Příjemný pocit, na který se těším na sklonku každého dne, se jen těžko popisuje. Začíná svižným koupelnovým rituálem, kdy ze sebe smývám všechny průšvihy dne a s novou jiskrou v oku nastupuji k večerním úkolům, dalším povinnostem, předsevzetím a radostem. K tomu mi pomáhá jedna obyčejná věc. Pantofle. Škoda, že jsem právě tyhle objevila teprve před dvěma roky. Vyrábí je firma SANTÉ – zdravotní obuv s.r.o. a mají katalogové číslo N/105/1/49, lososová. Netuším, jakým dílem náhody či výrobního know-how se staly mým mocným a oblíbeným společníkem. Že by pohodlí s přibývajícím věkem tolik souviselo? To bych přece nepřiznala!
Čím si získaly moji náklonnost, která generuje nový příliv energie v okamžicích, kdy většina lidí otevírá knížku nebo zapíná televizi? To je jen mezi nebem a zemí. Pantofle poslušně a vstřícně čekají, až chodidlo dosedne do kožené stélky jak do sametové pohovky. Do mé třinácté komnaty vstoupí emoce povzbuzení vyvolaná souzněním propracovaného tvaru obuvi a mého stavu vnímání, že je to přesně ono, co jsem potřebovala. Nevím, zda mi rozumíte, ale v ten okamžik relaxují nejen nohy, ale i hlava. Příslušné body vysílají do mozku signály plné naděje, že je život báječný a že stojí za to si ho, dejme tomu, někdy i komplikovat.
Pantofle od SANTÉ mne navádějí k dobré náladě, vyhladí šrámy na duši, kterou hýčkají neviditelnými stopami jemného povzbuzování. Nebylo zbytí, to vše jsem musela Dominiku Šprunkovi, majiteli a řediteli uvedené společnosti, sdělit. Zároveň jsem se ale ptala:
Podle čeho by měla žena vybírat obutí, aby byla vždy svěží a spokojená?
Především podle toho, jaké pohodlí cítí. Když bude bota tlačit nebo v ní noha nebude dobře usazená, je to jednoznačně známka toho, že jste šlápla vedle. Obecně platí, že si ženy často volí boty menší velikosti, než potřebují. Nevím, čím to je, možná proto, že drobnější bota vypadá elegantněji, je zajímavější. Jenže doby Popelčiny jsou dávno pryč a lidem chodidlo roste, Češi mají navíc nohu širší než třeba Italové. Podobnou noze Rusů nebo Brazilců. Doporučuji tedy vybírat opravdu uvážlivě, zákaznice musí cítit, že bota prostě sedí.
Trendem je však nakupovat stále více i obuv na e-shopech, tedy vyzkoušet až poté...
Svým způsobem to chápu, zejména v letošním roce, kdy byly prodejny uzavřeny a všichni jsme se obávali koronaviru, byl internetový prodej jediným možným. Přesto v našem odvětví jeho zastáncem nejsem. Abyste měla jistotu, že je obuv pro vás jako na míru, musíte si ji jednoznačně vyzkoušet. I proto budujeme síť našich prodejen tak, abychom jimi měli pokryté kraje i větší města. Některé jsou naše, těch je dnes 13, a mají za úkol reprezentovat celou naši kolekci. V Praze máme například hned dvě takové prodejny. S patřičným personálním zázemím, s prodavačkami, které o zdravém obouvání něco vědí. Myslím si, že konzultace s nimi je užitečnější, než třikrát koupit na e-shopu a třikrát zboží vrátit, protože „to není ono“.
Ženy tvoří většinu vaší klientely?
Ano, z 80 %. Berme v úvahu i to, že jsou to ony, které nakupují také pro děti. 20 % tedy zbývá na mužskou populaci. A protože ženy mají k módě i zdraví odlišný vztah než muži, a také rády zkouší, neberou to jako nepříjemnou ztrátu času, snažíme se o to, aby naše prodejny navštěvovaly co nejvíce. Dodáváme rovněž do sítě prodejen zdravotnických potřeb nebo lékáren, celkem je to na tisíc obchodů, kde se s naším sortimentem můžete setkat. Těší nás, když je ženy navštěvují aktivněji, než když vyhledávají boty přes e-shopy.
Jakou tedy zvolit obuv, abychom předcházeli únavě, zvýšili koncentraci, cítili se komfortně?
Určitě je to obuv zdravotní. Neberte to, prosím, jako obhajobu naší nabídky, ale jako objektivní doporučení k tomu, abyste se cítila dobře. Sama víte, jak boty, které tlačí nebo jsou „jen“ krásné, s vysokými podpatky, dokážou z hezkého společenského večera udělat zatraceně nepříjemné chvíle. A to sám přiznávám, že ženská noha na podpatcích je prostě dokonalost sama... Ale zpět k argumentům. Zdravotní obuv je stavěná také pro vyšší zátěž, což zase koresponduje se zmíněným pohodlím.
Mohu si to tedy vysvětlit tak, že pohodlná obuv je vlastně protistresová?
Ano, tak to je. I když bych to netabuizoval. Každého zklidní něco jiného. Já si zajdu třeba na pivo... Ale vážně. Nyní připravujeme jeden neobvyklý model, který bude mít v patní části zabudovaný masážní, vibrující motorek, jenž bude vydávat jemný zvuk podobný vrnění. Finta pro snížení stresu. Jsem zvědavý, jaká bude zpětná vazba. Na podzim bychom tuhle hračičku chtěli uvést do prodeje.
Podle čeho volíte, co do kolekcí zařadíte, a co ne?
To je i pro nás nejtěžší otázka. Může to být jedna bota, nad kterou všichni žasnou, ale přesto si ji nikdo nekoupí. Může to být bota úžasné barvy, z níž jsou všichni nadšení, ale také si ji nikdo nepořídí, raději si vezme černou nebo hnědou. Vyhrává klasika, možná univerzálnost, těžko říct. Zvyklosti zákazníků se těžko odhadují, a ještě hůře prolamují.
To znamená, že jsou české ženy stále spíš konzervativnější než jejich zahraniční protějšky?
Do jisté míry to tak je, i když se snažíme nasměrovat je trochu odvážněji. I proto jim chceme našimi prodejnami v krajských městech být co nejvíce nablízku, vysvětlovat, dát prostor k volbě, seznamovat je s novými materiály, které předčí vlastnosti kůže. Snažíme se skloubit trendy, design, cenu, pohodlí.
za odpovědi poděkovala Eva Brixi