Cesta ze zaměstnání k vlastnímu podnikání může mít mnoho podob. Někdo si založí svoji značku, někdo se stane distributorem světově známého brandu, což je i případ manželů Janouškových, Dity a Jiřího. Ti původně pracovali v technických oborech, ale v roce 2020 se stali oficiálními distributory kosmetické značky Inglot, a naplno se tak přesunuli do oblasti beauty. Co je přimělo k tak zásadní změně? A jak si vedou v prodejích firemním i koncovým zákazníkům?
Působili jste vždy v beauty sektoru?
Ne, dříve jsme byli zaměstnanci v retailu a pracovali jsme v úplně jiných oborech, spíš technických. K dekorativní kosmetice jsme se dostali vlastně úplně náhodou. Zhruba před pěti lety jsme se dozvěděli, že Inglot hledá zastoupení pro český trh, a začali se zajímat, co to je za značku a co to vše obnáší. Značka byla pro nás od samého začátku velmi příjemná a sympatická, proto jsme se nakonec rozhodli nabídku vzít.
Co vás přivedlo právě k distribuci značky Inglot? V čem je zajímavá?
Asi nejvíce nás oslovilo to, že jde o jednu z mála značek na trhu, které netestují na zvířatech. Přitom mnoho větších i známějších značek to bohužel dělá. Další zajímavostí je, že zhruba tři čtvrtě produkce je na přírodním veganském základu. Ať už jde o make-upy, oční stíny, nebo laky na nehty, většina výrobků obsahuje vysoký podíl rostlinných složek. Stejně tak byl pro nás důležitý dobrý poměr kvality a ceny.
Spousta zákaznic využívá také freedom system, který spočívá v tom, že si do paletky podle sebe vyberete oční stíny, pudr, tvářenku apod., a pak už jen doplňujete produkty, které vám dojdou, takže paletka vám zůstává a vy měníte pouze vypotřebované produkty, a šetříte tak životní prostředí i svou peněženku. Profesionálové zase nejvíce oceňují kvalitu a výdrž našich pigmentů.
Nepřemýšleli jste o založení vlastního brandu?
Ne, značek už je na trhu obrovské množství a určitě je z čeho vybírat. Smysl by nám dávala možná nová spolupráce s nějakým známým jménem, které už mají lidé v povědomí. Budovat no name značku v této oblasti dnes opravdu není jednoduché.
Představíte vaše hlavní prodejní kanály?
V první řadě prodáváme přes kamenné prodejny v Praze. Jednu máme v OC Atrium Flora a druhou v outletovém centru POP Airport u letiště. Zároveň si zákaznice oblíbily i náš oficiální e-shop a funguje nám také distribuce přes velkoobchodní partnery, tedy profesionály z různých studií, salónů a škol nebo divadelních a filmových maskéren, kteří od nás odebírají širokou škálu produktů. Jmenovitě můžeme prozradit, že se naše produkty používají například v seriálu Ordinace v růžové zahradě, Ulice a dalších.
Plánujete otevřít i další prodejnu? Nebo spíš rozšiřujete B2B spolupráci?
Aktuálně neplánujeme otevírání další samostatné prodejny, spíše se snažíme navazovat další partnerství s profesionály a rozšiřovat velkoobchodní spolupráci.
Jste partnery módních akcí. Jak vám to pomáhá s propagací značky?
V letošním roce budeme poprvé partnerem zajímavé módní akce – Píseckého veletrhu módy a designu. Jinak se pravidelně účastníme jarního i podzimního pražského beauty veletrhu, ale z větších akcí je Písecký veletrh módy a designu vlastně první počin. Jedná se pro nás zase o jinou formu propagace, než jsme tu dosud dělali, a doufáme, že bude oboustranně úspěšná, protože s touto akcí máme mnoho společného. Kromě módy a designu nás zároveň spojuje zájem o ekologii a udržitelnost. Dále také spolupracujeme s pražským Make-Up Institutem nebo se
školou v Hradci Králové.
Využíváte i online reklamu?
Ano, primární je pro nás Instagram a Facebook. Samozřejmě nás také najdete ve vyhledávačích, ale nejlepší zkušenosti máme na zmiňovaných sociálních sítích, kde se snažíme být velmi aktivní. Forma propagace je různá, ať už jde o náš vlastní obsah přímo na našich účtech, nebo tvorbu některých influencerek, se kterými stejně jako ostatní značky spolupracujeme.
Kdo jsou vaši zákazníci? A co nejčastěji kupují?
Typickým příkladem jsou ženy 40+, které chtějí své pleti dopřát kvalitní produkty, ale snažíme se oslovovat i mladší ročníky. A samozřejmě, že u nás nakupují také profesionálové – make-up artisté, vizážisté, maskérky apod.
Co se týče produktů, tak mezi top 5 nejžádanějších určitě patří make-up, přípravek Duraline, který dokáže změnit konzistenci produktů na voděodolné nebo ze sypkých na tekuté – například z obyčejné řasenky udělá voděodolnou nebo sypké oční stíny změní na tekuté. Dále to jsou černé gelové linky, a u profesionálů rozhodně vedou pigmenty, kterými je Inglot hodně proslulý, a v neposlední řadě můžeme zmínit také podkladové báze nebo zmiňované složky freedom systemu.
Jak se Inglot v Česku za poslední roky posunul? Ať už z hlediska rozšiřování portfolia, nebo tržeb?
Bohužel v posledních letech byl segment dekorativní kosmetiky postižen zejména dobou covidu a prodeje se v té době prakticky zastavily. Následně došlo k prudkému růstu a aktuálně stále mírně stoupáme v pozornosti zákazníků. Portfolio produktů máme stále velmi široké a zájemci mají z čeho vybírat. I když musíme říci, že české zákaznice jsou více konzervativní v používání make-upu a barev než ženy z jiných zemí. Například státy jižní i západní Evropy jsou v tomto dál, ženy se tam líčí pravidelněji, používají i více barev, výraznější líčení apod.
A novinky pro letošní rok?
Z produktových novinek máme například nový make-up pro atopiky, který byl tedy již takovou podzimní novinkou. Na konci roku přišly ještě nové lesky na rty, které při dlouhodobém používání zvětšují objem rtů, dále voděodolná konturovací tužka na rty nebo tekuté tvářenky a korektor pod oči s peptidy. Sortiment máme hodně široký a značka Inglot určuje trendy a jde s dobou. Každoročně se u nás objevují novinky, vylepšené produkty i barevné variace. Zároveň ale některé končí, aby se sortiment optimalizoval. Důležité je, že výrobce přichází s novinkami postupně a my máme zároveň vždy čas se s nimi seznámit.
ptala se Dana Halušková