Vůně čerstvé kávy je neodolatelná. Káva patří do našeho dne všedního i svátečního, k běžnému pracovnímu jednání i návštěvě cukrárny. Ne všude si však pochutnáme, ne všude umí tento lahodný nápoj správně připravit. O to, aby se situace na našem trhu zlepšila, pečují odborníci značky Segafredo. Povídala jsem si o tom s Ing. Petrou Knapovou, marketingovým specialistou společnosti Segafredo Zanetti CR spol. s r.o.
Setkáváme se ve vaší škole kávy a je to tady moc příjemné. Obklopují nás krásné kávovníky, káva voní... Je znát, že vám profese učarovala...
Za práci, kterou dělám, jsem velice ráda. Vzpomínám si, že když přišel návrh vytvořit školu kávy v rámci společnosti Segafredo, přijala jsem jej zprvu trochu rozpačitě a nevěděla, co si pod tím mám představit. Po návštěvě našich firemních zahraničních škol se však začaly naše představy postupně zhmotňovat a já byla z toho nápadu čím dál víc nadšená. V pití kávy mám zálibu již od vysokoškolských studií. Zpočátku jsem měla tento černý nápoj, asi jako většina studentů, spojen hlavně se vzpruhou při studiu, ale postupně se začal tento pohled měnit. Na kávě oceňuji nejen schopnost fyzicky povzbudit náš organizmus, ale s postupem času objevuji i její romantiku.
Veřejnost má čím dál větší zájem o takové věci, jako je vaření, kulinářské pořady, různé kurzy vaření, zkrátka hledáme protipól ke stresu všedních dnů. Projevuje se tento trend i v oboru káva?
Ano, jsme velice potěšeni tím, že se veřejnost zajímá o téma správné přípravy pokrmů, dodržování zásad zdravého stravování a vaření. Tyto trendy se samozřejmě projevují i v souvislosti s konzumací kávy. Do naší školy kávy kromě personálu gastronomických zařízení také čím dál častěji zavítají i milovníci kávy, kteří se chtějí dozvědět, v čem spočívá příprava šálku dobrého espressa a dalších kávových specialit.
Baristické kurzy, které u vás pořádáte od roku 2006, mají za cíl seznámit zájemce se správnou přípravou kávy. Tedy je určena baristům, majitelům gastronomických provozoven, studentům hotelových škol, kuchařům, číšníkům, ale, jak jste naznačila, i široké veřejnosti. Co všechno se mohou naučit, jak kurz dlouho trvá?
V naší škole kávy nabízíme dva typy baristických kurzů, Barista Professional a Latte Art. Oba kurzy jsou jednodenní. Na kurz Barista Proffesional nepotřebuje zájemce předešlé zkušenosti s kávou. Kurz Latte Art je však jakýmsi nadstavbovým kurzem, který již určitě zkušenosti s přípravou kávy vyžaduje. Kurz Barista Proffesional je rozdělen na teoretickou a praktickou část, přičemž největší důraz je kladen na praktické procvičování. Účastník kurzu se teoreticky seznámí s celým kávovým procesem od sklizně přes pražení až po samotnou přípravu. Následně pak kávu a její speciality připravuje sám. Po absolvování kurzu ovládá baristické zásady, které je třeba dodržovat, umí nastavit mlýnek, připravit espresso i napěnit mléko pro přípravu mléčných kávových nápojů.
Snem řady žen je otevřít si vlastní kavárničku. Slyšela jsem, že k vám chodí i maminky na mateřské dovolené, které by později chtěly podnikat.
Mezi těmito ženami jsou naše kurzy zvlášť populární. Jak už jsem se zmínila, téma káva a její příprava a podávání jsou v dnešní době velice trendy a ženy mají stále větší zájem podnikat v oboru kavárnictví a gastronomie. Otevřít si restauraci nebo jinou gastronomickou provozovnu je velmi náročné. Koncept kavárny, případně bistra, je pro tyto dámy mnohem reálnější. Celá řada žen by si tímto splnila svůj sen podnikat v prostředí, které je jim blízké, protože se z role zákaznice stanou provozovatelkami. Těmto lidem jsme schopni nabídnout pomocnou ruku nejen technologickým vybavením, kávou, ale i proškolením na našich baristických kurzech. Můžeme jim pomoci s business plánem i s architektonickým projektem.
Káva se stala také prvkem reprezentace firemní kultury na pracovišti – když přijde obchodní partner na jednání, rád mu majitel firmy nabídne kvalitní kávu s určitou noblesou.
Jistě. Obchodní partner zaručeně ocení kvalitně připravenou kávu a v mnoha firmách již také pochopili, že zajištění takové kávy je přínosem i pro zaměstnance. Je dokázané, že lidé, kteří mají na svém pracovišti možnost neomezené konzumace kávy, jsou v práci mnohem výkonnější, a navíc se do práce i těší, protože ne všechny domácnosti jsou vybaveny takto špičkovou technologií, kterou mají zaměstnanci ve svých kancelářích.
Naše společnost tuto filozofii razí již řadu let a důkazem, že máme úspěch, je i dlouhý seznam našich obchodních partnerů mezi firemními zákazníky. Tito zákazníci na našich službách pro kanceláře oceňují nejenom nabídku perfektní zrnkové kávy, technologií, ale i kompletní servis a poradenskou činnost.
Školíte také ty, kteří mají svět kávy jako koníčka?
Samozřejmě. Tito milovníci dobré kávy přicházejí do našich baristických kurzů především proto, že v Čechách zatím není příliš rozšířené povědomí o tom, jak má vypadat a chutnat správně připravená káva. Nezkreslených informací je zatím minimum a lidé jsou dost často na rozpacích, zda nápoj, který v kavárně dostali, je skutečně to, co by to mělo být. Za tajemstvím dobrého espressa stojí několik zásadních věcí – kvalitní kávová směs, špičkový kávovar, a především lidský faktor, a ten je právě často nejslabším článkem celého řetězce, neboť až 70 procent úspěchu spočívá právě v lidské ruce.
Vidím, že již přicházejí účastníci kurzu a za chvíli budete začínat. Co byste řekla našim čtenářkám na rozloučenou?
Snad jen jediné: těším se na další účastníky školy kávy. Těší mě nadšení, s kterým absolventi našich kurzů odcházejí, a jsem ráda, že se mohu spolupodílet na rozvoji kávové kultury v České republice.
ptala se Eva Brixi