Pojmenovat firmu Správná podprsenka s.r.o. byla trefa do černého. Pro laika odvážný název, měřeno okem odborníka zase přesná volba odpovídajícího jména. A nazíráno praxí novináře, tedy jak zaujmout? Nic lepšího se nedá vymyslet. Maminka Ing. Irena Tomascová a dcera Mgr. Karolina Tomascová se daly do podnikání poté, co Karolina jako útlá dívka nemohla sehnat odpovídající velikost podprsenky. Uvědomily si, jak citlivé téma na poli zdravého i krásného, a především vhodného oblékání to je.
A jak je obtížné vepsat dámské proporce ňader do velikostních tabulek, třídit dle nejrůznějších parametrů, které musel trh, ať chtěl, nebo ne, akceptovat. Možnosti výběru se rozhodly zdokonalit, poskytnout větší škálu velikostí, střihů, materiálů, barev, funkcí. A hlavně pomáhat vytříbeným poradenstvím, aby ženy věděly, podle čeho vybírat, jaký typ volit a k jaké příležitosti. Vstoupily do labyrintu zákaznických omylů, neznalosti, tápání i chuti se poučit, přijmout nová pravidla hry neboli okusit, jaké to je, když žena nosí padnoucí prádlo. Svou klientelu se snaží provázet odbornými radami, doporučit to, co skutečně funguje. Podprsenka totiž je, ač se to nezdá, neskutečně citlivou kamarádkou vašeho já. Vyprávěla mi o tom Mgr. Karolina Tomascová, jedna ze zakladatelek a jednatelek:
Dámské spodní prádlo můžeme koupit v každém supermarketu, v nejrůznějších specializovaných prodejnách, a také v těch na tržištích. Přesto jste se s maminkou rozhodly jít vlastní cestou. Nebylo to příliš riskantní? Nebály jste se, že pohoříte?
Podnikání asi vždy bude jistým výstupem z komfortní zóny a velkým rizikem. Obavy jsme samozřejmě při otevření první prodejny měly. Maminka Irena odešla z vysoké manažerské pozice a já jsem dokončovala bakalářské studium ve zcela jiném oboru, takže ani jedna jsme neměly žádné předchozí zkušenosti. Přesto jsme cítily, že je to cesta, kterou se chceme vydat. Já jsem v té době vedla již asi rok a půl blog o spodním prádle a denně jsem se tak utvrzovala, že české ženy potřebují opravdu kvalitní poradenství a také větší výběr velikostí. Od začátku našeho podnikání jsme si zakládaly na velmi prozákaznickém přístupu. Vnímáme, že v našich zkušebních kabinkách se nejen vybírá spodní prádlo, ale často jsme byly také v pozici psycholožek a byla potřeba obrovská míra empatie a pochopení. Chodí k nám také například ženy, které přišly o prso nebo jeho část, a nejen v tomto případě je potřeba velmi citlivý přístup.
Aktuálně máme tři kamenné prodejny a e-shop, byla to však velmi pozvolná cesta. Podnikáme s velkou dávkou ženského přístupu a vždy jsme to zkrátka musely cítit, tak jako otevření první prodejny. Další kamenný obchod jsme otevíraly ve chvíli, kdy nám už první prodejna pomalu praskala ve švech a potřebovaly jsme růst. Poté jsme dlouho vyčkávaly na příležitost otevřít mimopražskou prodejnu, a také přišel správný čas. Nechceme se rozrůstat na úkor kvality služeb, takže vše děláme v tomto ohledu maličko citlivěji.
Čemu vás konkurence naučila? Byla ona tím hnacím motorem, který vás inspiroval k osobitému konceptu prodeje a služby zákaznicím?
