Designová a kvalitní čokoláda vždy patřila k noblese okamžiku. To si před osmnácti lety uvědomila i Petra Kovandová a začala podnikat. Vyrábět čokoládové pralinky všech možných tvarů, příchutí, s náplněmi, které rozpalují vášeň v srdci a přitahují ty nejhezčí vzpomínky. Do práce se dala s vervou, neobvyklým nasazením. Dnes je její značka Bon-Bon dobře zavedená jak v České republice, tak na Slovensku. Její obchůdky s čokoládovými divy najdete v nákupních centrech, v Táboře, místě podnikání, ale nakoupit se dá parádně i v tamním Muzeu čokolády a marcipánu. Tedy v době, kterou neupravuje omezení, jež doslova mění business lidem před očima. Pro řadu firem jsou sladké kousky Petry Kovandové nezastupitelné jako vánoční dárky či jako pozornost pro obchodní partnery při nejrozmanitějších příležitostech. Zdá se, že letos mnohým pomůže její výroba nahradit veselé vánoční večírky, stane se určitou alternativou poděkování v závěru roku. Proto jsem se zeptala:
Mnoho prodejen je zavřených, mezi nimi i většina těch vašich. Co to pro výrobu znamená?
Jednoduchá odpověď, nemáme najednou pro koho vyrábět, a tak hledáme cestičky. Více pracujeme se sociálními sítěmi, podpořili jsme reklamu v médiích, oprášili jsme e-shop a taky uklízíme, malujeme... Já si práci vždycky najdu, ale horší to mají zaměstnanci, ti chtějí chodit do práce... Je mi z toho smutno, když vidím zhaslá loga našich obchodů. Značka Bon-Bon si našla příznivce po celém Česku a Slovensku. A nyní? Zavřeno, zavřeno, zavřeno.
V tuto dobu jste každým rokem připravovali nejrůznější vánoční balíčky, dárkové kazety, poukazy pro vaše firemní zákazníky. Mnozí si je vyzvedávali právě v prodejnách nebo přímo u vás ve firmě. Jak to budete řešit letos?
Moc cest nezbývá, když se vám ze dne na den změní chod firmy. Ano, mohli jsme více předvídat, jenže ono se to dobře mluví. Naše výrobky se kupují hodně očima nebo na základě ochutnávky, pěkné vzpomínky, je to o emocích, zážitku a občasném mlsání, dárku k narozeninám, výročí, pozornosti při oslavě. V současné době telefonujeme našim příznivcům, vzpomínáme na všechny, kteří od nás odebírali v minulých letech, a ptáme se, co bychom jim mohli nabídnout. Zda nechtějí vyrobit pro své zákazníky třeba vánoční balíčky. Mnozí se ozývají sami, a to nám samozřejmě dodává novou energii. Najednou jsem si uvědomila, jak moc vděčni jsme za každou novou zakázku, objednávku, dotaz. Doba je vykolejená a možná nás naučí pokoře.
Ostatně ale svým způsobem může být koronavirová krize příležitostí, jak se v „odbavování“ firemní klientely zase posunout o kousek dál, získat nové zákazníky. Vánoční večírky patrně odpadnou, ale zaměstnavatelé přece jen budou chtít nějakým způsobem poděkovat pracovníkům, svému manažerskému týmu, obchodním přátelům. Čokoládové pralinky originálně zabalené nikdy nezklamou...
V to doufáme, máme nachystané krásné vánoční krabičky a prezentační katalog a celý můj tým je připraven zodpovědět jakýkoli dotaz na toto téma. Jsme velmi flexibilní a umíme vyhovět jakémukoli expresnímu požadavku, vyplnit jakékoli přání. To ostatně naši činnost provázelo vždy, ale nyní jsme doslova v pohotovosti a dokážeme reagovat čili zaslat vyjádření, vysvětlit, a samozřejmě vyrobit okamžitě. Kdokoli se ozve s poptávkou, zjistí, že pracovat umíme opravdu velmi rychle.
