Trendem budoucnosti se stane mnohostranná spolupráce mezi rozmanitými subjekty, ať to jsou firmy, neziskové organizace, státní a veřejná správa, bohatí sponzoři, nebo činorodí jednotlivci, studenti i nadnárodní korporace. Výsledkem společného úsilí může být například tolik potřebná aktivita směřující k pomoci dětem s nedostatečným sociálním zázemím. Toto téma se svým způsobem stalo podnikatelskou strategií společnosti A-B HELP s.r.o. Hovořila jsem o tom se Zuzanou Ngoka, majitelkou:
V českém prostředí se pomalu zabydluje komunikace mezi neziskovou sférou a podnikatelským prostředím jako atraktivní forma spolupráce, ale dosud není její potenciál plně využíván. Společnost A-B HELP se však rozhodla jít právě touto cestou. Z jakých důvodů?
Máte naprostou pravdu. V českém prostředí působí mnoho sociálně zodpovědných společností, které z rozličných důvodů podporují neziskový sektor a mnohdy ani neočekávají jakoukoli návratnost vynaložených prostředků, ať už jde o čas, finance, úsilí. My se v A-B HELP snažíme, aby se jméno společností, které se věnují společenské odpovědnosti v sociální oblasti, neztratilo. Chceme, aby široká veřejnost vnímala, že ta konkrétní firma se aktivně zapojuje a zlepšuje život v regionu. Pomáhat, být na očích, získávat si respekt, uznání, pozitivní odezvu a využívat svůj potenciál nejen pro růst vlastní, nýbrž i pro podporu těch, kteří to potřebují, vždy vyžaduje určitý zápal pro věc. My jsme sice obchodníci, ale naším denním chlebem je prospěšné propojování světa korporátů i menších společností a neziskovek tak, aby naše projekty skutečně pomáhaly lidem, a firmy, které nám svěří svou důvěru, mohly být na tuto spolupráci právem hrdé. V tomto odvětví jsme doma již od roku 2006. Zažili jsme dobu krize, která mnohým projektům ublížila, ale dokázali jsme se s ní vyrovnat a hledat další, nové cesty. Mám pocit, že dnes už zase doba začíná této spolupráci víc přát a jsem za to nesmírně vděčná. Podnikatelé, manažeři i veřejnost si uvědomují, že je nutné prokázat určitou solidaritu a vůli, abychom se propracovali k lepšímu a vlídnějšímu světu.
Firmy hledají projekty, které posílí jejich pozitivní vnímání nejen mezi širokou veřejností, ale také mezi obchodními partery. Jaké možnosti spolupráce dokážete nabídnout?
Většina společností pracuje s ročním rozpočtem, z něhož plynou prostředky na nejrůznější projekty ze sféry společenské odpovědnosti. Ve firmě se o projektech ví, mluví, aktivně se vybírají. Ne však všechny společnosti je dokáží dobře komunikovat navenek. Široká veřejnost se nikdy nemusí dozvědět, na jak prospěšných aktivitách se ta určitá společnost podílí. A to je velká škoda. Lidé totiž chtějí vědět, kdo se zasadil o zlepšení života v regionu. A pokud se jim nedává včas a správně vědět, pak úsilí, s nímž by společnosti mohly dále pracovat, zůstává ležet ladem. Nezbývají síly, kapacity. Někdy je za tím pocit, že dát o osobě vědět ve spojitosti se sociálně prospěšnými projekty by bylo nehezké chvástání. Uniká tím však několik podstatných věcí. Nejde jen o to, jak je společnost vnímána veřejností. Může také posílit své vnímání na trhu. Ale co je důležitější, může tak dát příklad svému okolí a motivovat další společnosti i jednotlivce, aby se o prospěšné aktivity začaly zajímat a participovali na nich.
Jednou věcí, která odlišuje A-B HELP od podobných organizací, je, že vzájemně spolupracujeme se ziskovým sektorem výhradně na principu férové výměny. Objevili jsme vhodný a efektivní způsob, jak firmám za jejich úsilí nabídnout další hodnotu. Pomáhat totiž znamená také mít zodpovědnost. A ta by dle nás měla být odměňována a podporována. My se staráme o výběr projektu, jeho realizaci a poté pozitivní publicitu firem, které se rozhodly zapojit, svěřily nám své prostředky i důvěru. Vždy firmám nabízíme adresný projekt. Chceme, aby jejich představitelé věděli od a až do z, co a jak se bude při naší spolupráci odehrávat. A my sami musíme dbát o své dobré jméno, proto stavíme na transparentnosti, důvěře a otevřenosti.
V našem programu zajišťujeme především minibusy pro neziskový sektor (zejména „klokánky“). Firmě, která se programu účastní a sponzoruje ho, umístíme logo na vozidlo. Je to způsob, jak být vidět a přitahovat k sobě ty správné emoce. To však není vše. Autobusy jsou slavnostně předávány konkrétnímu zařízení. Jedná se o akce, které sledují zejména regionální média, dostává se jim podpory na sociálních sítích, pozornost jim věnujeme také v našich vlastních publikacích. Firmy od nás zpětně obdrží certifikáty, které také mohou použít pro upevnění vlastní firemní kultury, svých hodnot. Jsou na očích nejen zaměstnancům, ale také obchodním partnerům a zákazníkům. Slouží jako chlouba, něco, na co je společnost hrdá. Firmy mohou využívat fotografie a materiály z předávacích akcí, obdrží od nás speciální sponzorskou pečeť, kterou lze umístit na webové stránky, vlastní propagační materiály, vozidla atd. Snažíme se zkrátka, aby firma mohla „nosit“ čestné odznaky svého úsilí a hodnot.
