Generace Z – nejstarším z nich je pod 30, neznají svět bez internetu a absolventi vysokých škol právě míří na pracovní trh. Po vedoucích postech zatím příliš netouží, pokud se ale na vysokou pozici dostanou, jsou z nich schopní lídři.
Zástupci generace Z neznají svět bez internetu, digitálních technologií a sociálních sítí. V práci se prozatím vyhýbají stresu a zodpovědnosti, které jsou spojené s vedoucími pozicemi. V budoucnu z nich ale budou jedni z nejlepších šéfů. Nástup nové generace navíc může změnit celkový koncept pracovní doby. „Už nyní se setkáváme s tím, že pokud je mladý člověk obsazen do vyšší funkce, pracuje velmi zodpovědně a efektivně, navíc ,zetkaři‘ velmi dobře zvládají leadership – nenásilné vedení týmu s jasným stanovením cílů. Díky tomu, že je pro ně práce s technologiemi samozřejmostí, dokážou pracovní proces výrazně zrychlit a usnadnit. To nahrává diskutované čtyřdenní pracovní době. Právě díky lidem generace Z a jejich efektivnímu přístupu k práci je pravděpodobné, že po jejich masivnějším nástupu na pracovní trh bude stále větší množství firem čtyřdenní pracovní dobu zavádět. Výhodné to bude pro obě strany – firmy zrychlí své procesy a zaměstnanci naleznou lepší vyváženost mezi osobním a pracovním životem,“ předpokládá Petr Hykel, majitel a ředitel headhunterské společnosti Theones, která se zaměřuje na obsazování vrcholových manažerských pozic.
Pro zetkaře je zásadní work-life balance, tedy rovnost mezi prací, volným časem a rodinným životem. „Tradiční model, kdy šéf sedí ve firmě pět dní v týdnu osm hodin denně, je do budoucna neudržitelný. Zetkaři takto pracovat nechtějí, už nyní přes 75 % zetkařů preferuje možnost práce z domova, flexibilní pracovní dobu a další formy hybridních pracovních modelů. Ty budou chtít zavádět i do vedoucích pozic,“ komentoval Petr Hykel.
Generace Z vyrůstala s technologiemi, je proto velmi zdatná v používání digitálních nástrojů a nových technologií. To může pomoci modernizovat firmy a zlepšit efektivitu. „Jsou zvyklí na rychle se měnící svět a neustálé technologické novinky, jsou generací, která je nejotevřenější inovacím a hledání nových způsobů, jak řešit problémy. Tato generace také podporuje flexibilní pracovní modely, které mohou vést ke zvýšení produktivity. Zetkaři preferují otevřenou a upřímnou komunikaci, což může posílit týmovou spolupráci a podpořit důvěru mezi zaměstnanci. Mladší generace klade větší důraz na etiku, udržitelnost a společenskou odpovědnost, což povede k tomu, že se firmy budou více zaměřovat na společensky odpovědné podnikání a dlouhodobou udržitelnost. Tyto vlastnosti dělají z generace Z perspektivní vůdce, kteří mohou přinést svěží a moderní pohled do vedení firem,“ vyjmenovala Marcela Vyskoková, marketingová manažerka personální agentury Advantage Consulting.
Problém může představovat nízký věk. Získat si respekt starších podřízených je výzva. „Vzhledem k nízkému věku a menším zkušenostem s vedením velkých týmů mohou někteří zetkaři postrádat praxi v tradičním hierarchickém vedení. Upřednostňují spolupráci a rovnost, což může podpořit pozitivní týmovou atmosféru, na druhou stranu to ale může způsobit menší respekt u podřízených. Problém s autoritou vůči starším kolegům mohou mít ale i samotní zetkaři. Úspěch ve vedoucích pozicích závisí na schopnosti mladých lídrů projevit respekt, empatii a odborné znalosti, aby si vybudovali důvěru napříč věkovými skupinami,“ řekl Petr Hykel.
Podle průzkumu společnosti Deloitte zastává v Česku vedoucí funkce pouze 17,2 % žen. Česká republika za celosvětovým průměrem zaostává o 2,5 %. Počet žen na vedoucích postech ale pozvolna stoupá. Nástup mladé generace by mohl růst počtu žen ve vedení firem výrazně zrychlit. „Lze očekávat, že podíl žen bude ve vedoucích pozicích vyšší. Obecně mají ženy z generace Z rostoucí ambice k dosažení vedoucích pozic. I přes důraz na genderovou rovnost ale čelí ženy stále určitým společenským překážkám, které muži v takové míře nepociťují, například předsudkům nebo nedostatku vzorů ve vyšších vedoucích funkcích. V generaci Z se však tento rozdíl zmenšuje díky kulturním změnám a většímu akcentu na podporu žen ve vedení. Celkově jsou rozdíly mezi ženami a muži v generaci Z méně výrazné než u předchozích generací, přičemž obě pohlaví usilují o rovnost, flexibilitu a inovativní přístup k vedení,“ uzavřel Petr Hykel.
(tz)