Boty prožívají revoluci a my její mámení. Můžeme si je koupit v jakémkoli tvaru, střihu, barvě, levné i drahé, navržené špičkovým designérem nebo tím, kdo oboru vůbec nerozumí, k rozmanitým příležitostem, výstřední i klasicky elegantní, v butiku, na trhu i ve vyhlášeném obchodním centru, také přes internet nebo v „sekáči". Jenže - v čem vlastně chodíme? Co si obouváme? Podle jakých měřítek vybrat? A podle čeho se řídit, abychom byli vždy podle módy, ale neničili si nohy? Jsou to těžké otázky. Nasměrovat nás může značka Komfortní obuv. O ní a mnoha dalších zajímavostech jsem hovořila s odbornicí na obouvání, jíž si vážím nad jiné, s PhDr. Vlastou Mayerovou, tajemnicí České obuvnické a kožedělné asociace:
Obuv je pro většinu lidí samozřejmostí. Vaše profesní uskupení už mnoho let poukazuje ale na to, jak špatně se obouváme...
Skutečností je, že zejména ženy se často řídí rčením „parádo trp". Již od nepaměti si například v Číně ženy obouvaly tzv. deformující botičky. Zejména ženy z urozených kruhů musely mít malou nožku. Nicméně následně byly odkázány na pomoc druhých, protože nemohly kvůli deformacím nohy vůbec chodit. Naštěstí žijeme nyní v době, kdy se lidé mnohem více zajímají o zdravý životní styl a o zdravé obouvání. Je velmi potěšující, že zejména rodiče malých dětí stále více dbají na vhodnou obuv pro své potomky. Česká obuvnická a kožedělná asociace je garantem značky Žirafa - zdravotně nezávadná obuv - bota pro vaše dítě. Tato značka je kvalitní a zdravotně nezávadné dětské obuvi propůjčována již téměř 20 let. Za tuto dobu si získala velkou důvěru u spotřebitelů a neustále posiluje svou pozici na českém trhu. Značka Žirafy byla do vládního programu Česká kvalita, který propaguje a podporuje kvalitní výrobky a služby a je součástí Národní politiky kvality, přijata jako jedna z prvních již v roce 2003. Dá se říci, že značka roztomilé žirafky se stala jednou z nejznámějších a nejoblíbenějších značek kvality ve vnímání spotřebitelů. Ti jsou si stále více vědomi i rizika poškození dětských nohou, pokud nakupují nekvalitní dětské zboží.
Obuv určitými faktory ovlivňuje nohu, například změnou rozložení zátěže, vlastnostmi podešve a stélek, výškou podpatku atd. Toto „ovlivnění" může mít pozitivní, ale často i negativní dopady nejen na nohu, ale na celý pohybový aparát. Bohužel noha se může nekvalitní a zdravotně závadnou obuví poškodit v každém věku a trochu složitější situace je právě v oblasti obouvání dospělých.
Do povědomí českých spotřebitelů díky asociaci a aktivitám programu Česká kvalita vstoupila nedávno nová značka kvality Komfortní obuv. Co zákazníkům a výrobcům vlastně nabízí?
Od ledna letošního roku mají firmy opravdu možnost nechat si obuv nadstandardně hodnotit a získat novou značku Komfortní obuv. Pro novou dobrovolnou certifikaci byla vytvořena také nová grafická značka, která je zapsaná jako ochranná známka u Úřadu průmyslového vlastnictví v Praze. Při prodeji koncovým spotřebitelům pak bude certifikovaná obuv touto ochrannou známkou označena. Z průzkumu, který ČOKA realizovala mezi spotřebiteli, jednoznačně vyplynulo, že čeští zákazníci chtějí nosit kvalitní obuv a dali by v 80 % případů přednost garantovanému nákupu kvalitní a komfortní obuvi. Kupující nejčastěji očekávají, že toto zboží naleznou v klasických kamenných maloobchodech s obuví (97%). Jak má ale i dospělý spotřebitel poznat, že jde o boty kvalitní a komfortní, že nepoškozují nohu, že jsou pohodlné při chůzi a že splňují všechny stanovené požadavky? Protože se velmi osvědčil systém nadstandardního hodnocení právě u dětské obuvi, rozhodla se ČOKA zavést obdobný systém hodnocení i u obuvi pro dospělou populaci.
Smyslem nové značky je poskytnout spotřebitelům možnost vybrat si na trhu přesyceném nekvalitní, a mnohdy i zdravotně závadnou obuví špičkový výrobek správné konstrukce, zajišťující pohodlné nošení bez zdravotního rizika, s vysokou odolností a dlouhou životností, se správným označením velikosti a splňující řadu dalších kvalitativních parametrů. Přijetím do Programu Česká kvalita dokládá nová značka Komfortní obuv také to, že splnila nejpřísnější kritéria pro nezávislost a objektivitu a že je možné se na její vypovídací hodnotu plně spolehnout.
A co z toho pro podnikání firem, jež se zapojí, plyne?
