Ing. Lucie Hotařová, jednatelka rodinné firmy ETIFLEX, s.r.o., se loni stala Výjimečnou podnikatelkou v soutěži Ocenění českých podnikatelek. Tuto cenu uděluje ČSOB. Tentokrát putovala do Břeclavi, do tiskárny vinných etiket. To je také hlavní směr podnikání ETIFLEXu. Ten vyvinul mimo jiné mobilní aplikaci Živá etiketa, která využívá technologie rozšířené reality. Je to inovátorský krok, který slouží českým a moravským vinařům při zdokonalování designu lahví i celého marketingu. Skýtá další možnost, jak oslovit zákazníka, jak k němu promlouvat osobitě, vlastním příběhem. Lucie Hotařová o tom všem, tedy jak o rodinné firmě, tak o vášni, kterou pro ni podnikání je, dokáže přesvědčivě vyprávět:
Působíte v rodinné firmě, která se specializuje na tisk etiket pro vinaře. Proč zrovna tato orientace? Je to tím, že sídlíte ve vinařském kraji, anebo k tomu vedlo něco úplně jiného?
Samozřejmě, že nás předurčil region, ve kterém žijeme. Břeclav je přímo v srdci vinařského kraje, a už můj tatínek, který tiskárnu v roce 1991 založil, začal cílit na vinaře. Velmi nám pomohlo také rozhodnutí ve správnou chvíli pořídit flexotiskový stroj, který umí tisknout samolepicí etikety. Specializace na jeden obor nám rovněž pomohla nasbírat cenné zkušenosti. Díky tomu umíme zákazníkům dobře poradit, ať už s tiskem, nebo při rozhodováním na samém začátku tvorby etikety. Potřebují často totiž hlavně upřímně míněnou radu i povzbuzení, když se třeba rozhodují změnit etiketu.
Vyvinuli jste mobilní aplikaci Živá etiketa. Oč přesně jde?
Ano, v zahraničních projektech jsme se setkali s využitím augmentované/rozšířené reality na nápojových obalech a rozhodli jsme se tuto novinku zpřístupnit také našim vinařům. Prakticky jde o to, že etiketa při pohledu přes mobilní telefon oživne, rozhýbe se a rozezní. Vinaři tak mají novou možnost, jak prostřednictvím etikety komunikovat se svými zákazníky, mohou jim předat vzkaz, povyprávět o víně, představit svou filozofii. Obzvláště v dnešní době je to velmi zajímavá cesta, kterou začínají progresivní vinaři využívat.
Jak se za poslední roky změnil design etiket na lahve s vínem? Zračí se v nich více komunikativnosti, hravosti, provokativnosti než v minulosti?
Obecně lze v grafice vinných etiket vysledovat období, kdy je populární určitý na trhu převládající styl. Před dvaceti lety u nás dominovaly etikety s motivy révy a hroznů, které byly později vystřídány perokresbami kostelíků z místních vesnic. Vinaři hledali inspiraci v zahraničí a pokoušeli se po svém napodobit francouzský styl etiket s jejich château. V posledních letech se design etiket opět po vzoru zahraničí přiklání k osobitému stylu vinařů a hledání příběhů. Vinaři pochopili, že etikety s jedinečným příběhem se zákazníkům lépe vryjí do paměti a pomáhají v prodeji.
Obecně v posledních letech sledujeme odklon od plastových etiket, které sice dobře drží ve vlhku, ale k vínu jakožto přírodnímu produktu se nehodí. Velký boom zaznamenávají samolepicí materiály se strukturou a vyšší gramáží. Světoví výrobci materiálů vyvíjejí nové „papíry“ speciálně určené pro vinařský segment tak, aby odolávaly vlhkosti a změnám teplot, ale současně splnily náročné požadavky na design. Vinaři mohou vybírat z materiálů vyrobených z bavlny, materiálů s obsahem drcených semen vinné révy, trávy. Trendem jsou také materiály z recyklovaných materiálů s důrazem na udržitelnost životního prostředí.
Ne každý možná ví, že vinařské etikety jsou jedny z nejnáročnějších na zpracování. V porovnání s jinými obalovými segmenty využívají velkou míru zušlechtění dodatečnými technologiemi, jako je například horká metalická ražba, 3D reliéfní lakování, embossing a debossing, mikroembossing. Dobří designéři etiket tyto technologie znají a už při tvorbě návrhu přemýšlejí, jak je vhodně zkombinovat, aby vytvořili etiketu opravdu originální.
Mohla byste poukázat na určité rarity ve zpracování?
