Naše rodina hledala zdroj kvalitních olivových olejů. Nejen proto, abychom si pochutnali, ale proto, že jsme chtěli vyladit náš jídelníček další prospěšnou složkou, a pro nápravu pocuchaného zdraví najít přísun takových prvků, které naši kondici posílí. A povedlo se. Objevili jsme e-shop olivum.cz. Co všechno se zde dá koupit a s jakou přidanou hodnotou, o tom se přesvědčte sami. Majitelka Dagmar Kublová mi o své cestě nejen k olivovému oleji pověděla:
Jaký příběh vás přivedl k olivovým olejům, potažmo k lahůdkám, které nabízíte na e-shopu?
Téměř dvacet let jsem působila na manažerské pozici v oblasti automobilového průmyslu. I díky tomu jsem hodně cestovala po celém světě, a měla tak možnost ochutnávat to nejlepší z mezinárodní kuchyně. Mojí oblíbenou destinací byly už tehdy jihoevropské státy. Vždy po návratu zpět do Česka jsem si říkala, proč není možné u nás sehnat kvalitní olivový olej. Mám ráda dobré jídlo, ráda vařím a odjakživa mě přitahoval svět zdravé výživy a alternativních medicín. A tak, když jsem před lety čistě náhodou narazila na Istrii na olivovou farmu Chiavalon a po procházce zdejším olivovým hájem a degustaci oleje přišel onen „aha“ moment, rozhodla jsem se pověsit svoji stávající kariéru v bezemočním automotive business světě na hřebík a plně se věnovat tomu, co mě vždy skutečně těšilo a vyvolávalo ve mně pozitivní emoce – dobrému jídlu, cestování a zdraví.
Je to vaše jediná aktivita, nebo koníček, který provozujete k dalším profesním povinnostem?
Výživa a zdraví byl nejdříve koníček, který se stal od roku 2020 prací na plný úvazek. V roce 2019 jsem založila společnost OLIVUM s.r.o. a začátkem roku 2020 jsem se chtěla této činnosti věnovat naplno. Bohužel přišel covid, a tak bylo nutné trochu pozměnit plány i strategii. Nicméně i přes zastavení celého světa jsem se držela své původní vize – přivážet do českých kuchyní to nejlepší z olivového světa.
Kdy váš internetový obchod vznikl? Daří se mu nyní i přesto, že konkurence je velká?
Původní záměr, jak se prezentovat a jak prodávat olivový olej a další středomořské produkty, byl trochu jiný. Chtěla jsem nabídnout to nejlepší z olivového světa do restaurací, obchodů s gurmánskými specialitami, delikatesami, měla jsem v plánu dělat degustace, přednášky, kurzy vaření středomořské kuchyně. Bohužel covid vše zhatil, a tak e-shop, který byl původně zamýšlený jen jako doplněk, se jako prodejní kanál dostal do popředí, protože lidé trávili spoustu času doma, u počítačů a na sociálních sítích. Byla to pro mě velká výzva, protože v té době jsem byla zapřisáhlým odpůrcem sociálních sítí. Postupně jsem ale byla nucena se vše naučit a dnes tuto oblast vnímám jako jeden z prodejních kanálů a zároveň možnost komunikovat s našimi zákazníky.
A konkurence? V pravém slova smyslu neexistuje. Troufám si tvrdit, že po více než čtyřech letech tvrdé dřiny má společnost OLIVUM největší nabídku prémiových extra panenských olivových olejů v ČR i na Slovensku. Ano, jsou společnosti, které dovážejí olivový olej, ale buď je to jejich okrajový sortiment jako třeba doplněk k nabídce vína, nebo je kvalita olivového oleje nevalná.
Sama sebe představujete na e-shopu jako someliéra olivových olejů. Co to znamená? Máte například nějakou speciální certifikaci, skládáte zkoušky před evropskou komisí, zasedáte v porotě, která hodnotí kvalitu olivových olejů na trhu?
