Na český stůl perníčky patří. Hlavně ve sváteční dny. Hodí se ale k nespočtu jiných příležitostí. Jako milý dárek k svátku, svatební pozornost, ozdoba tabule, drobnost pro koledníky. Využívá se jako firemní odměna, kupuje se pro radost. Poslání tradiční sladkosti má i svůj citový vzkaz. Nese v sobě obdiv, pokoru, lásku. Perníček je kousek pohádky našeho života. Jak se od loňského března daří firmě JaJa Pardubice s.r.o.? O tom Jarmila Janurová, zakladatelka:
Jak se dnes vede firmě, která v novodobé historii proslavila české perníkářství?
V této složité době se firmě daří velmi střídavě. Nastalo mnoho nečekaných událostí, které ovlivňují a narušují plynulou výrobu a prodej našich produktů. Prvním šokem byla nucená karanténa vlivem rozšíření viru covid-19 v roce 2020. Z této dvouměsíční výluky jsme se ještě řádně nevzpamatovali. Chybějící finanční prostředky jsme dotovali vlastními úsporami. Byla to velmi důležitá etapa těsně před velikonočními svátky. Pro perníkářskou výrobu před druhým největším obdobím prodeje po Vánocích. Mnoho výrobků bylo pro velkoodběratele tehdy připraveno k expedici a ve skladech. Řadu výrobků a surovin bylo ale nutné nakonec zlikvidovat pro prošlou expiraci. Po skončení karantény a uvolnění opatření vládou jsme opět zahájili práci, naši klienti se k nám rádi vraceli. Předvánoční zvýšenou poptávku jsme však nemohli uspokojit, chyběly pracovnice, které zůstaly doma s dětmi v karanténě.
Každé další zpřísněné opatření vládou proti šíření viru znamená snížený prodej ve všech malých prodejnách, které jsou zaměřeny na nabídku našich produktů. Lidé dodržují stanovené podmínky, nakupují v obchodních centrech základní potraviny, cesty volí hlavně do práce a z práce domů, město je liduprázdné. A tak se potýkáme se sníženým prodejem stále.
Loňské Velikonoce byly pro vás spíš pohromou, mnoho výrobků se neprodalo, musely se znehodnotit, rozdat. Jaké budou ty letošní?
Letošní Velikonoce jsou pro nás i obchodníky velká neznámá. Velmi opatrně a se zpožděním přemýšlím nad objednávkami zboží s velikonočními motivy. V minulém roce jsme všichni zaznamenali velké ztráty, proto si myslím, že se letos obchodníci zásobí více perníčky s celoroční tematikou. Přes veškeré obavy se mi však zdá, že se mnozí koledníci budou těšit i z perníkové koledy. Před pár týdny si obchodníci z celé ČR od nás odvezli mimo jiné i velikonoční zajíčky, kvočny, vajíčka, zvířátkové chaloupky a celou řadu jiných velikonočních perníčků. Ti pardubičtí zatím spíš vyčkávají.
Čím se především liší velikonoční perníčky od těch, po nichž je poptávka celoroční?
Velikonoční perníčky jsou zaměřené ve svém zdobení na jaro, zvířátka, slepičky, kohoutky, kuřátka, zajíce, vajíčka, v různých podobách. Nikdy se nezapomene ani na srdíčka a chaloupky, hlavně pak na perníkové dezerty a perníkové minidezerty oblíbené stále. Celoroční perníčky vyrábíme ve velkém sortimentu, protože jde o pozornost, která může nést vlastně jakýkoli motiv. Mnoho příkladů uvádíme na www.pardubickypernik.cz.
Mnozí odběratelé se nyní vracejí, zejména firmy, vaši věrní zákazníci. O čem to vypovídá?
Máme řadu věrných odběratelů i drobných zájemců. Rádi se k nám vracejí, nemůžeme zklamat jejich důvěru, proto se snažíme neustále o náležitou kvalitu výrobků, o vývoj nových, pěkné vztahy. Tím si udržujeme na trhu dobré jméno. Náš přístup nám pomáhá překonávat nynější těžké podmínky života. Zaměřujeme se na to, jak nabídnout a přiblížit náš sortiment, hlavně novinky, i na sociálních sítích, kde máme již mnoho sledujících.
Nikdy jste neztratila optimizmus a vždycky jste dokázala vidět dopředu, motivovat ostatní, posílit vztahy, když nebylo zrovna veselo. Máte to v genech, nebo jste se to zkušenostmi musela naučit?
Těžko říci. Ráda bych viděla, aby naše firma prosperovala. Dala jsem jí kus života, přesněji 32 let. Udržet kvalitu, neustále zdokonalovat výrobu a hledat nové typy zdobení a připravovat další konkurenceschopné výrobky, to je samozřejmost. Hodně jsem se naučila, k jinému mne přivedlo možná štěstí, ale určitě pak pilná práce a vůle se nevzdat. Na vedení firmy se také začíná podílet vnuk Tomáš Janura. Věřím, že bude schopným pokračovatelem, podnikatelem.
Také jste vždy v pracovním kolektivu podporovala tvořivost, vynalézavost a nápady. Připravila JaJa pro letošní jaro nějakou novinku?
Od minulého roku uvádíme na trh malované perníčky štětcem a potravinářskou barvou na bílý podklad bílkové polevy. Je to jiná technologie, liší se od klasického zdobení perníčků.
Určitě máte i spoustu přání. Jaké je to největší?
Žádné školení na vedení kolektivu ani na vybudování firmy, včetně nastavení výrobního programu a vybavení provozovny jsem neabsolvovala. Řídím se pouze vlastní představou vytvořit solidní podnikání, mít spokojené zaměstnance i klientelu. Je to i mé velké přání.
ptala se Eva Brixi