Kvalitní zaměstnanci jsou poklad a nadřízení si uvědomují, že pokud o ně nechtějí přijít, musí o ně pečovat. Tlak na výkon se tak snaží kompenzovat různými benefity, které lidem zpříjemňují čas strávený v kanceláři. Zásobují je vitamíny v rámci ovocných dnů, umožňují zacvičit si jógu s lektorem během pracovní doby nebo zajišťují terapie, aby předešli vyhoření. Důležitým prvkem je také moderní vybavení a důraz na ekologii.
Právě myšlenka udržitelnosti a propojení s přírodou je v současnosti při zařizování kanceláří důležitým trendem. „V některých firmách pěstují na střechách ovoce a zeleninu, kterou si pak zaměstnanci mohou dát ke svačině. Tam, kde nemohou využívat exteriéry, snaží se přírodu přinést dovnitř. Vznikají proto mechové a jiné zelené stěny. Ty nemají jen okrasnou funkci, často pomáhají také s akustikou, případně oddělují pracovní místa,“ uvedl Tomáš Kratochvíl z firmy Toka, která se věnuje návrhům a realizaci kanceláří.
V kancelářských budovách lidé často pracují v otevřených prostorách spolu s dalšími desítkami zaměstnanců. Architekti a také zaměstnavatelé si začínají uvědomovat, že lidé i během pracovní doby potřebují soukromí nebo čas na odreagování se. Vznikají proto relaxační zóny s pohodlnými gauči doplněné o pingpongové nebo fotbalové stoly. Velkým trendem jsou tzv. ostrovy soukromí.
„V open space kanceláři vytváříme koutek nebo přímo uzavřený odhlučněný box, ve kterém lidi uvnitř neruší zvuky zvenčí a obráceně. Ostrovy soukromí využívají zaměstnanci pro osobní telefonáty, schůzky, ale také ve chvílích, kdy potřebují klid pro svou práci. Je to velmi oblíbený prvek,“ popsal trend
Tomáš Kratochvíl.
Poměrně čerstvou novinkou jsou v českém prostředí komplexní programy věnující se duševnímu zdraví zaměstnanců. „Jako velmi pozitivní trend vnímáme, že zaměstnavatelé nyní mnohem více myslí na prevenci. Snaží se u svých zaměstnanců předcházet vyhoření. Ve spolupráci se zaměstnavateli připravujeme individuální i skupinové terapie. Toto se dřív nedělo,“ popsala Simona Zabrzdová, CEO společnosti Soulmio věnující se duševnímu zdraví zaměstnanců.
Aby se lidé cítili v práci dobře, doporučují jim psychologové obklopit se věcmi, které mají rádi. Někteří zaměstnavatelé už dovolí víc než jen fotku rodiny v rámečku. Zaměstnanci si do kanceláře mohou přivést i svého domácího mazlíčka. Takzvané dog friendly kanceláře už dnes nejsou výjimkou. Přítomnost pejska je většinou podmíněná tím, že nesmí rušit ostatní zaměstnance. „Je pozitivní, že nízká nezaměstnanost přiměla zaměstnavatele začít více přemýšlet nad svými zaměstnanci a přizpůsobovat se jejich potřebám,“ uzavřela Simona Zabrzdová.
(tz)