České módní značky jsou čím dál odvážnější, a kromě šití oblečení se pouštějí třeba i do tvorby kabelek. Některé prodávají klasické kolekce, jiné se zaměřují na produkty na míru, což je i případ Mybelky, kterou založil mladý manželský pár z česko-polského pohraničí. Design kabelek tedy Agnieszka Farna vymýšlí v Česku a výroba probíhá v polské dílně, která má se šitím kožených výrobků bohaté zkušenosti. Adam Farny mezitím řeší finanční a právní záležitosti, a právě díky jasnému rozdělení rolí prý podnikání ve dvou skvěle funguje.
Začali jste podnikat v hodně mladém věku. Neměli jste strach, že to nevyjde?
Myslím, že to může být i výhoda, protože v mladém věku a s menšími zkušenostmi člověk asi méně přemýšlí o rizicích a závazcích. A naopak, když už máte stálou práci, musíte se rozhodnout, jestli ji třeba opustit nebo to nějak skloubit. Navíc jsme na začátku nemuseli investovat až tolik a všechno jsme viděli hodně pozitivně. Já jsem tehdy už dva roky pracovala pro e-shop, kde se řešily hodně podobné věci jako u nás. Viděla jsem v tom tedy do začátku velký přínos. A díky příteli jsme zase dobře znali právní záležitosti, protože já sice tehdy začínala studovat vysokou školu, ale on už končil.
Značka Mybelka vznikla v roce 2020, prozradíte, jak jste od té doby vyrostli?
Spuštění e-shopu na sto procent proběhlo na konci roku 2020. Nyní jsme se tedy dostali do bodu, kdy už tři roky fungujeme naplno, a přitom neustále rosteme. Samozřejmě vše průběžně hodnotíme, ale stále se shodneme na tom, že nám vyhovuje, aby se firma zvětšovala udržitelně, přestože to bude pomalu. Profit je velmi důležitý, ale nepotřebujeme ten business najednou rychle nafukovat. Jdeme krůček po krůčku a snažíme se značku stavět od základu bez jakýchkoli externích investic. Možná pak máme pomalejší tempo, než by se dalo čekat, ale nám to tak vyhovuje.
Mít firmu ve dvou... Popíšete stručně výhody a nevýhody?
Přišlo nám přirozené jít do podnikání společně. Tehdy jsme spolu chodili a dnes už jsme manželé a jsme rádi, že nám to klape i v práci, což je myslím dané i takovým přirozeným rozdělením – já se specializuji víc na módu a marketing, a manžel je naopak zaměřený hlavně na finance a analytiku. Je pravda, že spoustě lidem z našeho okolí by to nevyhovovalo, ale podle nás je to super. Můžeme tak být opravdu hodně ponoření i do práce toho druhého, a pokud nastanou problémy, řešíme je spolu, což je vždycky lepší. Samozřejmě se ale práce někdy hodně prolíná do osobního života, a třeba někdy nastane zlom, kdy budeme chtít změnu, ale teď určitě ne, protože jsme maximálně spokojení.
Proč zrovna kabelky? A kde probíhá jejich výroba?
Myslím, že kabelky na míru lépe zapadají do našeho konceptu udržitelnosti. Šijeme je v Polsku, v jedné rodinné dílně, která se nachází pouhých 250 km od našeho sídla. Pracuje tam asi 25 lidí v etických podmínkách a vše probíhá bez problému. Jen finální kontrola je pak samozřejmě na nás. Dílna není přímo naše vlastní, ale Poláci obecně šijí kabelky i pro velké značky a mají s tím mnohem větší zkušenosti než my v Česku. Tradice je tam také mnohem delší než tady. Zákazníci to někdy nevnímají tak pozitivně, ale my se snažíme zdůraznit, že jde stále o lokální prostředí a opravdu vše je tam na vysoké úrovni.
Co znamená Mybelka a jak funguje nákupní proces?
Název vlastně vznikl velmi jednoduše ze slov moje a kabelka. Naznačuje to, že jde o můj vlastní model, u kterého sama ovlivňuji, jak bude vypadat, ale základní parametry jsou dané.
Momentálně máme zhruba 20 modelů kabelek. V prvním kroku si zákaznice vybírá tvar, pak barvu a strukturu kůže. Následně volí i podšívku a popruh, a případně si přidá i vlastní gravírování. Dnes je veškerých kombinací už zhruba 10 000 a my všechny ty kabelky šijeme na přání. Výroba jedné z nich přitom trvá tři až čtyři týdny. V létě je čekací doba spíš kratší, na podzim delší, ale čtyři týdny jsou skutečně maximum.
Nabízíte i kabelky skladem, ale oblíbenější je asi možnost navrhnout si vlastní model...
Ano, nejvíce se prodávají kabelky na míru. V letních měsících ale lidé nechtějí tolik čekat, proto se v tu dobu prodává více skladových zásob. Máme jich poměrně málo, jen třeba 15 modelů, tedy kombinací, kusů je samozřejmě víc. Nyní je tedy poměr prodejů třeba 85 ku 15 a v zimě se prodává přibližně 90 % kabelek na míru a 10 % skladových zásob.
