Romana Apltauerová je obchodní ředitelkou značky Renault Trucks v České republice. Vyvrací tak mýty o tom, že jsou nákladní auta doménou mužů a ženám že je vstup, takříkajíc, zakázán. Ale výjimky čím dál více potvrzují pravidlo. A ženy jako osobité solitéry září stále častěji v nejrozmanitějších oborech, jež manažersky posouvají dál ke hvězdám. Pokoušejí osud vlastním názorem na věc, využívají kreativity, která jim je dána do vínku. Mají odvahu měnit, tvořit, dobývat póly, vítězit. Nebo alespoň trošku posouvat hranice dobrého na startovní čáru lepšího. Je to i případ Romany Apltauerové:
Asi ne příliš žen rozumí nákladním autům. Jak se zrodil váš vztah k nim?
Pocházím z rodiny, kde máme kladný vztah k motocyklům a motorovým vozidlům všeobecně. Na motorce jezdím od svých 15 let a za volant prvního vlastního auta, i když ojetého, jsem usedla hned po dovršení plnoletosti. V průběhu času jsem pak vždy sama řešila obměnu, prodej a pořízení jeho následovníka. Nicméně k nákladním vozidlům, a konkrétně značce Renault Trucks, mě přivedla příležitost. Rozhodovala jsem se, kam po studiích nastoupit a vybírala mezi nabídkami z různých oborů dopravy. Přiznávám, že svět nákladních vozidel mě lákal ze všeho nejvíce, a tak jsem se rozhodla právě pro něj.
A umíte náklaďáky také řídit? Cítíte se za volantem takových obrů bezpečněji než třeba v sedanu?
Nákladní vozidlo řídit umím, ale nevlastním potřebné řidičské oprávnění této kategorie a do reálného provozu za jeho volantem nemohu. Na palubě tahače, i když jen v roli spolujezdce, se cítím určitě mnohem bezpečněji než v osobním autě. Pocit bezpečnosti podtrhuje nejen jeho velikost, prostor v kabině, ale také mimořádný výhled a přehled o dění na silnici.
Značka Renault má v České a Slovenské republice dobrou pověst, je to stálice s pěknými referencemi. Kdo kupuje nákladní vozy vaší společnosti dnes především?
Portfolio našich zákazníků je opravdu velmi pestré, najdete mezi nimi dopravní firmy s velkými flotilami, středně velké firmy, ale i jednotlivce. Nesmím však vynechat ani složky integrovaného záchranného systému, a to konkrétně hasiče.
Je vůbec nyní co prodávat, anebo je trh nových nákladních automobilů teď podobně složitý jako v případě osobních?
V současné době bohužel poptávka převyšuje nabídku. Potýkáme se, stejně jako celý automotive sektor, s omezenou výrobou z důvodů nedostatku důležitých komponentů, zejména polovodičů. Jde o globální situaci a celkově se předpokládá, že tyto výkyvy budou trvat nejméně do poloviny příštího roku.
Kolik máte dnes dealerů a na čem stojí spolupráce s nimi?
Značka Renault Trucks patří do skupiny Volvo, která ve většině evropských zemí provozuje vlastní prodejní a servisní síť. To je případ i České republiky, kde v síti 14 truck center našim zákazníkům poskytujeme kompletní služby. Výhodou je přímý kontakt se zákazníkem, větší možnost interakce a z hlediska financí odstranění mezičlánku v podobě soukromých dealerů.
Ostatně, můžete přiblížit vaši strategii?
Naší prioritou je spokojenost klienta. Chceme být, a já si dovolím tvrdit, že i jsme, skutečným partnerem našich zákazníků, který jim poskytuje nejen samotné vozidlo, ale společně s ním nabízí širokou paletu služeb a řešení, které jim usnadní každodenní provoz a přispějí k ziskovosti podnikání.
Nakolik váš obrat či služby postihla doba covidová?
V prvním lockdownu v roce 2020 se téměř vše zastavilo s výjimkou našich servisů, které zůstaly v provozu. Většina zaměstnanců pracovala z domova a čekali jsme, jak se situace bude vyvíjet. Velmi pečlivě jsme se připravovali na restart, jehož začátek byl několikrát odložen. Již v květnu loňského roku jsme se ale vrátili do kanceláří a od té doby fungujeme prakticky v normálním režimu s možností využití práce z domova. Obrat v loňském roce pandemie poznamenala, nicméně pro letošní rok je výhled díky sílící poptávce velmi pozitivní.
Změnila váš vztah ke zdraví, rodině, zaměstnancům, některým hodnotám?
Mou prioritou zůstává bez ohledu na covid především zdraví, rodina, přátelé a spokojení kolegové.
Moudří tvrdí, že není nic jistějšího než nejistota v businessu. Nahlížíte na seberealizaci firem stejným způsobem?
Moje krédo je, že štěstí přeje připraveným. Velká část úspěchu stojí na přípravě, analýze trhu a včasném plánování obchodní strategie. Velkou roli hraje i proaktivnost a přizpůsobení se podmínkám na trhu. V současné době panuje na automobilovém trhu značná nejistota, která spolu s rychlejším přechodem na elektromobilitu bude znamenat určitá zpomalení. Z mého pohledu by k tomu mělo dojít v první polovině příštího roku.
Působila jste v různých manažerských pozicích v zahraničí, své zkušenosti z vedení týmů můžete porovnávat, aplikovat, rozvíjet. Dají se nějak zobecnit?
Ano, pracovala jsem v zahraničí skoro 15 let. Většinu času jsem prožila ve Francii a v Rusku. Důležitou devizou je adaptace na lokální podmínky a jazyková vybavenost. Zákazníci jsou na všech trzích nároční, ale ocení, když se nimi domluvíte jejich rodným jazykem, což otevírá dveře a usnadňuje jednání. A to platí i ve spolupráci a komunikaci v rámci pracovního týmu. Pokud mohu zhodnotit své dosavadní působení v České republice, vnímám rezistenci společnosti vůči změnám. A to bych na základě svých předchozích zkušeností chtěla změnit. Vytvářet prostor pro větší iniciativu a odvahu v hledání nových řešení.
Nemáte někdy chuť přesednout z náklaďáku třeba do módního salónu nebo si vyzkoušet prodej obrazů?
Určitě ne. Dělám v oboru nákladních vozidel už více než 23 let a auta mě pořád baví. Navíc automobilový průmysl prochází transformací z důvodu změn klimatu a s tím spojenou dekarbonizací dopravy. Přísnější cíle emisí CO2, které byly nedávno přijaty na evropské úrovni, nutí nás, výrobce vozidel, jednat, zrychlit nástup elektromobility, vytvářet nové obchodní modely a digitalizovat. Čekají nás zásadní změny a nové příležitosti.
za rozhovor poděkovala Eva Brixi