Přiznám se, že konkurenci příliš neřešíme. Zdravě sledujeme, jakou cestou se naše konkurence ubírá, ale my si jdeme tou vlastní. Konkurence nás naučila, že se ve světě spodního prádla nechceme o zákazníky přetahovat co největšími slevovými akcemi. Naopak jsme se rozhodly dát prodeji přidanou hodnotu právě v podobě osobního poradenství, které nabízíme nejen v našich kamenných prodejnách, ale také online. Snažíme se stále hledat novinky, které u nás nejsou a rozhodně stojí za to. V tuto chvíli spolupracujeme pouze se značkami, které mají velmi kvalitní produkty, jež perfektně padnou, a za ty bychom daly ruce do ohně. V prvních pár letech jsme měly i několik levnějších značek, bohužel se nám tento koncept vůbec neosvědčil. Všímaly jsme si častějších reklamací, podprsenky mnohem rychleji ztrácely svoji funkci a nebyl to zkrátka ten jedinečný pocit ze spodního prádla, který chceme, aby si od nás ženy odnášely.
Na co jste pomyslely nejdříve, když jste se rozhodly podnikat?
Zcela upřímně? Snažily jsme se vše spočítat. Ale zkuste předem kalkulovat, kolik tak prodáte podprsenek za den, všechny provozní náklady, a zda to celé vůbec může fungovat, když nemáte absolutně žádné předchozí zkušenosti. Je to téměř nereálné. Nakonec jsme si řekly, že to zkrátka zkusíme, šly jsme do nejistoty a vyplatilo se nám to.
A jaké zkušenosti vás vedou k rozvoji firmy?
V první kamenné prodejně jsme se mnoho naučily. Udělaly jsme nějaké chyby, ze kterých jsme se poučily. První signál byl jasný, s druhou prodejnou již nezvládneme vše samy, a musely jsme přijmout první zaměstnance. Bylo neskutečně těžké najednou naše „miminko“ předat někomu novému. Nyní už víme, že s rozvojem je třeba delegovat nejen prodej, ale také další části odpovědností. Ze začátku jsme si dělaly vše samy. Byly jsme prodavačky, programovaly jsme si webové stránky i první e-shop, samy jsme natáčely a stříhaly videa, Irena vedla účetnictví a řídila společnost po finanční stránce, já jsem se soustředila na marketing... Zkrátka pro jednu osobu nespočet pozic, které dlouhodobě nelze s rostoucí společností zastávat na sto procent. Ze všech těchto poznatků z minulosti však nyní obrovsky těžíme a pomáhají nám
dále se rozrůstat.
Určitě máte své sny, vize, cíle...
Bylo by krásné mít prodejnu v každém krajském městě, přesto je to spíše takový sen, který není jednoduché naplnit a zároveň si udržet současnou kvalitu služeb. Máme mnoho zákaznic, které za námi jezdí například ze Slovenska, protože vnímají naši přidanou hodnotu. Nejdále pak máme zákaznici ve Finsku, která jednou za čas vždy přiletí do Prahy a přijde si k nám nakoupit. Vidíme tak, že nemusíme být všude, a chceme se proto rozrůstat tempem, které je nám příjemné a dovoluje nám se soustředit také na osobní život.
Nakolik ovlivňuje spodní prádlo naši náladu, psychickou kondici, sebevědomí?
Věříme, že opravdu značně. Představte si ženu, která má špatnou velikost podprsenky. Celý den si podprsenku naštvaně upravuje, nasazuje padající ramínka a doma ji okamžitě s úlevou sundá. Správná velikost tak může udělat zásadní rozdíl v tom, jak se budeme celý den cítit. Díky správné velikosti spodního prádla si můžete opticky zeštíhlit postavu během několika minut, a to tak, že si všimne i okolí. To na sebevědomí ženy značně působí. Když navíc k podprsence vyberete také kalhotky do setu, je to úžasný pocit. Pro mě je podprsenka bez kalhotek do kompletu jako kafe bez dortíku. Je to dobré, jen z toho nemáte takovou radost!
Žena v businessu musí velmi často také reprezentovat, „nosit sama sebe“, být třeba deset hodin ve společenském oděvu. Vyžaduje to rovněž perfektní podprsenku. Co byste doporučila v tomto případě, aby se cítila v plném komfortu?