Zatím ne často používané jsou netradiční kombinace technologických postupů. Zajímavý efekt dosahuje kombinace více odstínů horké ražby nebo tisk přes ražbu, který umí vytvořit dojem metalického barevného tisku. Další odlišností může být atypický nepravidelný tvar etikety, která se odlišuje od ostatních. Náročnou technologickou specialitou jsou etikety s průhledy na láhev, které do grafiky etikety zapojují i barevnost samotného nápoje. Odvážný zákazník může využít možnosti vrstvení několika materiálů přes sebe, etiketa tak přináší nový rozměr jak vizuálně, tak na dotek. Výsledek vždy závisí na úzké spolupráci grafika a tiskárny, kteří společně hledají cestu, jak proměnit odvážný nápad v realitu.
Mění se tedy pohled vinařů na marketing, design?
Na českém trhu najdeme etikety srovnatelné se světově úspěšnými obaly, což je výsledkem odvahy vinařů, kteří si uvědomují, že je potřeba investovat nejen do kvality svého vína, ale také do jeho obalu. V posledních letech se v oboru vinařství naštěstí mění postoj vůči důležitosti designu etiket a celé marketingové komunikace. Větší i menší vinařství pracují na svém stylu, přemýšlejí nad tím, jak jejich značka působí navenek.
Jsme za to velmi rádi a snažíme se zákazníkům ve vinařském segmentu přiblížit také marketingové a technologické novinky v oblasti etiket. Jednou za dva roky vydáváme „noviny“, které mají pomoci odbourat strach ze změny etikety, inspirovat k nový krokům a povzbudit v práci, kterou vinaři dělají. Naším dlouhodobým cílem je podpora českého a moravského vinařství.
Určitě ano. Etiketa je první rozhodující komunikace směrem k zákazníkovi.
Snažíte se rozšiřovat spektrum klientely například o výrobce a prodejce medu, čajů, marmelád, o minipivovary či palírny?
Ano, po celou dobu netiskneme jen pro vinaře. Mezi naše zákazníky patří také výrobci z řad potravin, kosmetiky, farmacie i logistiky. V podstatě každý obal, který má na sobě samolepku. Nás však nejvíce baví vyrábět etikety, které jsou technologicky náročné na zpracování. A to jsou právě ty vinařské. S rozvojem řemeslných pivovarů a malých výrobců poctivých potravin či destilátů začíná být i zde kladen důraz na hezkou etiketu. Pro tento segment aktuálně připravujeme nové webové stránky a marketingovou komunikaci tak, abychom mohli oslovit více firem napříč Českou republikou.
K čemu vás ocenění Výjimečná podnikatelka inspirovalo?
Ocenění mě utvrdilo v tom, že poctivá práce a ochota nezištně pomáhat má smysl.
Rodinné podnikání označují odborníci jako velmi stabilní. Jaká pozitiva v něm vidíte vy? Bývají diskuze nad strategií firmy hodně vyhrocené, anebo se všichni dobře shodnete?
V čele firmy jsem dnes spolu s manželem, všechna zásadní rozhodnutí samozřejmě děláme společně a firemní chod je neoddělitelně propojen s naším soukromým životem, tak jak to v rodinných firmách bývá. Co se týče každodenní pracovní náplně, tak to máme jasně rozděleno. Já mám na starosti obchodní část provozu a marketing, manžel zase zastřešuje oblast technologie a výrobní procesy. Někdy to mezi námi jiskří, ale převážně se to týká každodenních maličkostí. Na zásadních věcech se vždy shodneme.
S čím počítáte v letošním roce? Chystáte novinky?
Jak už jsem zmínila výše, připravujeme nový web zaměřený na řemeslné pivovary. Již druhý rok vyvíjíme interní komunikační systém, který bych ráda letos dokončila a spustila. Také stojíme před výstavbou nové výrobní haly, a tak budeme vděční, když vše půjde hladce a podaří se nám do konce roku získat stavební povolení.
Kdyby vám zázračný dědeček nabídl, že v rámci Ocenění českých podnikatelek nebudete muset rok pracovat, aniž by se to dotklo vaší životní úrovně a obratu firmy, přijala byste? Vzala byste si dlouhé volno a nic nedělala? Dalo by se to vydržet?
To je velmi jednoduchá otázka! Aktuálně ležím druhý týden s covidem, a už jsem z toho značně nervózní! (rozhovor vznikal na začátku března) Takže určitě bych nabídku zázračného dědečka nepřijala. Má práce mě baví, chodím do ní ráda. Jediné, k čemu bych využila více volna, by byl čas strávený s mými dětmi.
otázky připravila Eva Brixi