Svým vzhledem komunikujeme se světem. V businessu jsou tyto signály důležité. Je to nejen určitá forma reprezentace osobní značky a instituce, ale často také vyjednávací strategie. Lenka Zelenohorská, stylistka a spolumajitelka concept storu INDIVINE, považuje vytváření image za psychologickou záležitost. Jak v rozhovoru říká, je to doslova věc sebepoznání.
Patří mezi vaše klienty lidé z businessu i celé firmy? Co vše dokážete těmto dvěma skupinám nabídnout?
Ano, patří. Koncept INDIVINE je sice zaměřený na potřeby žen, ale jako stylistka poskytuji poradenství i mužům. Na individuálních konzultacích s klientkami a klienty řešíme často profesní image a to, aby byla v souladu s jejich postavením, a jejich styl přitom zůstal autentický. Zabýváme se společně jejich současným šatníkem. Nové možnosti mu dokážu vdechnout pomocí fungujících a neotřelých kombinací a doplněním těch správných kousků. To je základ při tvorbě kvalitního a stabilního šatníku, který bude reflektovat potřeby profesního a společenského života daného člověka. Dále se oběma skupinám věnuji v rámci společných nákupů, kdy vybíráme z nabídky obchodů to nejvhodnější.
S firmami spolupracuji obvykle dvěma způsoby. Řada organizací mne vyhledá proto, abych pro ně vytvořila nebo pozměnila firemní image. Například týmy prodejců z pojišťoven a bankovních institucí potřebují správně reprezentovat svoji společnost. Jsou zpravidla první, koho klient vidí. Od toho se odvíjí firemní kodex, jehož součástí je i návod, jak být správně oblečení. A druhým typem zakázek jsou eventy pro zaměstnance nebo spolupracovníky firem, kdy chce společnost svým hostům, zde zejména ženám, dát nějaký praktický benefit. Buď je to kredit na nákup v mém obchodě INDIVINE nebo workshop o tom, jak najít svůj styl, případně příjemný nákupní den či večer, při kterém se ženy pobaví a něco nového se dovědí.
V čem nejčastěji klienti z podnikatelské a manažerské sféry tápou, když jde o celkové ladění image?
Za 18 let, co se věnuji profesi stylistky, prošly mýma rukama desítky manažerek, obchodních zástupkyň, ředitelek a majitelů firem, ale i řadových zaměstnanců. Ta práce je velmi podobná s jedním zásadním rozdílem, a to je osobnost každého člověka. Tím je rozmanitá a zábavná. Nejčastěji tedy tito klienti tápou, kým opravdu jsou, jaký styl a jaký vkusný oděv by jim nejvíce lichotil. Vzhled musí být také v souladu s jejich postavením, a to je další bod, který spolu rozebíráme. Svou image musí totiž jasně komunikovat profesionalitu, kompetenci a zároveň autenticitu. Proto je už mnoho let mým mottem: „Poznej se. Obleč se.“
V kterých momentech života či kariéry vás vyhledávají nejčastěji?
Tady bych nejprve chtěla pochválit a podpořit každého jednotlivce, který se vůbec nad potřebou změnit styl zamýšlí. Často je totiž oslovení stylistky i věcí odvahy. Vždy si toho velmi vážím, protože vím, že pro mnohé je to doslova intimní záležitost, pro ženy obzvlášť. Ale zaručuji vám, že vím, jak s tím vším pracovat a zbavit vás ostychu.
Tato rozhodnutí se obvykle dělají, když se začne firmě dařit a majitelé nebo ředitelé chtějí k tomuto úspěchu doladit i svoji image. To stejné platí i při povýšení nebo změně pozice v zaměstnání. U žen mezi tyto zásadní momenty v životě patří nástup do zaměstnání po mateřské dovolené, kdy se móda i ony samy změnily a potřebují tomu přizpůsobit svůj styl. Také přicházejí ženy, které dozrají do určitého věku a necítí se již dobře ve věcech, které byly zvyklé nosit. Potřebují šatník osvěžit a dodat mu mladistvější nádech. Těch momentů je celá řada a stačí si jen zavnímat, že prostě jen tak pociťujete potřebu změny.
Co je při utváření jejich vlastního stylu nejdůležitější?
Dva faktory. Osobnost a volba správné stylistky. Klient i já bychom společně měli rezonovat a důvěřovat si. Pak už jde všechno snadno. Jakmile ucítíte, že vás stylistka už při rozhovoru směruje někam, kde vám není příjemně, tak to není dobrý signál. Vy jste vždy pro sebe hlavní autorita a dobrá stylistka ve vás dokáže číst, vnímat další souvislosti a váš styl uchopit a dobře ho vyjádřit v oblečení. Zkrátka opět platí krédo: „Poznej se. Obleč se.“
Jak zajistit, aby fungoval dlouhodobě?
Styl a vy se v esenciální podstatě neměníte. Avšak životní styl a potřeby se v čase mění, proto šatník dlouhodobě fungovat bez úpravy nemůže. Já jsem byla jiná ve dvaceti, jiná jsem nyní a v šedesáti bude moje osobnost opět jiná. Dají se ale samozřejmě objevit rysy, které stabilně přetrvávají. A sem se řadí i pochopení vlastního stylu z koncepční stránky. Odráží se od toho, jací jste a jak to můžete vyjadřovat pomocí odívání. Učím ženy i muže základní vizuální komunikační jazyk, aby se dokázali dobře obléknout pro každou příležitost, v souladu se svou náladou, hodnotami, situačními strategiemi, a zároveň aby dovedli jednotlivé kousky a prvky šatníku kombinovat. Je to tedy dlouhodobější proces, který funguje po celý život, je-li správně uchopen.
