Iva Hovadová je zkušenou interim manažerkou. Nedávno se stala předsedkyní České asociace interim managementu a je vůbec první ženou v čele této asociace, jež letos slaví 15. výročí vzniku. Má více než třicetileté zkušenosti v oblasti managementu v průmyslových společnostech, jako je například Karosa, Iveco, CNH, a podílela se na záchraně firem Tatra Trucks, ESSA Czech, MICo a mnoha dalších malých i středních. Jak charakterizuje obor, který ji přirostl k srdci?
O tom jsou následující řádky:
Co vás přivedlo k profesi interim manažerky?
Po celou profesní kariéru jsem měla možnost sbírat velké množství zkušeností z provozu a řízení firem od zajištění materiálu až po finální obchod a zabezpečování poprodejních servisních služeb, ať u nadnárodních korporací, nebo malých firem. Vzhledem k tomu, že interim management je především o předávání vlastních bohatých zkušeností tam, kde to jednotlivé firmy nejvíce potřebují, ale i o neustálém vlastním vzdělávání a rozšiřování vědomostí, byla profese interim manažerky logickým vyústěním.
Ale interim management stále ještě není v ČR běžným pojmem. Můžete krátce představit, co to vlastně znamená a čím se interim manažeři liší od klasických manažerských pozic?
Interim management je poskytování manažerských kapacit, dovedností a zkušeností na určité, předem definované / dočasné období. Základním znakem interim managementu je nasazení externího zkušeného profesionála v situacích, kdy firma nemá ve svých vlastních zdrojích dostatečné kapacity či dovednosti nebo není možné, případně výhodné, hledat pro danou pozici stálého zaměstnance.
Interim manažer vytváří řešení, vede jeho implementaci a má odpovědnost za výsledek. Tedy na rozdíl od některých poradenských firem nekončí poskytnutím rad a doporučení, ale je zapojen do exekutivy dané firmy a do praktického řešení jednotlivých oblastí. Od klasických manažerských pozic nebo poradců se liší i mnohaletými zkušenosti, které interim manažer nejen uplatňuje, ale i předává lidem ve firmě. Má vysokou kvalifikaci, v mnoha případech i překvalifikaci, která umožňuje rychlé zapojení do téměř jakékoliv situace. Interim manažeři jsou flexibilní a zvyklí rychle reagovat. Jsou připraveni jak na změnu lokality, tak na rychlé nasazení u klienta, a to v řádu dnů. Jsou orientování více na dosahování cílů a výsledek než na budování vztahů ve firmách klientů.
V čem je největší přínos interim manažerů pro firmy?
Velkým přínosem pro firmy kromě rychlosti nástupu zkušeného odborníka bývá to, že interim manažeři poskytují majitelům i managementu na rozdíl od vlastních kmenových manažerů nezávislý a nezkreslený pohled na firmu, nemají zájem prosazovat své osobní zájmy na úkor firmy. Interim manažer má za sebou veřejně dohledatelné působení a je závislý na hodnotě svého jména na trhu, což je zárukou jeho kvality.
Důležitá je i zodpovědnost, finanční stabilita, hodnotový žebříček a nezávislost, kdy interim manažer je obvykle již seniorní manažer, který ctí dohodnuté cíle a není závislý na rozdíl od zaměstnanců na okamžité odměně. Kvalitní interim manažer by toto vše měl splňovat a být sám o sobě zárukou, že problém ve firmě skutečně vyřeší. Proto má naše asociace také etický kodex, který tyto principy a zásady obsahuje. Interim manažeři v asociaci jej musí akceptovat, ctít a uplatňovat.
Kdy si firmy především najímají interim manažery?
Podle účelu lze interim management rozdělit na tři základní kategorie, a to substituční, projektový, změnový/krizový.
Substituční interim management je náhrada manažera nebo experta v organizační struktuře společnosti, a to na určitou přechodnou dobu např. z důvodu nemoci kmenových manažerů, okamžité výpovědi, mateřské dovolené.
Projektový interim management je vhodný pro situace, kdy společnost realizuje nějaký specifický či náročný projekt, k jehož vedení nemá dostatek vlastních manažerů nebo nemá potřebné kompetence na zajištění. Může jít například o implementaci nových technologií či informačního systému a s tím související aktivity, stěhování výroby, výstavbu nového závodu, akvizice nové společnosti, ale i mnohem menší projekty jako nastavení nových procesů, reportingů, interní rozvoj firmy či zaměstnanců atd.