Existují kritéria, která musí společnost splňovat, aby byla pro spolupráci s neziskovým sektorem vybrána?
Víte, že se děti učí mnohem více z toho, co vidí, než z toho, co slyší. A jelikož pracujeme s dětmi, kterým ještě není 18 let, tedy nedovršily plnoletosti, tak chceme zajistit, abychom na ně měli dobrý vliv. Díky tomu jsme velmi opatrní při výběru firem, které pozveme, aby se zúčastnily našich benefičních programů. Plně respektujeme jak práva dětí, tak jejich psychiku, a proto nepřijímáme sponzorství od firem, které obchodují s alkoholem, zábavou a službami pro dospělé, hazardem, tabákovými výrobky a dalšími druhy zboží, které nejsou vhodné pro děti mladší
18 let. Uvědomujeme si, že s logy umístěnými na minibusech se děti setkávají každý den a mají také dopad na jejich vnímání. Smyslem spolupráce je vždy vycházet vstříc zájmům dětí a celospolečenské prospěšnosti.
Ty jsou na prvním místě, a právě proto s námi nejrůznější subjekty spolupracují. Chtějí vidět, nejen vědět, že to, co říkáme, zastáváme i v praxi. Business je nezbytný, ale v naší branži je vždy až na druhém místě.
Někdy bývá náročné najít správné partnery, cesta k nim se může jevit jako zdlouhavá, občas plná zvláštních náhod, krásných překvapení i neočekávaných překážek. Vyhledávají vaše služby firmy spíše samy, nebo je třeba je přesvědčit silnými argumenty?
Máme přes 1000 společností, které se zúčastnily našeho programu od roku 2006, kdy jsme začali, a mohu vám říci, že většina z nich stále hledá nějaký způsob, jak podpořit dobrou věc, a naše záznamy dokazují vysokou úspěšnost díky vysokému standardu, který stále udržujeme. Předáváme pouze naprosto nové minibusy do dětských domovů, a tím zajišťujeme, že dostaly spolehlivá vozidla, která mají plnou záruku. Auta dále mají své pojistky a vyměňujeme je jedenkrát za 5–6 let. Firmy jsou nás ochotny podporovat, protože ví, že to co slíbíme, také dodržíme.
Proč jste zvolili právě minibusy?
První věcí, kterou jsme vzali do úvahy při výběru minibusu byla jeho bezpečnost, spolehlivost a praktičnost. Vybrali jsme poslední model Ford Tranzit, protože tento autobus je velmi praktický při převozu dětí. Je schopen přepravit až 8 dětí společně s řidičem a může být přeměněn na dodávku, která je schopna převážet velké náklady. Je velmi prostorný a pohodlný.
Podílí se A-B HELP i na jiných aktivitách? Na jakých?
Naše předávací slavnosti jsou velkou událostí, která přivede všechny sponzorující majitele/ředitele firem tváří v tvář dětem, kterým pomáhají. Seznámí se s řediteli dětských domovů, vyslechnou si zprávy o běžných záležitostech dětského domova, projdou si prostory dětského domova, ve kterém děti žijí, a zhlédnou si kreativní umělecké představení, které si děti připravily jako způsob poděkování. Certifikát o sponzorství je poté předán každému ze zúčastněných a na závěr je minibus předám dětem. Je to jeden z nejradostnějších okamžiků jak pro děti v dětských domovech, tak i pro sponzory, kteří vidí usmívající se tváře dětí a taktéž své firemní logo na sponzorovaném minibusu. Dalšími zúčastněnými jsou novináři, kteří tuto událost popíší v médiích. Při budoucích předávacích slavnostech bude přítomna významná osobnost či známá celebrita, která po slavnostním proslovu předá klíčky od minibusu dětskému domovu. Také pořádáme edukační program pro školy zaměřený na prevenci a boj proti drogám.
Dokázala byste se podělit se čtenáři o nejdojemnější zážitek, který vás dosud v této souvislosti potkal?
Nic nám nedokáže zpříjemnit den ve společnosti A-B HELP tak, jako když vidíme, že jsme někomu pomohli změnit život k lepšímu. Jeden z našich sponzorů nedávno adoptoval jedno z dětí z dětského domova. Přijali jsme již spousty e-mailů a dopisů od našich sponzorů, v nichž nám děkují, že jsme jim umožnili stát se součástí něčeho tak prospěšného a že za námi stojí na sto procent. Také dostáváme podobné dopisy od ředitelů dětských domovů, kteří nám děkují za naše úsilí při snaze pomoci a zlepšení situace v dětských domovech. A pak jsou tu děti, jejich úsměv na tvářích hovoří za vše.
ptala se Kateřina Šimková