TabWebV podnikání mají muži stále výrazně vyšší vliv než ženy. Ačkoliv počet žen – majitelek firem dlouhodobě, ale velmi pozvolna roste, podíl jimi ovládaných společností v rámci podnikatelské základny se blíží k 16 %.

Společnosti, jejichž majoritním vlastníkem je muž, zpravidla vykazují vyšší tržby ve srovnání se subjekty, které kontrolují ženy. Ženy častěji podnikají v oblasti zdravotnictví nebo vzdělávání, zatímco doménou mužů je stavebnictví, doprava a IT. Genderovou analýzu vlastníků tuzemských firem zveřejnila v prosinci poradenská společnost Dun & Bradstreet.

V ČR je aktuálně registrováno 575 165 společností s ručením omezeným a akciových společností. U 16 % z nich je majoritním vlastníkem žena, 57 % ovládá muž a ve 27 % právnická osoba většinového majitele nemá nebo je v rukou jiné právnické osoby. „Podíl firem, které vlastní žena, je v ČR stále velmi nízký, nicméně se kontinuálně pomalým tempem zvyšuje. Ke konci roku 2022 ženy kontrolovaly 85 906 firem a aktuálně to je 91 133,“ sdělila obchodní ředitelka Dun & Bradstreet Kateřina Klosová s tím, že v sousedním Slovensku ženy kontrolují 18 % firem.

Největší, zhruba pětinové zastoupení žen, jako majoritních majitelek českých firem, je u subjektů s ročními tržbami do pěti miliónů korun. Od hranice tržeb pět miliónů korun zastoupení ženských firem prudce klesá. Naopak v případě mužských společností, v rámci populace tuzemských firem, víc než polovinu z nich ovládají muži až do ročních tržeb 200 miliónů korun. Společnosti, které vykazují vyšší tržby, jsou nejčastěji v rukou jiné právnické osoby. „Obecně však platí, čím jsou tržby společnost vyšší, tím je v rámci podnikatelské základny nižší podíl ,ženských‘ firem,“ doplnila Kateřina Klosová s tím, že u firem s tržbami přesahujícími jednu miliardu korun je jejich podíl na hranici 1 %. „Obdobný trend, avšak posunutý do vyšších hodnot, lze sledovat v případě subjektů, ve kterých je majoritní vlastník muž. Zastoupení ,mužských‘ firem na podnikatelské základně roste až do objemu tržeb 30 miliónů korun, s dalším zvyšováním tržeb jejich podíl klesá ve prospěch společností, jejichž majoritním vlastníkem je zpravidla jiná právnická osoba,“ dodala dále Kateřina Klosová.

Ženy se nejčastěji soustředí na podnikání v oblasti zdravotní péče, vzdělávání a služeb. „I přesto, že mají v těchto oblastech podnikání ženy, ve srovnání se zbytkem oborů činnosti, silné zastoupení, v žádném segmentu nevlastní nadpoloviční počet společností,“ komentovala výsledky Kateřina Klosová. Naopak stavebnictví, informační a komunikační činnosti či doprava a skladování jsou sektory, kde jednoznačně převažují subjekty s mužskými vlastníky.

(tz)