Změnový interim management je využíván v situacích, kdy podnik nebo jeho majitelé potřebují provést určité výraznější změny svého fungování v relativně krátkém časovém období. Jde například o významné rozvojové změny strategie, fúze, přípravy na prodej firmy, zvládání či příprava nástupnictví, ale i krizové či transformační řízení. Často jde o změny problematického stavu, ve kterém se společnost nachází, až po řešení krizových stavů společností.
Na vašem webu se zmiňujete o široké škále oborů, ve kterých interim manažeři působí. Které sektory nejčastěji využívají tyto služby?
Interim manažeři působí v celé škále oborů od průmyslu přes farmacii, logistiku, obchod, služby až po zdravotnictví, ale nelze zde vyjmenovat zdaleka všechny obory a oblasti. Nejvíce projektů je logicky z oblasti automotive, logistiky, strojírenství. A souvisí to s vysokým podílem průmyslu v České republice, a jeho složitou situací, a současně také s nedostatkem odborných kapacit v těchto oborech.
Jak probíhá výběr a nasazení interim manažera do firmy a na co by si majitelé nebo manažeři při výběru měli dát pozor?
Interim manažer musí samozřejmě splňovat odborné a kvalifikační předpoklady pro danou oblast, být zkušeným profesionálem s prokazatelnými výsledky v různých odvětvích a sektorech. Podnikatel, majitel či management by si měl vždy jako první krok ověřit, jaké má interim manažer reference a zkušenosti, nevybírat dle nejnižší ceny, která zcela určitě nebude odrážet kvalitu interim manažera. Na trhu jsou i tzv. volní manažeři, ale tito nemají vždy dostatečné zkušenosti s prací interim manažera. Určitou jistotou je dát na doporučení nebo vybírat ze členů naší asociace. Na webu asociace je uveden přehled všech členů i s kontakty a referencemi. Na trhu jsou i provideři, kteří vám interim manažera mohou nabídnout, ale i tady se vyplatí obezřetnost při výběru konkrétní osoby.
Někteří interim manažeři mají osvědčení o profesní způsobilosti, které uděluje Česká asociace interim managementu. Certifikát interim manažera potvrzuje vysoký stupeň odbornosti, víceleté zkušenosti i úspěchy v oblasti interim managementu, a dává tak držitelům větší prestiž. Certifikovaný interim manažer disponuje dostatečnými znalostmi a praxí, které byly ověřeny kritickou oponenturou zástupců profesní komunity. Certifikace společně s autorizací oboru interim management, kterou České asociaci interim managementu jako jedinému subjektu udělila Hospodářská komora ČR,
je nejvyšším možným oficiálním potvrzením kvality interim manažerů v naší zemi.
Proces nasazení interim manažera do firmy pak může proběhnout velmi rychle, ale na počátku je potřeba ujasnit si a konkretizovat zadání a cíle spolupráce a také pochopitelně formu a odměnu.
Funguje spolehlivě interim management při velkých problémech, kdy už jde o krizové řízení nebo reorganizaci?
Jde o situaci, kterou vlastníci či management nejsou schopni svými silami zvládnout, a to ani za pomoci externích poradců, konzultantů či mentorů. Situace proto vyžaduje rychlý efektivní exekutivní zásah. Tady musím uvést, že interim manažeři z CAIM pomohli již stovkám firem, mnohým zachránili i jejich existenci.
Pro většinu krizových situací je typické opomenutí nebo bagatelizování symptomů přicházející krize. Ta má často příčinu v selhání strategie nebo neexistující strategii společnosti. Viditelně se projevuje problémy v oblasti obchodu (od poklesu tržeb až po nespokojenost zákazníků) přes negativní vývoj rozvahy a výsledovky až po chybějící cash-flow, případně až po stádium předlužení, insolvence. V těchto situacích je pro odvrácení negativního vývoje nutné požádat o pomoc včas, což z našich zkušeností většina firem odkládá, a dostává se poté do stavu, který je obtížně řešitelný, v mnoha případech i majitel o firmu přišel. Pozdní angažování interim manažera v těch horších případech je poslední šancí před nástupem insolvenčního správce. Případně následně angažovaný interim – krizový manažer nebo tým interim manažerů zabezpečuje chod firmy i v průběhu insolvence ve spolupráci s insolvenčním správcem.