Je nějaký z modelů jednoznačně nejúspěšnější?
Už přibližně kolem tisíce kusů jsme prodali jedné kombinace, kterou je Luna v krokodýlí krémové kůži, náš all time bestseller. Snažíme se ale, aby nebyla jediná a během posledního roku se nám podařilo vytvořit další velmi populární model Nicole, který mu alespoň tvarově konkuruje. V kombinacích ale Luna zatím s přehledem vede, což je jasně vidět i v celoročním srovnání. Celkově máme za minulý rok prodaných 5000 produktů a z toho je Lun neuvěřitelných 1800.
Využíváte pravou kůži, která je kvalitnější a odolnější než umělá. Co na to udržitelnost? Přemýšlíte také o veganských materiálech?
Názory jsou opravdu různé a vždy si najdete argumenty pro potvrzení toho vašeho. My v každém případě kůži vnímáme jako udržitelnou, protože jde o sekundární produkt potravinářského průmyslu. Už to nám připadá skvělé. Zároveň si vybíráme koželužny, které pracují zodpovědně, disponují příslušnými certifikáty a odpovídají standardům, které chceme dodržovat. A ve dlouhodobosti se kůži nic nevyrovná, navíc i pocit z nošení je mnohem lepší a řekla bych, že kůže prostě umí stárnout, a i když má po čase třeba trochu patinu, pořád vypadá krásně. Více lidí se k ní tedy teď vrací a už nejsme v tomto směru kritizováni tolik jako na začátku. Spíš čím dál víc zákazníků oceňuje přírodní kvalitu.
Máme ale i jednu veganskou variantu – zatím hladkou černou a budeme zařazovat i hladkou bílou. Vizuálně se ty kabelky víceméně neliší a rozdíl je hlavně ve vůni. Ty černé modely máme už dva roky a zatím na ně nemáme žádné reklamace. Pořád je to ale umělý materiál, který nepracuje, nestárne a nepřizpůsobí se. Také mu chybí patina a celkově je trochu tvrdší a jinak se chová při výrobě i samotném nošení.
Kolikrát ročně uvádíte na trh novinky? A jak je to s limitovanými modely?
Nové dva až tři tvary se snažíme přidávat do nabídky dvakrát nebo třikrát ročně. U klasických kolekcí jde většinou o šest až osm kabelek. Většinou je uvádíme na jaře a na podzim, a mezitím třeba vznikají i limitované edice a modely na přání zákazníků. Důležité je, abychom kabelku konstrukčně vytvořili tak, že bude možné ji v každé kůži ušít. Vzorkování tedy trvá poměrně dlouho, a pak pokračujeme ještě grafickým zpracováním. Proces je tedy celkem náročný a trvá několik měsíců. Nápady nám ale zatím rozhodně nedocházejí a myslím, že na dnešní dobu je naše tempo stále poměrně pomalé a udržitelné.
A například v červnu jsme vytvořili něco úplně jiného – květinové kabelky, protože je super, když se stále děje něco nového, i když to bude třeba jen pro omezenou skupinu zákazníků. Tato limitovaná řada byla vyloženě letní a měla končit v závěru června, ale hezky se chytla, a tak jsme ji prodloužili. Určitě ji ale neplánujeme přidávat do stálé nabídky. Jde o vyloženě skladové kusy, tři modely našich kabelek s ručně přidělanými květinami, které jsou ideální na akce, plesy, svatby apod., zkrátka jsou to speciální kabelky na speciální akce.
Máte už stálé zákaznice, které se k vám pravidelně vracejí?
Rozhodně máme a vidíme v systému, že některé už u nás zakoupily třeba 15 nebo 18 kabelek. Hodně často si od nás pořídí jednu kabelku, a pak pokračují dalšími, a také nás doporučují dál své rodině a přátelům nebo kupují naše produkty jako dárky. Poznáme to, protože se opakují ta příjmení. A pak když si zákazníci fotí vánoční stromeček, také často vidíme více Mybelek pohromadě. A to nás vlastně na naší práci těší asi úplně nejvíc. Nejlepší, co se vám jako podnikateli může stát, je, že vás zákazník doporučí a zároveň se sám vrací.
Můžeme se v příštích měsících těšit na novinky?
Právě teď jsme zařadili několik novinek a je to něco, co u nás ještě nebylo. V první řadě jde o nový tvar kabelky s možností výběru dvou typů kůží a druhou novinkou je proutěný košík menší velikosti, který se, myslím, moc povedl. Jeho barva je přírodní, ale bude možné si zvolit barvu kůže na klopě. A výhodou je, že to bude nejlevnější model v naší nabídce, přestože každý model ručně plete paní v naší dílně.
za rozhovor poděkovala Dana Halušková