Významným počinem bylo právě přijetí značky Komfortní obuv do Programu Česká kvalita v červenci 2016. Věříme, že díky propagaci nové značky společně s dalšími značkami kvality dojde k synergickým efektům a ta nová získá stejnou oblibu u spotřebitelů jako u dětské obuvi značka malé „žirafky". Kvalita a komfort při nošení není důležitý jen u vycházkové, volnočasové nebo domácí obuvi, ale také u obuvi pracovní, ve které člověk tráví velmi dlouhou dobu. Právě tyto firmy, které vyrábějí vycházkovou i pracovní obuv, mají většinu předepsaných zkoušek již realizovaných a nová značka jim pomůže lépe se prosadit zejména na domácím trhu a u českého spotřebitele.
Už se hlásí první zájemci o prestižní značku?
Na veletrhu KABO II 2016 byla 27. srpna slavnostně předána nová ocenění firmám, kterým není kvalita lhostejná, které se soustavně zabývají nadstandardní kvalitou obuvi jak pro děti, tak i pro dospělé a tuto si nechávají ověřit v systému tzv. nadstandardního hodnocení a dobrovolné certifikace. Oprávnění používat značku Česká kvalita a zároveň i novou značku Komfortní obuv zde získala firma Flexiko CZ s.r.o. za kolekci pracovní a vycházkové obuvi. Obuv je vyráběna flexiblovým způsobem, na její výrobu jsou používány zejména kvalitní přírodní materiály, především broušená useň, podešev je z přírodní krepy, je vybavena vyjímatelnými komfortními stélkami, a z těchto důvodů bude poskytovat svým uživatelům maximální ochranu nohy a pohodlí při nošení. Velmi zdařilý je i retro design celé kolekce. Další firmou, která usiluje získat novou značku, a v současné době probíhá hodnocení její kolekce obuvi, je firma Natur Comfort NP s.r.o. Hlásí se nám i firma Z-Style a.s.
Na trhu je řada značek i výrobců obuvi, ale třeba společenské či vycházkové boty pro ženy, které by byly zdravotně nezávadné, a přitom vypadaly šik, se skoro neseženou... V čem je potíž? Krásné a elegantní lodičky na vysokém podpatku nemohou být zdravé?
Bohužel opravdu krásné lodičky na vysokém podpatku zdravé být nemohou. Zvýší-li se výška podpatku o pouhých 10 mm, zatížení nohy se přesouvá z patní části do oblasti prstních kloubů až o 15 %. Studie dokázaly, že z ortopedického i energetického hlediska, i z hlediska přenosu lokálních tlaků na přední část nohy je vhodné používat podpatek max. do výšky 4 cm. Tato obuv by měla být nošena pouze krátkodobě pro stanovený účel a vždy by měla následovat „regenerace" nohy formou koupele, masáže apod.
Dlouhodobé nošení obuvi na vysokých podpatcích a s úzkou špičkou způsobuje onemocnění nohou (otlaky, mozoly, kuří oka), vbočený palec - Hallux valgus, vybočený malík, kladívkovité prsty, příčně plochou nohu, zkrácení Achillovy šlachy, zkrácení lýtkového svalu, problémy s krevním zásobením dolních končetin a také bolesti páteře
Když chce být podnikatelka okouzlující a sexy, co si má vlastně obout?
Jak již jsem uvedla, je nutné obuv na vysokých podpatcích používat opravdu pouze krátkodobě, např. při business schůzce a mít s sebou obuv na přezutí. Většinou dnes ženy - podnikatelky jezdí automobilem, a proto není problém, aby zde měly další pár obuvi. Zejména také řízení automobilu v obuvi na vysokých podpatcích je velmi nebezpečné. Nejenomže se obuv zničí na patní části, ale podpatek se může např. zaklínit pod pedál.
Ale nejen vysoké podpatky ničí naše nohy, páteř, nervy, nejen ony působí vážné škody, až nevratné, na našem zdraví. Co ještě říkají vaše data?
Komfort u obuvi je dosti problematické definovat, kvantifikovat či hodnotit, jelikož vychází často ze subjektivních pocitů uživatele. Existuje určitý rozpor mezi subjektivním dojmem a objektivně stanovenými vlastnostmi obuvi. Zdravotně nezávadná obuv je taková, která umožňuje udržet nohu v její přirozenosti bez následku deformace. To znamená, že obuv musí zajistit optimální držení chodidla, fyziologické funkce a přirozený odval nohy.
Ideální obraz zdravotně nezávadné a komfortní obuvi lze definovat v několika slovech, avšak její výroba a realizace není lehký úkol. Komfortní obuv by tedy měla umožňovat zdravou, přirozenou a bezbolestnou chůzi, při které je podpořena plná funkčnost nohy a neprojevují se negativní pocity. To je založeno zejména na následujících parametrech: dostatečná délka obuvi a nadměrek, dostatečná šířka obuvi, správné držení paty obuví, nízká hmotnost obuvi, měkký svršek a malý vliv na přirozený pohyb nohy. Obuv by měla být vyrobena z osvědčených a zdravotně nezávadných materiálů a zajišťovat i optimální teplotně vlhkostní komfort. Samozřejmostí je, že obuv musí být kvalitní a plnit požadavky norem na správnou konstrukci. Právě na tyto vlastnosti obuvi by se měl zákazník při koupi zaměřit. Samozřejmě vždy by měl rovněž zvážit účelovost obuvi, tzn. že by měl jasně vědět, k jakým účelům hodlá boty používat a tyto své požadavky sdělit prodávajícímu.
