WEBtereza Machacîovaü copyRodinných firem, které podnikají v oblasti módy, je v Česku opravdu málo. Tradice jako v Itálii nebo ve Francii zde zkrátka neexistuje. Najde se ale několik výjimek, které potvrzují pravidlo, a Machač Design k nim rozhodně patří. Firma vznikla jako Oděvy Machačovi už v 90. letech minulého století a zpočátku fungovala zejména jako kamenná prodejna. Zákaznice zde mohly najít jak autorské modely vyrobené v ČR, tak kousky od zahraničních značek. Postupně se ale rodina víc a víc soustředila na vlastní tvorbu, a proniká i do online světa. Jak se jí daří uspět s e-shopem, v čem vidí své silné stránky a jak dokáže udržet konkurenceschopné ceny? To nám prozradila členka nastupující generace Machač Design talentovaná designérka Tereza Machačová.

Navazujete na tradici, kterou započala už vaše babička. Kdy firma vznikla? A jak se její fungování lišilo od dnešní podoby?

Firma jako taková vznikla v roce 2017. V ro-ce 1993 babička společně s tátou a tetou Evou založili obchůdek s názvem Kožichy, klobouky, oděvy. Do roku 2017 butik fungoval jako klasický obchod různých značek, ale poté jsme začali s vlastní produkcí.

Typ prodeje v době po revoluci byl úplně jiný než nyní. Začínalo se koženým oblečením, těžkou konfekcí a byl obrovský hlad po hezkém odívání. Zatímco v dnešní době jsme módou doslova přehlceni, a to i dovozem nekvalitních kousků z ciziny. I proto jsme se rozhodli pro tvorbu naší značky, která vzniká v Čechách, víme, odkud je a kdo ji vyrábí.

V čem jsou podle vás největší výhody a nevýhody rodinné firmy?

Naší výhodou je, že díky podnikání v této oblasti už od 90. let víme, jak co funguje. Máme pevné zázemí a máme se od čeho odrazit. Co se týče navrhování, tak už v té době, kdy jsme se vydali tímto směrem, byla vytvořena klientela a návrhy byly komu prodávat. Nemuselo se tedy začínat od nuly. A nevýhody vidím v tom, že se někdy nemůžeme shodnout. A protože jde aktuálně o dvě generace, každá strana vidí celkové podnikání i konkrétní si­tuace jinak.

Móda se za ty roky proměnila, ale váš nadčasový styl zůstává. Co je jeho základem?

Snažíme se dělat takové kousky, aby ženu za jednu sezónu neomrzely – jde tedy o klasické střihy, ale chceme, aby byly něčím zajímavé a ozvláštněné. Například zajímavým prvkem, materiálem nebo barvou. Oblékáme především ženy pro běžný všední den, popřípadě na různé akce. Proto se snažíme vytvářet modely, které jsou pohodlné, komfortní a snadno se udržují. Často používáme i pružné materiály, které jsou příjemné při pohybu. Žádaný je ale také funkční materiál na úpletové šaty, přičemž jde opět o téměř bezúdržbový materiál, který se hodí například i na dovolenou do
kufru, protože se nemačká a je prodyšný.

saty2Jak se ve vašich kolekcích projevuje ženskost a přizpůsobení české postavě?

Odjakživa jsme měli rádi šaty, ale jak už jsem říkala, kdysi jsme prodávali a stále prodáváme i jiné značky z různých koutů světa, často to byla i Itálie, kde jak známo, mají ženy jinou postavu než ty naše a povětšinou jsou i jiné co se typologie barev týče. České ženy proto potřebují odlišnou velikostní tabulku, než tomu je například u jižních národů.

Snažíme se dělat rozmanité typy střihů, které sluší různým typům postavy – na daném modelu tedy vždy upozorňujeme na konkrétní přednosti, kterými žena disponuje. Tak, aby jí model zvýraznil to hezké, a naopak zakryl, co sama nechce příliš ukazovat. Také se snažíme oblečením vytvarovat opticky symetrickou postavu. V každé kolekci vyzdvihujeme ženskost jiným způsobem a vždycky je rozdíl mezi letní a zimní kolekcí. V létě si můžeme dovolit celou škálu šatů i sukní ve svítivých barvách. A konkrétně letos jsme chtěli ženskost vyzdvihnout zvýrazněním vysokého pasu, který opticky dělá hezkou postavu.

Navíc máme dobře připravený střih vhodný i pro postavy, které až tak vytvarovaný pas nemají. A také máme rádi takzvanou zahalenou módu, kdy žena pro svoji ženskost nemusí odhalovat vše, a naopak svou krásu podpoří skrytými křivkami.

Zakládáte si na tom, že celý proces navrhování a výroby probíhá v Česku. Využíváte i lokální materiály?