Úloha someliéra olivového oleje je v podstatě podobná jako someliéra vína. Umět spárovat a propojit všechny chutě tak, aby požitek z jídla byl co nejlepší. Předpokladem k tomu ale samozřejmě je znalost dílčích surovin, v mém případě olivového oleje. Několikrát ročně se jezdím vzdělávat do Itálie na Tasting Panel v Brescii, kde se testují olivové oleje z celého světa pro prestižní soutěž Leone d’Oro International. Mojí učitelkou a průvodkyní je ředitelka této soutěže, Maria Paola Gabusi. Jen pro vaši představu, na Olive Oil Masterclass a Tasting Panelu běžně otestujeme až 50 vzorků olivových olejů denně. Bohužel ne všechny jsou delikátní. I když to vypadá jednoduše, je to dost náročná disciplína, zejména pro trávení. Časem bych se ráda stala technickou degustátorkou olivového oleje s možností zasedat v porotě mezinárodních soutěží.
Na čem stavíte nabídku?
Gró naší nabídky tvoří extra panenský olivový olej prémiové kvality. Jde o olej lisovaný z oliv sklízených v říjnu, kdy jsou olivy v nejlepší kondici a nabízejí nejvíce zdraví prospěšných benefitů, jako jsou antioxidanty a vitamíny. Olivový olej velmi pečlivě vybíráme na rodinných farmách v Itálii, Španělsku, Řecku a v Chorvatsku. I díky tomu, že farmy několikrát za rok navštěvujeme a u každé zásilky děláme namátkovou kontrolu, můžeme garantovat kvalitu, za kterou si stojíme. Každá olivová farma má svůj jedinečný příběh, svoji historii a mě zkrátka baví tyto příběhy vyprávět našim zákazníkům. Svou nabídku stavíme nejen na kvalitě, ale také na pěkném designu balení. Zákazníci tak u nás koupí skvělý olivový olej, kterým mohou obdarovat své milované. Je to jakási alternativa k vínu či jinému alkoholu.
Dodáváte i gastro provozům, některým šéfkuchařům nebo do prodejen s lahůdkovým zbožím?
V současné době dodáváme některým vybraným obchodům s delikatesami, sýry a farmářskými produkty. Vždy se snažím ušít nabídku na míru dle zákazníků, kteří takový obchod navštěvují. Bohužel ne vždy spolupráce s obchody funguje k oboustranné spokojenosti. Často narážím na problém, že i specializované obchody neumí prémiový olivový olej prodat. Je to škoda, protože poptávka po kvalitním oliváči je skutečně velká, nicméně zákazníci v ČR se musí ještě hodně v této oblasti učit. Internet, jako zdroj informací, je bohužel plný nesmyslů, nepravd a mýtů o olivovém oleji.
Milovnice originálních šperků si také u vás přijdou na své, mohou si vybrat ze široké nabídky přívěsků, náušnic, které vznikají kombinací pryskyřice a až 300letého olivového dřeva v jednom chorvatském ateliéru...
Ano, šperky z olivového dřeva jsou krásným doplňkem ke středomořským gurmánským produktům a evokují vůni moře a svěžest středomořského vzduchu. Osobně mám Istrii velmi ráda, a tak když přišla nabídka od šikovného umělce z Puly, neváhala jsem ani minutu. Každý šperk je originál a obzvlášť teď v létě může rozzářit outfit každé ženy.
Chystáte se portfolio produktů i nadále rozšiřovat?
Olivový olej je čistě přírodní produkt, je to čistá olivová šťáva, ve které se bohužel odrážejí veškeré rozmary počasí. I proto nikdy před sklizní nevíme, co vlastně budeme další sezónu prodávat. Ne každý rok je pro farmy úspěšný. Proto neustálá obměna a rozšiřování nabídky produktů je pro nás určitě nezbytná. Kromě toho, že neustále vybíráme další značky ze Středozemí, pokukujeme také po olivovém oleji na jižní polokouli. Třeba taková Brazílie nebo JAR dělají famózní olivový olej. Bohužel přivézt tuto prémiovou kvalitu do ČR s sebou nese velké papírování v podobě certifikátů a laboratorních atestů a také nemalé logistické náklady. Ale kdo ví, třeba už brzy společně ochutnáme...
Jsou Češi národem labužníků, nebo ne?
