Jednou z cest k dobrému spánku je určitě i kvalitní ložní prádlo ze stoprocentní bavlny a hedvábí. Takové prémiové kousky seženete u české značky MARIELI, kterou založila Terezie Täubelová v roce 2021. Nedávno navíc připojila k prosperujícímu online obchodu i showroom, kde si mohou zákazníci vše prohlédnout a osahat. V čem je nový prezentační prostor jedinečný? A jaké další produkty od MARIELI tam najdete? To nám prozradila přímo zakladatelka značky.
Co vás přivedlo od diplomacie k založení značky povlečení? Navazujete tak na rodinnou tradici?
Do jisté míry ano. Moje prababička Marie Líkařová vedla za první republiky úspěšný podnik s ložním prádlem. Osobně jsem se s ní nikdy nesetkala, ale moje babička mi o ní často vyprávěla. Vyrůstala jsem tedy s tímto obdivuhodným, ale také bolestivým rodinným příběhem – po komunistickém převratu v roce 1948 prababička o všechno přišla.
Rozhodujícím momentem pro obrat v kariéře se však stalo mé mateřství. Po narození prvního syna mě začaly v šestinedělí trápit návaly způsobené hormonálními výkyvy. Za noc jsem byla schopná propotit pyžamo i povlečení. A tehdy jsem si všimla, že mé stavy částečně ovlivňuje i to, v jakém materiálu spím. Pustila jsem se tedy do průzkumu a začala zjišťovat, jaké jsou rozdíly mezi jednotlivými typy povlečení a mezi výplněmi. Když jsem se do problematiky ponořila hlouběji, zjistila jsem, že ložní prádlo podle svých představ, a ještě k tomu jednoduše online, v Česku neseženu. A tak jsem je začala vyrábět sama a založila značku MARIELI. Název vychází ze jména prababičky Marie Líkařové. Vrátila jsem se tak na začátek rodinného příběhu a vzdala jí tím hold.
Z jakých materiálů povlečení šijete?
U povlečení je zásadní jeho prodyšnost a měkkost, aby dobře odvádělo pot a regulovalo tělesnou teplotu. V tom ještě nic nepřekonalo stoprocentní bavlnu, z níž v MARIELI také šijeme. Rozlišujeme dva typy vazby – saténovou a perkálovou. Bavlněný satén je hebký a měkký, bavlněný perkál zase „křupavý“ a chladivý. Tyto dvě možnosti ještě doplňuje povlečení z pravého hedvábí, což je skutečný luxus, crème de la crème. Kromě samotného povlečení vyrábíme také polštáře a peřiny plněné 100% prachovým husím peřím. To je lehké, výborně se větrá, a přesto má skvělou výhřevnost. Do povlaků přidáváme také kašmírskou vlnu, která je velmi hřejivá.
Proč jste výrobu přesunuli z Portugalska do Česka? Jde vám o lokálnost a etické podmínky?
Výrobu jsem v Česku plánovala od samého začátku. Jenže v době, když jsem MARIELI zakládala, tuzemské textilky dělaly úplně jiný typ materiálů a metráže, než jsem potřebovala. Nakonec jsem uspěla v Portugalsku a Izraeli. Loni se ale konečně povedlo domluvit výrobu u nás v Česku. Za což jsem ráda – kolekce šijeme často na míru, v netypických rozměrech nebo s personalizovanou výšivkou. Nad tím je lepší mít kontrolu, což lze zaručit jedině tím, že je dílna poblíž. Lokálnost také určitě hraje svou roli. Dává mi smysl dát práci lidem v Česku a českých dílnách, aby se oblast textilního průmyslu mohla rozvíjet a alespoň trochu se podílet na rozkvětu České republiky.
V minulých dnech jste v Praze otevřela showroom. Do současnosti jste prodávala výhradně přes e-shop?
Měla jsem možnost studovat v Americe a pár let zde ze mě udělalo online člověka. Kamenné obchody nevyhledávám, frustruje mě, že si nemůžu vyfiltrovat jen to, co skutečně potřebuji. Když vznikalo MARIELI, neexistoval český e-shop, který by splňoval mé představy o kvalitě, designu a jednoduchosti nákupního procesu povlečení a lůžkovin. Proto jsem vytvořila e-shop, který je uživatelsky přívětivý. A doposud své zboží prodávala pouze touto cestou.
Postupem času jsem ale v otevření showroomu začala spatřovat velký smysl. Zásadní pro mě samozřejmě bylo přání klientů, kteří si chtějí produkty před nákupem prohlédnout a materiály vyzkoušet na vlastní kůži. Umístění ve 4. patře umožní naprostý klid a také naprosté soukromí – prostor je ukrytý před zraky veřejnosti. Navštívit jej lze na základě rezervace – chci se na každého klienta maximálně soustředit a věnovat mu veškerý svůj čas. Zároveň jsme showroom koncipovali jako byt. Cítíte se tak velmi příjemně, jako na návštěvě u kamarádky při kávě.
