V podnikání to platí jako v celém životě: za úspěchem, spokojeností a dobrou perspektivou stojí hodně práce, víra v sebe a spolupracovníky, a rovněž optimistické myšlení. JVS Service s.r.o. stejně jako její spolumajitelka Ing. Jaroslava Smutná jsou toho nejlepším příkladem. Ale ne každému se povede vést prosperující firmu, starat se o velkou rodinu, a přitom ještě vystudovat vysokou školu. Chtěli jsme se proto dozvědět víc a požádali vítězku loňského ročníku soutěže Ocenění Českých Podnikatelek v kategorii Malá firma o rozhovor:
Kdy jste se rozhodla, že začnete podnikat? Co bylo tím hlavním impulzem a čím je pro vás vaše práce dnes, kdy máte za sebou dvě desetiletí činnosti JVS Service? Nezapochybovala jste někdy o svém rozhodnutí?
Podnikat jsme se s manželem rozhodli hned na začátku našeho vztahu v roce 1997, a to z důvodu mé potřeby nezávislosti. Cesta za těch 25 let to byla opravdu náročná, jen naši blízcí vědí, že my vlastně nikdy nemáme úplně volno, neustále musíme být v pozoru. Ale pracujeme tak, aby to co nejméně ovlivňovalo chod naší rodiny, už jsme si také hodně zvykli, a tak nám to vyhovuje.
Stalo se pro vás vítězství v 15. ročníku zmíněné soutěže zaslouženou odměnou, potvrzením, že jdete správnou cestou?
Vítězství bylo opravdu velkým překvapením, vzhledem k mým aktivitám jsem se poprvé podívala, o co jde, až po „vítězném“ telefonátu Heleny Kohoutové, zakladatelky soutěže. Vnímám to velmi pozitivně, uvědomili jsme si až na předání cen, že je za čím se ohlédnout, že jsme firmu vybudovali opravdu vlastními silami a že jsme překonali i spoustu překážek a výzev, které podnikání s sebou nese, a to si zaslouží ocenit. Velmi nás také překvapily pozitivní reakce od našich známých a kamarádů – to nás potěšilo ještě víc. Bohužel byly i ty negativní, ale těch bylo jen pár. Co na mě pak udělalo největší dojem, tak to byl pocit a uvědomění si, že jsem našla „spřízněné“ duše, které mi rozumí a že já rozumím jim. A Ocenění Českých Podnikatelek je celý velký fantastický projekt s různými akcemi; pevně věřím, že teď po Vánocích budeme mít chvilku se s nimi vice seznámit a že nám to otevře další možnosti v růstu.
Ve firmě působíte spolu s manželem. Je to výhoda, má to svá specifika (kdo je v podniku a doma „šéfem“?) a jak vám funguje rodina?
Ano, podnikat společně s manželem byla a je velká výzva, a určitě to bude platit i dál. I když je to častý zdroj našich rozepří. Zpětně nevím, zda bych se pro to znovu rozhodla. Na druhou stranu, naše nastavení nutně neznamená, že bychom byli spolu 24 hodin denně. Já se starám o finance, účetnictví, mzdy a smlouvy a manžel má na starosti operativu, a tím pádem si opravdu do zelí nelezeme. Tím, že jsme za dobu fungování firmy řešili mnoho jiného, jako byla vysokoškolská studia, bydlení, rodina, a já jsem v posledních pěti letech přijala nabídku ještě v jiné firmě, tak se to vlastně tak nějak vždy rozmělnilo. Máme tři sportovně založené děti ve věku 11–17 let, všichni spoustu aktivit, snažíme se hodně cestovat, máme rádi společnost a máme spoustu přátel, a to je tím hlavním důvodem, že to funguje. Zkrátka to moc neřešíme a makáme!
Na jakých principech jste stavěli a rozvíjeli svou firmu? Díky čemu je konkurenceschopná?