Češi určitě rádi jí a postupně roste i skupina těch, kteří si uvědomují, že zdraví nepřijde samo, ale musí pro něj něco udělat. A kvalitní jídlo nás ovlivňuje mnohem více než si často dokážeme připustit. Bohužel v české kuchyni se stále hojně používá sádlo, máslo nebo třeba řepkový a slunečnicový olej, a pak se lidé diví, že mají vysoký cholesterol, krevní tlak, jsou obézní apod. Česká kuchyně je obecně hodně těžká, díky olivovému oleji ji ale lze odlehčit. Guláš na sádle sice chutná skvěle, ale zkusili jste někdy základ připravit na olivovém oleji? Tuk je obecně nositelem chuti a platí, že čím je kvalitnější a chutnější, tím více chuti dokáže „vytáhnout“ ze základních surovin a také více propojit chutě jednotlivých surovin. Bohužel v Česku stále panuje mýtus, že olivový olej patří jen do salátů. To je ale velký nesmysl.
Přínos konzumace olivového oleje je známý. Určitě ale máte o jeho benefitech další informace...
Existuje řada vědeckých studií, které dokládají zdravotní benefity olivového oleje. Tajemství tkví v antioxidantech zvaných polyfenoly.
I díky nim je olivový olej silně protizánětlivý, upravuje krevní tlak a snižuje špatný LDL cholesterol, kontroluje hladinu cukru v krvi, a tím působí preventivně proti diabetu 2. typu, harmonizuje trávení, a tím posiluje imunitu, chrání srdce a cévy, a tím významně podporuje celý kardiovaskulární systém, podporuje zdraví kostí, zpevňuje pokožku a nehty, snižuje riziko Alzheimerovy choroby, účinně bojuje s obezitou, podporuje zdraví mozku a zlepšuje paměť, chrání nervový systém a pomáhá při léčbě úzkosti a demence. Na některé benefity jsem určitě zapomněla. Jedno je ale jasné, výsledky a pozitivní dopady na zdraví vidím nejen u sebe a svých blízkých, ale dostávám také zpětnou vazbu od našich zákazníků, za což jsem velmi vděčná. Registrujeme již případy, kdy zákazník po půlročním užívání olivového oleje na lačno odložil léky na cholesterol či krevní tlak, jiný se zbavil refluxu, malé děti přestaly trápit alergie a ekzémy atd. Z takových zpráv mám vždy velkou radost. Dává mi to sílu a smysl, když vše neběží zrovna ideálně, do dalších dní. Vedle zdravotních benefitů je tady ale ještě jedno důležité hledisko, a to je fakt, že olivový olej sbližuje lidi, otevírá srdce a probouzí smysly.
Podle čeho si vybíráte, s kým budete obchodovat?
V prvním okamžiku svoji roli při výběru nového produktu hraje určitě design. Pokud má farma zájem s námi spolupracovat, vyžádáme si vzorky k ochutnání, laboratorní atesty, reference. Při nejbližší možné příležitosti pak farmu navštívíme osobně, abychom viděli, jak je o olivy pečováno a v jakých podmínkách olivový olej vzniká. S farmáři si musíme oboustranně „sednout“, mít podobnou představu o spolupráci, vyznávat stejné hodnoty. Pokud tomu tak není, top olej ani luxusní balení to nezachrání. Už se nám stalo, že i když jsme o danou značku měli velký zájem, komunikačně to skřípalo a nic dobrého to nepřineslo, tak jsme se raději rozešli. Jsme součástí velké olivové rodiny, jak říká má učitelka Maria Paola Gabusi, a tak se z obchodních partnerů v mnoha případech již stali dobří přátelé, za což jsem skutečně vděčná. Každopádně výběr nového produktu je běh na dlouhou trať. Někdy v řádu týdnů, někdy měsíců.
Co je na provozu vašeho e-shopu manažersky nejnáročnější?
Nejsem jen majitelkou a manažerkou největšího olivového e-shopu v ČR a na Slovensku, ale také máma. Jen těžko bych mohla vše zvládat bez pomoci a podpory svého partnera, který je ve firmě i v životě mým společníkem. Z hlediska provozu firmy je určitě nejnáročnější správné načasování dodávek s ohledem na poptávku, a následně uřízení cashflow. Každá země má svá specifika, a i když jsme všichni v Evropské unii a podnikáme na jednotném trhu, občas to skřípe. Navíc mentalita jižanských národů je trochu jiná než ta naše. V takový okamžik je důležité si uvědomit, že jsou věci, které holt nezměním, i kdybych se na hlavu postavila, a že důvod, proč to dělám, je přinášet radost, úsměv a zdraví, a to nejen našim zákazníkům, ale také sama sobě.
za odpovědi poděkovala Eva Brixi