivovat stejně jako tělo cvičením, zkrátka tím, že se mu začnete věnovat. Doporučujeme tedy čichat, nebát se experimentovat a poctivě vnímat své reakce na to, co cítíme. Náš čich je perfektní průvodce i rádce.
Jaké jsou zkušenosti lektorů a žáků, s čím je největší potíž a s čím zábava?
Účast na vonných kurzech, a zejména na Škole Čichu lidem často velmi změní život k lepšímu. Tím, že se věnují svému čichu, pracují zároveň se svými emocemi, poznávají sami sebe doslova skrze to, co jim voní a nevoní – to se totiž dá aplikovat na všechny aspekty života, netýká se to jen výběru vůně. Častá potíž bývá u klientů jejich obava oprostit se od strachu z toho, že nebudou umět vůně dobře poznávat nebo vnímat, že cítí špatně a nemají talent na vůně atd. Zábavné může být to, že lidé pronikají sami k sobě, poznávají se, zjišťují netušené...
Napověděla jste, že se ve Škole Čichu se věnujete i historii. Jak to vlastně s parfémy v dějinách bylo?
Úplně v kostce řečeno, historie vonných látek je historií celé naší civilizace. V pradávných dobách byly vonné látky chované ve velké úctě, a byly výsadou panovníků a vysoce postavených kruhů každé společnosti. Dokud byly vůně známé jen v přírodní podobě, zacházelo se s nimi jinak, nebyly dostupné pro každého. Primární účel koření i bylin a květů byl především léčivý, spirituální, a potřeba upoutat pozornost na sebe prostřednictvím vůně byla až na konci pomyslné pyramidy vonných potřeb. S vynálezem syntetické vonné molekuly se vůně rozšířily mezi běžný lid, ale jejich význam v lidských životech se proměnil, stále těžko říct jestli k lepšímu, nebo horšímu.
Je o čichání zájem? A je možné obor dál rozvíjet a posouvat ho na vyšší úroveň?
Čich je naším nejstarším smyslem, který má však zásadní význam pro náš život. Ovlivňuje nás na každém kroku – při komunikaci a navazování vztahů, působí na náš výkon, koncentraci i emoční ladění. Je naším základním vodítkem pro orientaci ve světě i mezi lidmi. Čich nelze umlčet a čich máme všichni, stále více na to přicházíme a práci s čichem sledujeme na širším a širším poli působnosti, v marketingu, ovlivnění klientů během nakupování, v komerčních prostorech, při jednáních, firmy světového formátu najímají aromaterapeuty pro své zaměstnance atd. Díky podstatě čichu jako vjemu si myslím, že posouvat práci s ním je možné vždy.
Vaše značka Rafaella je také známá a jedinečná tím, že nabízí vůně typu Stříbro pro Barboru, které jsou inspirované Chrámem svaté Barbory v Kutné Hoře. Jak může vzniknout vůně místa a čím je specifická?
Na vůně pro místa je odbornice moje kolegyně Petra Hlavatá, zakladatelka Rafaelly, která genius loci historických památek překládá do jazyka vůní. Na začátku byly Kladruby u Stříbra, které inspirovaly ke vzniku originální trio parfémů s názvem Triptych Monastery inspirovaný posvátnou atmosférou chrámů, něhou svatých žen a krásou klášterních zahrad. V Kladrubech vznikla také krásná vonná expozice Archiv Vůní. Další zastávkou byl barokní areál na Kuksu a vůně Věčné Světlo inspirovaná ctností a neřestí, následovaly Plasy, Kutná Hora. A postupem let nám vzniká takzvaná Vonná mapa domova, která zachycuje vybraná místa v České republice, kam si můžete zajet, nechat se okouzlit krásou místa a jako památku na ně si odvézt krásnou vůni s jeho příběhem.
za odpovědi poděkoval Pavel Kačer
www.rafaella.cz