I pro mě a můj tým je otevření showroomu MARIELI pragmatickým krokem. Bude totiž zároveň studiem, kde budeme fotit nové kolekce, a eventovým prostorem pro workshopy na související témata, které pravidelně pořádáme. Navíc jej můžeme propůjčit zajímavým spřáteleným značkám pro setkání s jejich klienty, pro natáčení podcastů a podobně.
Provádíte také úpravy ložního prádla přesně na míru?
Postel je intimní osobní prostor, kam se každý těší po dlouhém náročném dni. Zachumlat se do peřin, odpočinout si, zregenerovat se. Naším záměrem tak není jen vyrábět povlečení, ale udělat z něj opravdu osobní záležitost, jak zní slogan MARIELI. S tím souvisí i úpravy na míru jako třeba výšivky – to je hodně osobní věc. Výšivka je vždy na zakázku, s přesným popisem, jak má vypadat. Nemusí jít navíc jen o monogram, ale mohou to být různé motivy. Dokonce jsme na polštář vyšívali Skácelovy básně. Čím dál oblíbenější jsou také atypické rozměry, kterým se umíme přizpůsobit podle požadavků klienta. Vyrobíme nejenom povlečení, ale samozřejmě i péřové výplně přesně tak, jak zájemce potřebuje. Stejně tak se snažíme, aby osobní záležitostí bylo i vše okolo – od zabalení do hedvábného papíru s ručně psanými kartičkami uvnitř po balík převázaný stuhou, aby vypadal jako krásný dárek.
Novinkou je rovněž naše exkluzivní hotelová řada. Hotely mají totiž specifické požadavky, co se týče materiálu i způsobu ušití. U koncového zákazníka máme vychytané způsoby, jak zajistit, aby peřina zůstala, kde má. Máme nejkvalitnější zipy na světě a také šňůrky, kterými si peřinu můžete přivázat – a už nikdy se nevzbudíte pod prázdným povlakem. Hotely naopak mají úplně jiné požadavky. Zipy se v prádelnách ničí, pokojské potřebují mít povlečeno ihned... Pro ně tedy děláme zapínání obálkové. Naše metráž je určena specificky pro hotelové provozy a vydrží až 90 °C při praní. Umíme udělat na míru i třeba hotelová loga apod.
Jak velký je zájem o produkty s monogramem a dalšími výšivkami?
Upřímně – zpočátku jsem si říkala, že to zkusíme a uvidíme. Mně osobně se to moc líbí a vidím v tom velkou přidanou hodnotu, i když to komplikuje a prodražuje všechny procesy. Řekla jsem si tehdy, že když o to zájem nebude, tak to stáhneme. Ale on o to zájem je, a dokonce enormní! Takže i všechny další produkty, které chystáme, aktuálně jsou ve výrobě kolekce prostírání a ubrousků, personalizaci umožní. Z ložnice se tak přemístíme i do jídelny a vy budete moci mít nejenom povlečení, ale i ubrousky s monogramem.
Jsou Češi ochotni si za kvalitní povlečení připlatit?
Myslím, že se to Češi pomalu učí a že už „vyrostla“ velká skupina lidí, kteří chápou, že je spánek alfou a omegou kvalitního života. V posteli trávíte osm hodin denně, to je třetina života! A proč celou třetinu strávit špatně? Drahá kabelka nebo lodičky jsou fajn, ale kolik času v jejich přítomnosti „odnosíte a odchodíte“? Bez kvalitního spánku nemůže člověk odvádět skvělou práci, je podrážděný, hůře jí, sportovní výkony nestojí za nic. A tohle přesně už Češi začínají chápat. Dvacet let staré auto vás taky odveze, kam potřebujete. Ale bude to asi jiný zážitek z jízdy než v novém modelu. A dorazíte daleko unavenější.
A máte osvědčený způsob, jak nové i stávající zákazníky oslovit? Fungují vám vyladěné sociální sítě a spolupráce s influencery?
Tohle je věc, kterou řešíme, stejně asi jako každá značka. Neustále se to snažíme vylaďovat, je to X věcí, které by měly fungovat dohromady. Spolupráce s influencery je něco, bez čeho už to dnes dělat asi nejde. Ale upřímně, náš produkt si člověk nejspíš nekoupí impulzivně. A právě tyto typy prodejů u influencerů fungují. Nemůžu říct, že bych to viděla v prodejích. Ale určitě nám spolupráce s nimi funguje, co se týče povědomí o značce.
Prozradíte, v jakých číslech se pohybují tržby?
Máme téměř stoprocentní meziroční nárůst.
Začínala jste s povlečením, ale dnes toho máte v sortimentu daleko více. Co všechno už tedy prodáváte a jaké novinky případně chystáte?
Nabízíme kompletní ložní prádlo – povlečení na peřiny a polštáře i prostěradla. Vyrábíme též peřiny a polštáře jako takové, a to i ve velikostech pro děti. Z ložnice pak postupně pronikáme do dalších místností v domě. Zařadili jsme do nabídky koupelnové rohožky a ručníky, jejichž poznávacím znamením jsou rovněž personalizované výšivky a monogramy. Pokračovat chceme do kuchyní a jídelen, zaměřit se na dekorace na stůl, ubrousky, prostírání nebo běhouny.
za odpovědi poděkovala Dana Halušková