Ženský element v podnikání dokáže hory přenášet a s úsměvem vyřešit složitosti, nad nimiž muž ztrácí vládu, ať je respektovaným šéfem, či nenáviděným despotou. Ženská racionalita i práce s argumenty dostala od boha jiné výsluní, než je tomu u mužů, a tak se často stává, že důvěra, jíž ženu ostatní poctí, nabývá rozměru obchodní prosperity a pohody ve vztazích.
Žena dokáže motivovat i vést osobním příkladem, aniž o tom mluví dlouho na poradách. Nemá potřebu dokazovat, jak je silná v kramflecích, i když vysoké podpatky obouvá s přirozeností sobě vlastní, protože se musí líbit. Žena se usměje a události dostávají jiný spád. Ale pozor – píle, houževnatost, odpovědnost, nadšení, vize, snaha něčeho dosáhnout, to jsou prvky, které právě pro ten úsměv pracují. To jsou časná rána a noci natažené o spousty hodin u počítače.
Karolína Topolová, generální ředitelka společnosti AAA Auto Group N.V., pracuje pro uvedenou značku dlouho. Dostala prostor, který dobře zhodnotila – výsledky jsou znatelné. Loni měla firma obrat osm miliard korun. Úsměv jí přitom nezmizel z tváře. Letos je nominovaná na titul Manažerka roku 2012; o výsledcích se rozhodne 25. dubna v Praze.
Kolik let již pracujete pro AAA Auto? A není to již příliš dlouho?
V AAA Auto jsem již patnáctým rokem. Působila jsem na řadě pozic a postupně přebírala různé pravomoci, takže jsem se rozhodně nenudila. A generální ředitelkou ještě nejsem ani celý rok. Chtěla bych v této funkci něco dokázat, takže ve společnosti ještě minimálně několik let určitě budu.
Za tu dobu jste firmu důkladně poznala – v čem je dnes jiná než třeba před pěti lety?
Před pěti lety jsme v IPO vstupovali na burzu, působili jsme v pěti zemích a měli téměř 4500 zaměstnanců. Potom přišla krize, která nás zasáhla velmi citelně. Ze tří zemí jsme odešli, museli snížit počet zaměstnanců až těsně pod tisíc. Dnes obchodujeme s ojetými vozy ve třech zemích, zaměstnanců máme už 1800 a budeme stahovat akcie z burzy. Během posledních pěti let tedy společnost prošla opravdu zásadními změnami. Myslím, že tou nejdůležitější je však radikální zlepšení kvality zákaznického servisu. Beru to jako svůj stěžejní úkol, ve kterém budu i nadále pokračovat.
Také český trh ojetých automobilů se změnil, vyspěl. Zákazník má větší nároky a nezbývá, než mu vycházet vstříc. V čem například?
Lidé se během krize naučili při nákupu auta mnohem lépe počítat. Ukázalo se, že to prospělo zejména trhu se zánovními ojetými vozy. Zákazník si raději koupí mírně ojetý zánovní vůz, než aby si koupili nový a za rok ztratili až 40 % jeho hodnoty. Proto jsme zánovní vozy do tří let stáří s maximálně 40 000 najetých kilometrů vyčlenili pod znovuoživenou značku Mototechna. Od září jsme již v tomto segmentu prodali přes 1000 automobilů.
Vaše webové stránky se staly kvalitní informační základnou – kolik návštěvníků je měsíčně zhlédne a kolik aut jejich prostřednictvím prodáte?
Naše stránky každý měsíc zaznamenají asi 1,5 milionu návštěv. Řadíme se tak mezi zhruba největší tři autoservery v České republice. Stránky neustále zdokonalujeme, do jejich vývoje jsme v posledních letech investovali statisíce korun. Díky tomu jsme s nimi již získali i cenu Web Top 100 a porazili jsme takové firmy, jako je například Škoda Auto. Jelikož nejsme e-shop, nemůžeme hovořit o tom, že by se auta prodávala přímo prostřednictvím webu. Nicméně je fakt, že 90 % zákazníků před koupí web navštíví.
Vyhodnocení soutěže o titul Manažerka roku 2012 je za pár dní. Máte trému?
Já bohudíky na trému nemám prostor, protože trávím většinu svého času intenzivní prací. Dobrý výsledek by mě samozřejmě potěšil, ale není to pro mě otázka bytí a nebytí. Spíše by to bylo potvrzení toho, že jdu správným směrem a lidé z businessu to vnímají.
