DITA výrobní družstvo Tábor je na trhu dětského odívání pojem. Troufám si tvrdit, že každá maminka už pro svou ratolest z její nabídky něco vyzkoušela. A byla spokojená, ba nadšená. I to je odpověď na otázku, proč výroba i prodej rostou, proč není nouze o zákazníky. I přesto, že koronavirová krize i tady pár řádek do historie podnikání vepsala. Viděno očima předsedkyně představenstva Aleny Duškové je příležitostí, jak uspět, stále dost:
Už více než rok vládne celému světu koronavirus. Ovlivnil také podnikání, ať v dobrém, či horším slova smyslu. Jak zasáhl do činnosti vašeho družstva?
V polovině března 2020 jsme přišli z minuty na minutu o práci pro 30 švadlen. Jeden z klíčových anglických zákazníků, pro kterého šijeme celoročně, zavolal, že již neodebere ani kus. Nakonec jsme nemuseli nikoho propouštět. Podařilo se nám to překlenout šitím roušek, šili jsme pro města, nemocnice, ale hlavně pro soukromé firmy. Museli jsme v nouzovém stavu uzavřít dvě podnikové prodejny, kde prodáváme výrobky vlastních značek Little Angel a Baridi wear, na druhou stranu se ale zvedl prodej přes e-shop o 70 %. Roušek jsme po dobu jarní krize ušili více než 250 000 kusů. Už je to déle než rok od počátku pandemie, a my stále střídavě zavíráme a otevíráme naše prodejny. Velmi rychle jsme pochopili, že investovat do našich e-shopů je v této chvíli správná volba. Takže abych odpověděla na vaši otázku, koronavirus zasáhl do činnosti našeho družstva především nutností přeorientování směrem do online sektoru.
Tím, že jste výrobním subjektem, jsou daná i pravidla pohybu zaměstnanců – do práce chodí, home office nepřipadá moc v úvahu. Stroje musí někdo obsluhovat, produkci expedovat... Jak zvládáte vše potřebné? Polovina lidí patří mezi hendikepované, ti musí o své zdraví dbát ještě pečlivěji než ostatní...
Za ten více než rok pandemie máme již vytvořený osvědčený pracovní režim. Zdraví našich zaměstnanců je pro nás prioritou, proto jsme velmi rychle zavedli home office u těch zaměstnanců, u kterých je to jen trochu možné, a u ostatních dbáme na pravidelné testování a maximální možnou hygienu. Samozřejmostí jsou pravidelně dezinfikovaná pracoviště a další všeobecně nápomocná opatření.
DITA má několik divizí, nejproslulejší je asi textilní, kterou proslavilo špičkové oblečení pro děti. Co všechno zájemcům dnes nabízíte?
Co se dětského textilu týče, je toho opravdu mnoho. Od čepic, kterých se jen za loňský rok prodalo přes 35 000 kusů, po softshellové kalhoty, trička, mikiny nebo vyloženě limitované „kousky“, jako jsou body šaty pro malé parádnice. Vše je řazeno v kolekcích tak, aby mohli být naši malí zákazníci sladěni od bačkůrek po čepici. Nechybí ani zavinovačky či fusaky v mnoha vzorech.
Nejen kolekce dětských výrobků obsahuje materiál outlast. Čím je jedinečný?
Kouzlo spočívá v naprosto odlišném principu funkčnosti. Běžný funkční materiál pracuje tak, že pouze odsouvá pot z povrchu přehřáté pokožky. Outlast se aktivně stará o to, aby pot nemusel vzniknout vůbec, protože aktivně redukuje samotné pocení. To je naše tajemství, které je zároveň tím nejpodstatnějším rozdílem. Outlast snižuje pocení až o 40 %. Díky tomu brání vzniku potniček a dalších nepříjemností. Naše oblečení s outlastem je navíc díky své jemnosti vhodné i pro ekzematiky či pacienty léčené s nemocí motýlích křídel. Proto také dlouhodobě spolupracujeme s neziskovou organizací DEBRA.
A stále si držíte unikátní prvenství – máte na světě nejširší kolekci dětského oblečení z uvedené tkaniny?
Zní to velmi nabubřele. Ale ano, je tomu stále tak. Nicméně rozhodně neusínáme na vavřínech. I přes 12 let vývoje pro naši značku Little Angel stále zlepšujeme a navrhujeme nové a ještě lepší výrobky.