Mnoho podnikatelů se obává vysokých nákladů na interim manažery. Jak byste těmto obavám čelila? Může interim manažer ve výsledku firmě ušetřit prostředky?
Obecně náklady na interim manažery nepřesahují náklady na kmenové zaměstnance i přesto, že na první pohled mohou působit jako vysoké. Interim manažer má ve své sazbě již zahrnuté kompletní náklady na angažování v dané firmě, tzn. nejen svoji odměnu, ale například automobil, počítač, telefon atd. Oproti tomu pro běžného zaměstnance je nutné zahrnout mj. náklady na mzdu, odvody, dovolenou, zaměstnanecké benefity, služební vůz, zaškolení, vzdělávání, příp. hodnotu odstupného. Interim manažer navíc přináší do dané firmy určitou hodnotu svými zkušenostmi a znalostmi, kdy definovaný cíl je mnohem rychleji a efektivněji dosažen. Veškeré tyto faktory mají samozřejmě pozitivní vliv na celkovou úsporu finančních prostředků, v neposlední řadě také na reputaci a obchodní pozice.
Jakým způsobem interim manažeři zajišťují, že jejich práce má dlouhodobý dopad i poté, co jejich angažmá skončí? Jak předávají know-how?
Interim manažeři předávají mnoho znalostí a zkušeností jak majitelům firem, tak spolupracujícím kmenovým pracovníkům v rámci svého působení ve firmách. Obvykle jsou interim manažery v rámci jednotlivých projektů zpracovávány různé dokumenty, návrhy řešení a akční plány, které slouží nejen pro definici cílů a stanovení postupů, ale po ukončení mise jsou k dispozici majitelům a managementu k dodržování nastavených principů, aktivit a činností. V některých případech probíhá i po ukončení exekutivní části určitá forma podpory, mentoring majitelů či managementu nebo jen neformální konzultace potřebných témat.
Potýkáte se s tím, že firmy neví, co interim management je a jak funguje, a jak by jej mohly využít?
Povědomí v ČR se zlepšuje mimo jiné i tím, jak přibývá případů, kdy interim manažer úspěšně splní svou misi a firmě pomůže v jejích potížích nebo záměrech. Zaměřujeme se ale také na osvětu. Posláním asociace je zvyšovat povědomí o interim managementu. Připravujeme semináře a workshopy, publikujeme a předáváme mnoho informací a zkušeností, které jsou důležité pro úspěšné řízení firem a ponaučení se z chyb pro majitele i management firem. Ve spolupráci s Hospodářskou komorou ČR jsme vytvořili sekci o interim managementu na komorovém portálu to-mas.cz (to-mas.cz/interim-management). Tam je možné učinit i první krok k využití služby interim managementu nebo k získání bezplatné konzultace zadáním svého požadavku. Samozřejmě spoustu informací máme také na webu CAIM (www.caim.cz).
Když končíte svou misi v určité firmě, není vám líto, že v „tom nejlepším“ odcházíte?
I když je každá mise obvykle pouze na předem definované období, velkou satisfakcí je právě to, že se podaří ve firmě nastavit vše potřebné, často danou firmu zrevitalizovat, nebo se i podílet na její záchraně. Je skutečně standardem, že „v tom nejlepším“ interim odchází a předává firmu do standardního režimu, ale je velmi příjemné se následně setkat s majiteli nebo managementem, který ještě zpětně pozitivně hodnotí realizovanou misi, společné aktivity a působení. S některými jsme skutečně následně v dlouhodobém kontaktu.
Nechtěla byste být někdy třeba designérkou nebo dámskou krejčovou?
Ač jsem nikdy o těchto profesích neuvažovala, práce designérky i dámské krejčové potřebuje vysokou kreativitu a zahrnuje také celou škálu dovedností od odborných, technických až po psychologii či komunikaci. V tom by bylo možné najít i některé společné rysy. A důležité je především, a to platí pro každou profesi a dobře odváděnou práci, aby vás bavila. A práce interim manažerky je nejen odpovědná, pestrá, ale i velmi zajímavá.
za odpovědi poděkovala Eva Brixi