Co tedy děláme špatně, když si kupujeme boty? Česká obuvnická a kožedělná asociace má nespočet informací, které hovoří jasně: zákazník by měl přemýšlet a vážit, jakou obuv si pořídí. Jenže podle jakých měřítek lidé u nás boty kupují? Jaký postup by byl vhodnější?
Skutečností je, že řada zákazníků se při výběru obuvi orientuje tím, zda se jim obuv líbí, či nikoliv, zda je módní, případně i jen značkou, která je žádaná. Přitom se podceňuje fakt, zda obuv člověku dobře padne. Velmi častým prohřeškem také je, že si lidé kupují obuv bez příslušného funkčního nadměrku, který by měl být u dospělých přibližně 1 cm. Zejména u společenské, vycházkové, ale i sportovní obuvi se s tímto problémem setkáváme poměrně často. Proto je při nákupu nové obuvi nutné dodržovat následující zásady:
4 Nevěřit deklarované velikosti uvedené na obuvi. Vnitřní prostor jednotlivých modelů obuvi se mnohdy liší od uvedených informací. Také každý střih obuvi padne na nohu jinak. Proto je nutné při nákupu každou botu vyzkoušet a zjistit, jestli skutečně sedí.
- Nákup přesunout do odpoledních hodin. V té době je totiž noha nejobjemnější.
- Velikosti nohou měřit ve stoje (v zatížení vlastní hmotností těla). Při měření má být na noze ponožka nebo punčocha odpovídající druhu obuvi.
- Je nutné nechat si změřit velikost obou dolních končetin, tedy pravé i levé - mohou zde být disproporce. Velikost obuvi se vybírá podle delší a širší nohy.
- Vyzkoušet celý pár obuvi. Při zkoušení si zákazník obuv zašněruje (zapne) a projde se po prodejně.
- Sledovat, jak obuv padne v jednotlivých partiích. Tedy zda je před prsty dostatečně dlouhý nadměrek, zda nejširší část nohy (v oblasti prstních kloubů) správně padne do odpovídající nejširší části obuvi, zda bota dobře sedí na nártu. Obuv nesmí nikde tlačit ani klouzat z paty.
- Neřídit se častým tvrzením prodavačů, že se obuv časem přizpůsobí noze. Raději se držet osvědčeného hesla, že to, co sedí při zkoušení, bude sedět i při nošení.
Také se čím dál více doporučuje chůze „bosky", dokonce i ve městě, po dlažbě, betonu a asfaltu. Ale to přece není trávník...
Chodit v létě bosky je opravdu zdravé. Stimuluje to nervovou soustavu, akupunkturní body, podporuje krevní oběh a imunitní systém. Avšak taková chůze je vhodná pouze po přirozených površích, jako je tráva, písek, kamínky. Nakonec položená otázka je již tak trochu i odpovědí a naše asociace varuje před chozením naboso po tvrdých městských površích, jako je dlažba, beton, asfalt. Naše noha není uzpůsobena na trvalou chůzi po takovém materiálu, protože tím trpí celý pohybový aparát.
Co se týká hygieny, tak zde je to samozřejmé - existuje vážné zdravotní ohrožení. Nevíme, po čem šlapeme, nejvíce exhalátů se drží ve městech na zemi, jsou zde těžké kovy a případně i další alergenní a karcinogenní látky, které nám přes kůži nohou mohou pronikat do těla zvláště při drobných prasklinách či poraněních chodidla. Určitě jste je ale viděli i speciální boty určené především na běhání, které mají co nejvíce připomínat pohyb naboso (tzv. barefooty), protože tak je to „nejzdravější". Jenže pravda je někde jinde - přibývá hlasů expertů i výsledků odborných studií, které před nimi rovněž varují. Výrobce v Americe, odkud k nám tento trend přišel, již dokonce musí platit odškodné za to, že boty prodával coby „zdravé", aniž pro to měl nějaký důkaz. Přesto si podobné obutí čím dál častěji pořizují lidé i na běžnou chůzi. Také „bosá" obuv se musí používat jinak než běžné boty a jen na omezený čas!
Ploska nohy je citlivý orgán. Dá se věřit rozmanitým nabídkám masážních bot, kdy výrobci slibují kýžené výsledky, jako je stimulace určitých bodů, která sníží únavu, stres, chuť k jídlu?
Masážní obuv by rovněž měla být používána pouze krátkodobě. Opravdu může tato obuv stimulovat veškeré vnitřní orgány a výzkumy bylo zjištěno, že nošení masážní obuvi po dobu dvou hodin člověka může osvěžit asi jako šálek kávy. Po této době bych doporučovala takové obutí vystřídat za jiný typ. Co se týká dalších účinků masážní obuvi, kromě snížení únavy, ty nebyly prozatím vědecky prokázány.
ptala se Eva Brixi