Od doby, kdy jste se stala generální ředitelkou AAA Auto, jste musela odpovídat na nesčetně otázek? Nač se vás ještě nikdo nezeptal a nač byste přesto ráda odvětila?
Máte pravdu, už někdy nevím, jak znovu odpověď naformulovat, aby se alespoň trochu lišila od toho, co už jsem několikrát říkala. Překvapuje mě, že se mě nikdo neptá na to, jak je možné, že nám zde nevyrostla žádná srovnatelná konkurence, že nikdo nezkopíroval náš business model, díky kterému jsme jen v minulém roce prodali 51 400 automobilů a za posledních dvacet let vykoupili a prodali dohromady zhruba 1,3 milionu vozů.
Odpověděla bych, že za naším úspěchem stojí tvrdá práce, vysoká disciplína zaměstnanců, investice do analýz trhu, moderních technologií a lidských zdrojů. A to si pravděpodobně nikdo z 1400 drobných autobazarů v republice nemůže v takovém rozsahu jako my dovolit.
Být šéfkou je snem spousty žen, ne každé se splní. Co vám post špičkové manažerky dává a co vám vzal?
Vzal mi i poslední zbytky volného času, nicméně cítím to jako svůj zatím největší životní úspěch.
Máte čas třeba chodit plavat, na výstavu, přečíst si odbornou ekonomickou publikaci nebo celý víkend prostě nic nedělat?
Já přistupuji aktivně jak k práci, tak ke svému soukromému životu. Víkendy věnuji manželovi a sportovním aktivitám. V poslední době jsem začala hrát badminton, na horách ráda jezdím na snowboardu, nebo chodím běhat. Často musím vyřizovat o víkendu i pracovní agendu. Letos bylo AAA Auto partnerem Febiofestu, a to mě přinutilo najít si čas zajít alespoň na dva filmy.
Vlivem ekonomické krize se dostalo hospodaření mnoha firem do složitější situace, než by kdo předvídal. Firmy již nenakupují jen nová auta, ale čím dál více sahají i po ojetých. Projevil se již tento trend nějak zásadněji?
Ano, stále častěji se setkáváme s tím, že si k nám chodí kupovat auta manažeři i firmy. Firmy u nás loni zakoupily zhruba 2000 automobilů a podnikatelé asi 1600 vozů. Jedná se zhruba o 20% nárůst oproti předchozímu roku, u výkupu ještě o něco vyšší.
Financování nákupu ojetin už také není nic ojedinělého, naopak se stává více než potřebnou službou. Chystáte nějaká překvapení?
V současné době prodáváme na splátky zhruba 50 % aut v České republice a téměř 60 % na Slovensku. Neustále jednáme s partnery, kteří financování poskytují, aby našim zákazníkům poskytovali, pokud možno, nejlepší podmínky na trhu. Takže jdeme spíše cestou vylepšování stávajících nabídek, nechystáme nic převratného.
Často se používá výraz ojetina – nevnímáte to jako hanlivé?
Každé auto se během několika měsíců od prodeje stává ojetinou. Vnímám to spíše jako praktické pojmenování než slovo hanlivé.
Kdysi jste se zmínila o tom, že byste byla ráda, kdyby v AAA Auto nakupovaly častěji ženy – dá se pro to něco udělat?
Zhruba před měsícem jsme provedli na poměrně velkém vzorku našich zákaznic průzkum, který ukázal, že ženy už mají při výběru auta daleko větší slovo než dříve. Už také nevybírají jen podle barvy a designu, ale zajímají se o praktičnost vozu a jeho bezpečnost. Podíl žen, které u nás nakupují, stále stoupá. To svědčí o tom, že jsme jim schopni nabídku prezentovat tak, aby si u nás dokázaly vybrat. A také že nabízíme důkladně prověřené vozy, ve které mohou mít důvěru, i když nejsou odbornice na jejich technický stav nebo legálnost původu.
Jaké máte plány s portálem ženaaauto?
Jsme pouze partnerem tohoto portálu. Pokud mě jeho zástupci požádají o nějaké expertní stanovisko či účast na akci, ráda pomohu.
foto archiv společnosti AAA Auto
za rozhovor poděkovala Eva Brixi ¶