Podnikat začala v roce 2012 a už má za sebou celý řetězec okamžiků, na které se nezapomíná. Jana Fialová, majitelka Kavárny Chotěboř, již posbírala nejedno ocenění, mezi nimi i ze soutěže Česká chuťovka, Český výrobek garantováno Potravinářskou komorou z minulosti i to nejčerstvější z letošní Země živitelky. Pyšná je také na titul získaný v loňské soutěži Českých 100 nejlepších. A co všechno k její image patří? Fantastické dorty a luxusní svatební koláčky, pivní štrůdl nebo přízeň celebtrit i možnost být po boku osobnostem z politiky, ekonomiky, umění.
Kavárna Chotěboř není jen tak ledajaká. Znají vás místní občané i pražské celebrity. Kudy vedla vaše cesta k zákazníkovi? Třeba na pražský Žofín?
Kavárna Chotěboř zahájila svůj provoz 5. prosince 2012 a myslím, že i toto datum mělo vliv na její cestu. Nejprve jsme se snažili dostat do podvědomí zákazníkům v našem městě, a to i tím, že vyrábíme naše dorty z poctivých surovin, převážně od českých dodavatelů, což také navazuje na otázku, jak jsme navázali spolupráci s pražským Žofínem. Naším prvním získaným oceněním byl Český výrobek garantováno Potravinářskou komorou, a to za naše svatební koláčky. Slavnostní předání se uskutečnilo právě na Žofíně. Pamatuji si, jako by to bylo dnes. Přišel za námi PhDr. Jiří Vaníček, ředitel agentury NKL Žofín, se slovy: „Nic tak úžasného jsem nejedl, nechtěli byste vaše výrobky dodávat k nám?“ A tak jsme navázali nejen spolupráci, ale hlavně přátelství. V současné době s panem Vaníčkem u nás v Kavárně probíhá „Večerní posezení u kávy se známými osobnostmi“ (např. Martin Dejdar, Kateřina Brožová, Vladimír Hron, Veronika Freimanová, Zdena Hadrbolcová atd.).
Vyrábíte nádherné dorty, jiné sladké pečivo, umíte catering... Jaký je váš business příběh ve zkratce?
Současný trh a zákazníci mají velké nároky, i my se snažíme naším sortimentem přizpůsobit. V naší kavárně nenabízíme pouze dorty, ať už lehké čokoládové, jogurtové, ovocné, šlehačkové. Na zakázku vyrábíme i menší dezerty jako Tiramisu, jogurtové dezerty, Panna Cotta, řezy a drobnější cukroví, slavnostní dorty na svatby či k jiným příležitostem.
Náš business příběh? Přála jsem si mít kavárnu. Dostala jsem v životě příležitost si toto přání splnit a za ním si jdu stále dál a dál. Kladu velký důraz na kvalitu našich výrobků. Měsíčně vyrobíme 400 dortů, dělali jsme dort k narozeninám pro prezidenta Miloše Zemana, zpěváka Karla Gotta, dorty pro pražské divadlo Karlín – k muzikálu Aida, Noc na Karlštejně. Myslím si, že Kavárna Chotěboř se ubírá správným směrem.
Loni jste získala v soutěži Česká chuťovka ocenění za svatební koláčky. Pečete je stále a nejen pro Žofín? Kolik svateb tak za rok zvládnete?
Koláčky, ty jsou pokladem naší kavárny, už proto, že jde o ruční výrobu. Zájem o ně je velký, bohužel v současné době nejsme kapacitně vybaveni, abychom pokryli veškerou poptávku, což, jak pevně doufám, se v blízké budoucnosti změní. V průměru „děláme“ 20–30 svateb za rok.
Sortiment výrobků a služeb je však široký, od chlebíčků až po nabídku vín, firemních rautů, rodinných oslav. Jde o ruční práci a na objednávku, myslíte, že kouzlo regionálního podnikání opět stoupá na ceně? A že si lidé osobní péče, kvality a nápadů začínají zase vážit?
Je dobře, že trh se začíná navracet k tradičním českým, a hlavně kvalitním výrobkům. Teď budu mluvit obecně, když řeknu, že lidé se naučili v té záplavě všeho, co současný trh nabízí, hledat opravdu kvalitu. A to neznamená, že co je kvalitní, musí být i drahé. Spousta malých podniků se snaží vyrábět opravdu poctivě, ale bohužel jsou válcováni většími dravci. Nám naší cestě k úspěchu velmi pomohla i Potravinářská komora ČR, díky níž jsme se ve velmi krátkém čase dokázali dostat do podvědomí široké veřejnosti.
Sen mnohých žen je mít svoji útulnou kavárničku a stálé hosty. Není to však úvazek na celý život?
Kavárna je mým dalším dítětem. Od jejího zrodu přes první krůčky, první zklamání i úspěchy, stále jsem s ní. Je závazkem na celý život, ale hlavně zodpovědností i pokynem, abychom neusnuli na vavřínech, protože stále je co zdokonalovat a čemu se učit.
Osobní reference, důvěra, zkušenosti, věrní příznivci, osobitost v péči o zákazníka – to vše je o nekonečném čase a budování jména. Byl těžší začátek, nebo současnost?
Každé období něco přináší. Nejde říci, co bylo, nebo je náročnější. Jediné, co s určitostí mohu prohlásit, je to, že bez zázemí své rodiny, dobrého kolektivu, a notné dávky štěstí, by kavárna nebyla tou, kterou je...
ptala se Eva Brixi