Osobně si myslím, že na mnoho událostí v businessu se hodí takové spodní prádlo, o kterém nevíte vy, ani okolí. To znamená, že se například podprsenka nebude nikde pod oblečením rýsovat, kalhotky se nepříjemně nezaříznou na zadečku a podobně. Opět je na místě důraz na správnou padnoucí velikost. Pokud žena zvolí bílý top, určitě doporučuji podprsenku v tělové barvě, která bude téměř neviditelná. Tělovou barvu pak mohou nahradit také pudrové či růžové odstíny. Bílá podprsenka pod bílou košili rozhodně nepatří, dělá velký kontrast na kůži a pod oděvem vyloženě září. Pro ženy-podnikatelky pak máme také malou vychytávku v podobě neviditelného trička. Toto speciální tričko má tělovou barvu a můžete si tak dopřát jakoukoliv barvu své oblíbené podprsenky. Stačí přes ní obléct toto tričko a pod košilí nebude nic vidět. Zároveň se hodí pro ženy, které trápí zvýšená tvorba potu. Tričko ochrání svrchní oděv od nevzhledného propocení v podpaží.
Na sociálních sítích občas proletí informace, že podprsenky jsou vlastně nezdravé. Jaký máte názor vy?
Souhlasím s tím, že pokud nosíte špatnou velikost podprsenky, může to způsobit mnoho zdravotních problémů. Zde se bavíme o bolestech hlavy, krční páteře, migrénách, odřeninách, opruzeninách... Pokud však vyberete padnoucí velikost, nemusíte se bát ani kosticové podprsenky. Kostice má prso vždy lemovat, nikdy neležet přímo na něm.
Osobně bych se více bála nekvalitního spodního prádla, kde není známý jeho přesný původ a může obsahovat například zbytky chemikálií, kterými se při výrobě napouští. Já jsem si u našich dodavatelů osobně ověřovala také materiálové složení kostic a kontrolovala certifikáty jako např. Oeko-Tex, které zaručují zdravotní nezávadnost.
Zdá se, že tento druh dámského prádla v sobě skrývá mnoho neznámého. Týká se také trošku vztahu ženy k sobě samé, jejího postoje k životu, touhy provokovat a okouzlit, potřebě být krásná. Jak to všechno dohromady charakterizovat?
Každá žena je jiná. Každá se dívá na svět svýma očima. Každá má ke svému tělu svůj vztah. Některá je vnímá velmi silně, jiná nad svou tělesnou schránkou vůbec nepřemýšlí, další má v genech zakódovanou vyzývavost a smyslnost, jiná naopak puritánskou bázlivost. Podle toho se také staví k oblékání a vybírá spodní prádlo. Každá chce něco jiného. My tomu musíme umět jít naproti, vystihnout typ zákaznice a nabídnout to, s čím se ona ztotožní, co navíc ocení a v čem se bude cítit nejlépe, co jí bude vyhovovat, co bude mít ráda, co se jí bude líbit. Podprsenka, to není jen kousek krajky v krabičce, to je fenomén sám o sobě, to je vysoká míra kreativity, dávka emocí, procházka intimní zónou, která má mnohá tajemství, osobité souvislosti.
Co nám přichystáte k Vánocům?
V předvánočním období se u nás nejvíce prodávají dárkové poukazy. Přesto jsme nadšené, když nám ženy napíšou, že našly pod stromečkem své oblíbené spodní prádlo. Před Vánoci proto budeme mít speciální akci, kdy si u nás můžete vytvořit seznam pro Ježíška. Společně vše vyzkoušíme a zapíšeme ženě informace o spodním prádlu na speciální kartičku. Tu pak jednoduše předá například partnerovi, který si v prodejně ze seznamu vybere, co se mu líbí. Do poslední chvíle tak žena neví, jaké spodní prádlo vlastně dostane. Může si však být jistá, že perfektně padne a nebude je muset po Vánocích hned běžet vyměnit za jinou velikost.
za odpovědi poděkovala Eva Brixi