Nakolik je tato disciplína o psychologii?
Když jsem jako jedna z prvních v Česku v tomto oboru začínala, tak jsem se držela zejména svého talentu a intuice. Rychle jsem zjistila, že problémy a argumenty klientů se velmi často opakují. Dnes vlastně neslyším argument, který bych už neznala. Naučila jsem se zvládat a chápat to, s čím v sobě klient bojuje, jaké má potřeby a trápení. Psychologie je nedílnou součástí mojí práce, vždy mě tento obor zajímal. Když jsem na vysoké škole studovala obor vzdělávání dospělých, tak jsme se psychologii hodně věnovali. Zároveň vnímám kolektivní témata žen obecně i žen přímo v České republice. Tato paradigmata a psychologické koncepty se opakují a umím s nimi pracovat. Takže jsem takový stylový terapeut.
Koncem roku 2022 jste otevřela concept store s názvem INDIVINE. Co vás k tomu motivovalo?
Nedařilo se mi objevit žádný obchod, ve kterém bych našla krásné oblečení, který by měl ženské prostředí, příjemný a vyškolený personál, prostorné a přívětivé kabinky. A na scéně scházela i celá řada dalších detailů, protože dobrý a kvalitní nákup není jen tak. Jako stylistka vím, že maličkosti rozhodují. Také s klientkami jsme cítily, že nabídka obchodů u nás je značně omezená a chybí nám na trhu chic kousky za přijatelné ceny. Já jsem již několik let vlastnila privátní butik, kam jsem dovážela dámskou módu z Itálie, kterou si tam osobně vybírám dodnes. Klientkám se oblečení velmi líbilo, a tak jsem ho chtěla nabídnout i dalším ženám. Proto jsme vytvořily spolu s obchodním partnerem Martinem Vaňkem a designéry náš jedinečný koncept INDIVINE.
Má název nějakou speciální symboliku?
INDIVINE se opět, jako celý koncept, vtahuje k ženě. Jako ke smyslné, autentické bytosti. Indivi vyjadřuje individualitu, sebeúctu, soběstačnost a divine je božský. Najdeme zde i odkaz na slovo diva čili ženu bohyni. Tento tanec slov, která se různě propojují, souzní s myšlenkou konceptu, aby se ženy u nás cítily jako bohyně a vyjádřily svou jedinečnost.
V čem je váš přístup v INDIVINE unikátní? Přináší zákazníkům nový rozměr nakupování?
Aby si žena mohla nákupy užít, potřebuje klidné a podporující prostředí. Nákupní centra a obchody jsou přeplněné vizuálními vjemy a zvuky. Je tu většinou nepříjemné světlo, spousta oblečení a žádná profesionální obsluha, která by vás alespoň trochu nasměrovala. A celé to završuje nepříjemné prostředí v převlékacích kabinkách. Když se tam svléknete, většinou vidíte v zrcadlech svůj odraz z 50 cm a na sebevědomí to nepřidá. Takové prostředí každého odvádí od sebe sama, necítíte se, a následně si nedokážete dobře vybrat.
V INDIVINE disponujeme vzdušným a elegantním interiérem, kde si zákaznice mohou v klidu oblečení prohlédnout a kde mohou zapomenout na každodenní ruch a ponořit se do příjemného světa módy. Pohodovou atmosféru v butiku dotváří hudba, vhodné osvětlení, jemné materiály a kvalitní koberce. Naše prostorné kabinky jsou koncipovány jako intimní ženský budoár. V takovém prostředí se můžete cítit komfortně a opečovávaně. Nákupy by měly být příjemným zážitkem plným radosti, nikoliv stresu.
Kdo je zákaznicím k dispozici během jejich návštěvy?
U nás se ženy setkávají se stylistkami/prodavačkami, které s nimi budují osobnější vztah. Pomáháme každému vybírat oblečení, které nejenom lichotí postavě, ale zároveň se v něm cítí klientka pohodlně. Prostor INDIVINE je navržen tak, aby zákaznice mohly relaxovat, začít si hrát, zkoumat a tříbit svůj styl. Odnáší si oblečení, ve kterém se budou cítit skvěle i po delším čase.
Jsou úspora času a citlivost „proměny“ hlavními důvody, proč vás klienti vyhledávají?
Klíčová je důvěra. Z toho také pak vyplývá přednost nákupů v INDIVINE nebo se stylistkou. Oblečení, které si koupíte, budete také nosit! Nebude vám viset ve skříni. U nás v obchodě se stává, že klientkám dokonce v mnoha případech nedoporučíme, aby si některý kousek pořizovaly. Dáváme přednost dlouhodobé práci a ladění stylu, a jsme šťastné, že se k nám i proto vrací. A úspory času si ženy také cení, mnoho z nich nemůže tradiční obíhání obchodních center vystát. U nás kombinujeme celé outfity, které si zákaznice i nafotí a doma pak nemusí přemýšlet, co si vzít na sebe. Řešení má po ruce.
za rozhovor poděkovala Kateřina Šimková
foto Greta Konečná Blumajerová, archiv INDIVINE