Začali jsme krůček po krůčku a naším hlavním principem byla vždy všestranná spokojenost – zákazníka, naše a našich zaměstnanců. Nikdy jsme se nepřetahovali o ceny s velkými nadnárodními úklidovými společnostmi, které kvalitu nahrazovaly kvantitou. Šli jsme opravdu přesně opačně – kvalita není zadarmo a rozhodují reference a určité souznění se zákazníkem. Velmi si vážíme toho, že máme většinu zákazníků věrných a stejně tak zaměstnanců. Je pravda, že někdy je nutné říci dost, ale i to se člověk po nějakých letech podnikání naučí. Velkým skokem v obratu firmy bylo založení chráněné dílny a zaměstnávání osob zdravotně postižených, v našem případě hlavně neslyšících, a druhým velkým skokem byla orientace z kancelářských budov na výrobní podniky s nabídkou služeb nejrůznějšího charakteru, které se neustále rozšiřují. Takže vlastně kvalita, šíře služeb a zkušenosti jsou asi tím nejdůležitějším. A neméně důležitý je tým lidí, kteří vědí, co dělat. Za náš dosavadní úspěch je třeba poděkovat všem našim zaměstnancům, bez kterých bychom nedokázali vůbec nic.
Myslíte si, že podnikat na venkově bývá snazší než ve městech? A jak se vám podařilo proniknout mezi velké hráče, získat reference například do zastoupení Hyundai?
Začali jsme podnikat výhradně v Praze a teprve po přesunu na „venkov“ jsme se postupně rozšiřovali v okolí Třemošnice, ale stále je objem prací zhruba vyrovnaný tady a v Praze. Mezi naše klienty patří i velké společnosti a jak jsem již uvedla, ve 100 % jsme práci získali na doporučení, žádných velkých výběrových řízení se už neúčastníme, protože jsme nebyli úspěšní. Naše cesta se nám osvědčila více.
Jaké máte další podnikatelské plány, co vás brzdí, a co naopak podporuje váš rozvoj?
Aktivity stále rozšiřujeme a rozšiřovali bychom i dále, ale narážíme na jeden a stále stejný problém, a to jsou lidské zdroje. Úklid není nijak atraktivním povoláním, a i přesto, že se snažíme lidi odměňovat nad rámec zvyklostí, tak je stále těžší zodpovědné lidi najít. Paradoxně ale nedostatek zaměstnanců také našemu růstu pomáhá, protože si firmy stále více najímají naše služby, je to pro ně jednodušší právě proto, že na tyto činnosti nemají svoje pracovníky. Velmi optimisticky také věřím, že podnikání zase získá tu patřičnou hodnotu pro představitele našeho státu, protože podnikat je čím dál složitější a splnit všechna nařízení, předpisy a pravidla v našem byrokratickém prostředí je velmi unavující.
Vidíte nastávající rok 2023 spíš optimisticky, když teď lidé i firmy procházejí těžkým obdobím?
Mojí velkou výhodou, za kterou velmi děkuji svým genům, je to, že bývám většinu času velmi optimistická a vždy věřím v to lepší. A pevně doufám, že toto období nás všechny mělo něco naučit, že jsme si měli něco uvědomit a že to do budoucna přinese to lepší, co zatím asi nevidíme. Každopádně je to velká zkouška pro všechny a musíme to zvládnout, nic jiného nám stejně nezbývá.
ptal se Pavel Kačer
Společnost JVS SERVICE s.r.o.
Komplexní úklidové práce poskytuje od ro-
ku 1998, avšak zkušenosti a znalosti čerpala od lidí, kteří se v oboru pohybovali už v osmdesátých letech minulého století. Rozsah úklidových prací je prováděn dle požadavků jednotlivých zákazníků od jednorázových úklidů až po pravidelný denní úklid. Jde o širokou škálu čisticích a úklidových služeb od úklidu kanceláří, administrativních budov přes trvalý úklid nemovitostí a bytových domů, mytí oken, úklid po malování a stěhování, čištění koberců a čalouněného nábytku kvalitními profesionálními stroji až po úklid domácností. Mezi další služby patří tlakové mytí, parní čištění a strojní mytí podlah různými čisticími stroji. Kromě úklidových prací zabezpečuje JVS SERVICE také drobné údržbářské práce, údržbu zahrad, úklid sněhu, malování, pomocné stěhovací služby se zajištěním autodopravy a mytí automobilů a výkopové práce s minibagrem.