Kdo navrhuje trička, čepice, pyžama a dětské kousky? Jsou to vaši odborníci, váš vývoj, nebo sázíte na externí módní specialisty?
Máme vlastní vývoj a vlastní odborníky. A jsme na to pyšní. Externí módní spolupráce zní sice příjemně, ale externista nikdy neuchopí značku jako ten, kdo ji zná „zevnitř“ a dýchá pro ni.
Naznačila jste, že prodeje přes e-shopy rostou. Oč byl největší zájem? Je to stále oblečení pro děti? Nebo začíná převažovat prodej oblečení pod značkou
BARIDI wear?
Prodej přes naše e-shopy skutečně stoupá. Největší zájem je tradičně o čepice, které prodáváme v tolika typech, druzích a barevných variantách, že tvoří téměř polovinu veškerého zboží na našem e-shopu littleangel.cz. Celkově stále vede oblečení pro děti. Zájem o BARIDI wear roste rovněž, ale dětskému textilu se jen tak nevyrovná, a není to ani naším cílem. Hlavní myšlenkou při založení nové značky BARIDI wear bylo poskytnout rodičům ten samý komfort, jaký oni poskytují svým nejmenším.
Často právě uvedenou značku zmiňujete v souvislosti s manažerským odíváním. Proč?
Ze stejného důvodu, z jakého je tento materiál ideální pro ty nejmenší. Jednoduše snižuje pocení až o 40 %. Oblečení je příjemné na tělo a udržuje vaše tělo v tepelném komfortu. Avšak nejen ti v manažerských pozicích milují BARIDI wear. Naše oblečení si oblíbili i vyznavači rekreačních sportů, z hodnocení našich zákazníků víme, že je výtečné na jógu, jezdectví nebo třeba myslivost.
Zaujal mne ten z e-shopů, jehož prostřednictvím je možné si objednat zbytky látek a galanterní sortiment, který jste neupotřebili. Těší se značné pozornosti švadlenek?
Ano, náš e-shop ditalatky.cz vznikl z potřeby nezaplnit skladové kapacity látkami, které již nevyužijeme. Extrémní zátěž e-shop zaznamenal před rokem, kdy všichni šili roušky doma. Na e-shopu totiž bylo dostatečné množství kvalitní bavlněné látky za rozumnou cenu. Pozornosti se ale těší stále, protože jak známo, jsme národem nesmírně tvořivým a kreativním. Víme, že maminky doma šijí třeba tepláčky nebo používají látku na výrobu hraček s dětmi.
Jaký vztah jste získala k módě a šití vy
sama? Je šicí stroj vaším dobrým kamarádem?
K módě mám vztah jednoznačně kladný. Těžko jej nemít, když pracujete v módním průmyslu. Co se šicího stroje týče, tam už to tak jednoznačné není. Odreaguji se radši při procházce přírodou či poslechem hudby než šitím.
V týmu máte převahu žen. Podle čeho se rozhodujete, když vybíráte nové spolupracovnice?
To je samozřejmě hodně závislé na dané pozici. Vždy je pro nás důležitá kvalifikace v oboru, případně opravdový zájem o obor a ochota učit se novým věcem. Práce v textilním průmyslu je zajímavá, ale rozhodně není snadná. Proto je důležité přizpůsobit se a umět spolupracovat s kolektivem. Myslím si, že dialog je základem dobrého výsledku.
Berete v úvahu intuici? Rozhodujete se okamžitě, nebo o věcech déle přemýšlíte?
Jako každá žena jsem si své intuice vědoma, ale rozhodně nedělám unáhlená rozhodnutí založená právě na intuici. O svých krocích hodně přemýšlím a vyhodnocuji je i zpětně.
A máte své vize týkající se rozvoje družtva? O čem v této souvislosti sníte?
Některé vize se i přes pandemii naplňují již teď. Právě letos například s naší značkou dětského oblečení pronikáme do zahraničí, konkrétně do Německa. Tím však naše expanze zdaleka nekončí. V plánu jsou i další země.
Samozřejmě chceme nadále zlepšovat naše výrobky a technologie výroby. Vize je tedy jasná: Posílení klíčové pozice na trhu.
za odpovědi poděkovala Eva Brixi