Také kolem Mikuláše se vždy zájem o čokoládu zvedá. Co jste připravili nového na tento den?
Pro letošní rok máme plno vánočních novinek. Třeba punčovou pralinku. A pro začátek prosince jsou to třeba marcipánoví čerti na cukrovém uhlí a také náš kontroverzní Mikuláš s rouškou. Ten vyvolal velkou diskuzi na sociálních sítích, někdo tento vtípek odsoudil, jiný byl zase nadšený. Nakonec jsme se rozhodli ho do výroby zařadit. Realita je taková, že rouška zatím je a bude součástí našeho života, tak proč by ji neměl mít i Mikuláš? Možná pak i děti lépe pochopí, že roušky mají význam.
Muzeum čokolády a marcipánu, které jste zbudovala v Táboře, rovněž muselo na nějakou dobu omezit své aktivity. Nač se budou moci zájemci těšit, až se znovu otevře?
V našem Muzeu čokolády vytváříme permoníkům nové podzemí. Mělo by to působit tak, že na vás každou chvilku spadne čokoládová stěna v těžařském dole. Prostě trochu adrenalinově. Sama jsem zvědavá na výsledek a moc se těším. Hlavně ať je komu to brzy ukázat.
Byla jste jednou z prvních, kdo „rozjel“ výrobu pralinek v České republice ve velkém stylu. Naučila jste mnohé ženy z businessu mlsat prvotřídní čokoládu, užívat si ty omamné chvíle plné opojení z chutí, které patří k okamžiku, kdy je každá z nás jen sama sebou. Učila jste je svým způsobem udělat si čas samy na sebe, odložit starosti a užívat si sladké chvilky... Staly se vašimi věrnými klientkami?
Myslím, že máme mnoho věrných klientek, ale samozřejmě i klientů, na trhu působíme stabilně již 18 let a obchody jsme vybudovali v Čechách i na Slovensku. Je za námi kvantum práce, mnohdy pokus omyl, ale vždy je to spojené s velkým nadšením celého týmu. Trh se hodně vyvíjí, konkurence nám mnohdy šlape na paty, ale žene nás dál. Velkou letošní novinkou je série čokolád vyrobených z kakaových bobů Ekvádoru a slazených Panelou – sušenou třtinovou šťávou. Máme čtyři druhy tabulek čokolád s různým podílem kakaa, ale i v kombinaci s mlékem. Jde o velmi zajímavé chutě, které by i naše věrné zákaznice určitě rády okusily. Byli jsme připraveni na podzim, na řadu degustací, během nichž jsme veřejnost s novými kousky chtěli seznámit. Koronavir udělal všem čáru přes rozpočet.
Co byste poradila tomu, kdo vaše dobroty zatím nezná, ale rád by se s nimi seznámil a objednal si na zkoušku třeba desítku kazet, jimiž by chtěl okouzlit svůj dámský tým?
Dneska vyrábíme na 120 druhů pralinek, 30 druhů marcipánových specialit, 10 druhů nugátových kostek, plno figurek. Opravdu je z čeho vybírat. Ale
každý zákazník má vlastní představu a my jsme kromě variací ze stálého sortimentu připraveni mu jeho přání převtělit do čokoládové kreace. Stačí zavolat či napsat na naši linku: Barbora Erwerth, Specialista pro firemní klientelu, tel.: +420 725 80 49 49, e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
Ze všeho nejvíc si však přeji, abychom zase mohli žít normálně, radostně a v plném nasazení. Čokoláda k našim radostem patří. Budu ráda, když naše značka Bon-Bon začne zase provázet všechny milovníky sladkého pokušení, až už jsou to ženy z businessu, jejich ratolesti, babičky, kamarádky. Kdekoliv a kdykoliv...
za rozhovor poděkovala Eva Brixi