Technologicko-logistická společnost DODO, která se zabývá precizní městskou logistikou, vyvinula univerzální řešení zohledňující rostoucí poptávku zákazníků po doručovaní zásilek v předem zvolený den a čas.
Dodání zboží v konkrétním časovém okně, které je již standardem v oblasti potravin, začíná DODO rozšiřovat i do dalších segmentů a klade si za cíl ze slotového doručování postupně vytvořit tržní standard. Fakt, že je o takový posun standardu služeb zájem, potvrzuje i průzkum agentury STEM/MARK. Ten mimo jiné ukazuje, že by 80 % zákazníků dalo přednost e-shopu, který jim zásilku doručí v jimi zvolený čas. DODO ve snaze posunout zaběhlé standardy zakládá i vlastní tržní iniciativu NEČEKEJ s dedikovaným webem necekej.online. Ten jako první svého druhu mapuje reálné zákaznické preference v oblasti doručení, vyobrazuje frustraci z aktuálního nastavení doručovacích služeb a vyzývá e-commerce k pozitivní změně.
Podle průzkumu agentury STEM/MARK pro DODO se takřka 74 % respondentů již setkalo se situací, kdy jim kurýr nedoručil zásilku, protože je na místě nezastihl. 65 % respondentů uvedlo, že jim tyto situace vadí, a necelých 80 % zákazníků by proto dalo přednost nákupům u prodejců, kteří plánované doručování do časových slotů nabízejí. Jako důvod respondenti nejčastěji uváděli komfort – více než 81 % z nich chce plánovat svůj čas bez dlouhého čekání na doručení zásilky.
„Hodinová časová okna se spotřebitelům osvědčila u nákupů potravin a tento komfort stále častěji vyžadují napříč dalšími segmenty e-commerce. A není divu – prozákaznicky orientovaný přístup by neměl spočívat v tom, že zboží dorazí v momentě, kdy se to hodí e-shopu či dopravci. Lidé si stále více uvědomují, že čas je jejich nejvzácnější komodita. Nákup by tedy logicky měl dorazit v momentě, kdy se to zákazníkovi hodí a kdy s jeho převzetím počítá,“ popisuje změnu paradigmatu komerční ředitel DODO Peter Menky.
Dobrou zprávou pro spotřebitele je, že pokrok v precizním plánování již dnes prozákaznicky nastavený proces nákupu umožňuje. Tržní standard tedy je reálné přenastavit a zákazníci od e-shopů mohou požadovat více. Mezi segmenty e-commerce, ve kterých je o slotové doručení aktuálně největší zájem, patří kromě potravin také léky, chovatelské potřeby, kosmetika, elektronika, oblečení, sportovní vybavení nebo hobbymarkety. Doručování v přesných časových oknech díky spolupráci s DODO již zákazníkům nabízejí například řetězce Dr. Max, Decathlon, Samsung, Rituals či Super zoo.
Rozšíření do dalších segmentů e-commerce pomůže standardizovaný widget
Rozšíření služby mezi co nejširší okruh obchodníků nově dopomůže i novinka v podobě jednoduchého widgetu. Nový standardizovaný produkt e-shopům nabízí rychlou a finančně nenáročnou možnost, jak v naprosto minimálním čase implementovat řešení, díky němuž budou moci vyhovět požadavkům zákazníků na přesnost a spolehlivost doručování. Widget je k dispozici pro každý e-shop bez ohledu na jeho zaměření a umožní zákazníkovi zvolit si přesný den a časové okno pro doručení zásilky, čímž prodejce předchází jednomu z nejčastějších důvodů nespokojenosti zákazníků.
Standardizované řešení v podobě nového widgetu otevírá cestu k rychlému slotovému doručování i těm e-shopům, které s touto službou zatím nemají zkušenosti. „V době, kdy e-shopy bojují o každého zákazníka, už dávno nestačí myslet pouze na široký sortiment a atraktivní ceny, ale výsledný dojem utváří celá zkušenost z nákupu. Významným konkurenčním rozdílem se stává komfort spojený s možností naplánovat si doručení zásilky podle vlastních potřeb tak, aby zákazníkovi vyhovovalo místo i čas doručení. A to například i o víkendu,“ doplňuje Peter Menky.
Hnutí za lepší doručení
Ve snaze zavést nový tržní standard v oblasti doručování z e-shopů DODO spouští i dedikovaný web NEČEKEJ na doméně necekej.online. Ten má za cíl upozornit na měnící se nároky nakupujících, přinášet reálná data o zákaznických preferencích v oblasti doručování a vyobrazit frustraci spotřebitelů v momentech, kdy svůj program musí uzpůsobovat čekání na balík. Iniciativa má ambici motivovat co nejširší okruh obchodníků, aby po svých dopravcích chtěli více, a motivovat doručovací služby k přechodu na preciznější logistiku s respektem k času nakupujících.
„Všichni na trhu vědí, že prosadit se v obrovské konkurenci desetitisíců e-shopů jde primárně přes špičkové služby. Obchodníci se velmi často ohánějí svým prozákaznickým přístupem, ale v oblasti doručení je realita od vznešených slov často na hony vzdálená. Chceme ukázat, že standard má být, že zboží dorazí v moment, který si sám určím – ať už je to v ten samý den, nebo třeba za pár dní, ale v konkrétní hodinu. A do takové reality chceme trh pomoci posunout,“ uzavírá za DODO Peter Menky.
(tz)