Ano, snažíme se, aby veškerá výroba probíhala v Česku. Od navrhování přes konstrukci střihu až vzorkování si vše děláme sami a zůstává to v rodině. Spolupracujeme ale s českými dílnami, které nám pomáhají kolekce zpracovat. Využíváme i českou galanterii, například knoflíky. Co se týče látek pro naše kolekce, bohužel nejsme ve fázi, kdy bychom měli tak velký odběr a mohli si látky v ČR na míru vyrobit. Naše značka je spíše menšího typu, šijí se malé série a více druhů modelů. Proto tedy prozatím nejsme schopni naplnit kapacitu tak, abychom si mohli nechat vyrobit na přání materiál, který nám bude vyhovovat barvou i složením. Ale na druhé straně máme i jednu českou firmu, která se zaměřuje na úplety a ty průběžně používáme do různých kolekcí.

Daří se vám udržet konkurenceschopné ceny?

Mohu potvrdit, že daří. Je to urychlením procesu výroby. Naše móda je spíše designová, ale tzv. nositelná a zároveň má kvalitnější krejčovinu. Často tomu v ČR bývá tak, že za lepší krejčovinu zákazník zaplatí mnohem více. Proto se snažíme ceny držet ne úplně nízko, abychom se rovnali například řetězcům či nízkonákladovým výrobám, ale takové, aby nebyly vysoké jako u klasického návrháře. Dosáhli jsme toho, přestože si zakládáme na exkluzivitě a kolekce nejsou po 200 kusech od jednoho modelu, ale šijí se v menších sériích okolo 20–30 kusů.

Dále používáme konstrukční programy pro zrychlení procesu konstrukce střihu a stupňování. Díky tomu zabere výroba mnohem méně času, než když se konstrukce vytváří rýsováním na papír. Modely neupravujeme přímo na míru, ale šijeme je v konfekčních velikostech a úpravy případně děláme až na místě se zákaznicemi, co se týče drobných zásahů (například délka kalhot).

saty1Vaše modely můžeme vidět na módních přehlídkách. Co dalšího děláte pro zviditelnění značky? Věnujete se online propagaci?

Jedna z aktivit, díky kterým se snažíme zviditelnit, jsou i módní přehlídky. V této chvíli sháníme odborníky v oblasti online propagace a marketingu – zejména co se týče sociálních sítí. Do nynější doby jsme fungovali tak nějak pokus omyl a už víme, že tudy cesta nevede.
Díky vlastním chybám jsme zjistili, že potenciál určitě online podnikání a prodej má, jen je potřeba tento proces nasměrovat správně, aby fungoval plnohodnotně a také e-shop se nám rozjel naplno. V současnosti se přes e-shop prodává, ale představy jsou jiné...

Spolupracujete s ambasadory a influencery?

Ano, začali jsme spolupracovat se známými osobnostmi a influencery. Prozatím ambasadorku nemáme. Ale určitě bychom v budoucnu někoho takového mít chtěli. Velkým úspěchem pro nás je spolupráce se Světlanou Witowskou a Zuzanou Tvarůžkovou, které jsme oblékali do jejich pořadu Spotlight, a dále s Ivanou Jirešovou do pořadu ČT Bedekr, Denisou Helceletovou na Mistrovství Evropy v atletice nebo Vlastinou Svátkovou.

Prodáváte nejvíce kousků přes e-shop, nebo v kamenném butiku? Liší se nějak skladba zákazníků?

Největší odbyt máme v kamenném butiku. I když nám e-shop funguje již delší dobu, pořád v této oblasti „tápeme“. V současnosti ale řešíme spolupráci s agenturami, které se on­line prodejům věnují profesionálně. Zatím je pro nás tedy velkou základnou kamenný butik, přičemž prodej v něm má klíčový význam. Skladba zákazníků se liší asi tím, že do kamenného obchodu chodí takové zákaznice, které chtějí individuální přístup a potřebují poradit. Přes e-shop zase nakupují dámy, které mají rády soukromí a anonymitu. Často je tomu ale tak, že jsou z velké dálky a nemají možnost dorazit fyzicky.

A jak vám funguje spolupráce se show­roomy a obchodní zastoupení v zahraničí?

Spolupráce s českými showroomy se postupně rozvíjí, ač musím uznat, že někdy je těžké oslovit butiky, které již mají zajeté značky zahraniční. Často se nám pak stává, že když jejich zástupci vidí oblečení „na živo“, jsou překvapeni, že jde o českou značku. Stále je ale problém se do obchodů dostat. Rádi bychom oslovili další butiky a šli i touto cestou, ale bohužel se nemůžeme na tento druh spolupráce až tak spoléhat, protože ne vždy se vše vyvíjí správným směrem.

Zahraniční zastoupení prozatím nemáme, avšak v budoucnu bychom se touto cestou chtěli také vydat. Nejdříve bychom si ale chtěli vybudovat pevné základy v online prodeji v Čes­ku, a pak by určitě bylo fajn naši značku rozšířit i do dalších zemí.

za odpovědi poděkovala Dana Halušková