Dovolenou v zahraničí letos plánuje asi 60 % Čechů. Nejméně třetina na ni vyrazí s cestovkou. Mimo jiné také proto, že cestu a pobyt může částečně hradit zaměstnaneckými benefity. Podle údajů společnosti Sodexo si Češi takto snižují výdaje na dovolenou v průměru o 9000 Kč. Většina Čechů má o letošní dovolené jasno. Tábory těch, kteří vyrazí do zahraničí, nebo naopak zůstanou v České republice, jsou vyrovnané, nicméně asi pětina lidí plánuje zvládnout obojí. V každém případě Češi preferují tradiční formy ubytování v hotelích a penzionech. Kempování (ať už ve stanu, nebo v karavanu) holduje asi 13 % dovolenkářů, trávit volno na chatě či chalupě považuje za dovolenou necelých 10 % respondentů průzkumu, který si nechala zpracovat společnost Sodexo Benefity.
Trojici nejoblíbenějších forem dovolených tvoří dovolená u moře (47 %), výlety v přírodě (43 %) a „jakákoliv dovolená, kde se dá tzv. vypnout“ (40 %). Obliba poslední ze zmiňovaných variant roste spolu s věkem a průzkum také ukázal, že například takový relax u moře vůbec není snem lidí před důchodem. Největší zájem o něj mají nejmladší věkové skupiny a s rostoucím věkem tato preference klesá. Podobné je to s cestováním a sportem v přírodě, vyhovuje spíše mladším ročníkům. Obecně lze říci, že mladí lidé jsou více nadšení pro všechny formy dovolené a výrazně více než jiné věkové skupiny se zajímají o cestování do exotických zemí (39 % vs. průměr 19 %) nebo poznávání nových lidí (21 % vs. 11 % průměr). Chtějí být zkrátka aktivní.
Mladí lidé si na dovolenou také nejčastěji musí naspořit, zatímco nejvíce lidí, kteří ji zvládnou bez problémů pokrýt ze svých pravidelných příjmů, je mezi věkovou skupinou 55–65 let. I tak ale platí, že si na dovolenou šetří téměř tři čtvrtiny lidí.
Příjemný způsob, jak snížit náklady na dovolenou, představují zaměstnanecké benefity. „Legislativní limit na cestování je stanoven na 20 000 Kč u jednoho zaměstnavatele za rok,“ vysvětlila Tereza Knířová ze Sodexo Benefity. Poskytovatel zaměstnaneckých benefitů nabízí kartu nebo poukázky Flexi Pass, za které se dá koupit zájezd, ubytování, ale také sportovní či kulturní zážitky. „Z benefitů na volný čas naši uživatelé utratí 10 % na cestování a dovolenou. Flexi Pass v souvislosti s dovolenou lidé využívají nejvíce na nákup v cestovních kancelářích Fischer, Blue Style a EXIM tours. Průměrná útrata za dovolenou z benefitů je 9000 Kč,“ prozradila.
Průzkum také zjišťoval, co by lidé dělali, kdyby měli na dovolenou o 10 000 Kč více, a ukázalo se, že 28 % respondentů by zvolilo delší dovolenou a 27 % respondentů by vyrazilo ještě na jednu dovolenou. Více než pětina respondentů by si také nechala líbit větší luxus jako třeba all inclusive. Skoro čtvrtina Čechů totiž musí na dovolené držet svou peněženku zkrátka a téměř další polovina se do podobné situace dostává v destinacích, kde je draho.
Od roku 1992, kdy Sodexo vstoupilo na český trh, poskytuje všech 2000 zaměstnanců skupiny v ČR služby, které zlepšují kvalitu každodenního života. Sodexo nabízí firmám i institucím služby v oblastech zaměstnaneckých benefitů, motivačních programů a řešení pro veřejnou správu, ať už prostřednictvím elektronických karet a poukázek na stravování a volný čas, dárkových poukázek, nebo systému na správu benefitů Cafeteria. Dále pak i služby v oblasti komplexních řešení na míru u klienta (firemní restaurace a širokou škálu služeb facility managementu – správy budov, údržby mechanických zařízení a elektro, revizí, projekt managementu, úklidu a administrativních služeb).
(tz)