IMG 7349Letošní 11. ročník projektu Ocenění českých podnikatelek zná od 8. listopadu 2018 své vítězky. Soutěž vyzdvihuje úspěšné české ženy na poli podnikání. Měřeno nejrůznějšími úhly pohledu jde o nejsilnější ročník a silné podnikatelské příběhy. Stejně jako v předešlých ročnících i tentokrát si úspěšné české podnikatelky odnesly ceny v kategoriích podle velikosti firmy i čtyři speciální ocenění.

Cílem projektu OCP je od jeho samého začátku objevovat a zviditelňovat úspěchy českých žen – podnikatelek a nejen to. Jeho smyslem je rovněž vytvořit platformu plnou inspirace, vzájemného respektu, spolupráce a přinášet příklady úspěšných českých lidí pro budoucí generace podnikatelů. „Také v letošním roce platí, že doménou českých podnikatelek jsou především obchod a služby, kde působí hned 62 % finalistek. Výrobě se věnuje 16,5 % podnikatelek, 13 % podniká ve stavebnictví, 10 % v dopravě či logistice, 8 % ve vzdělávání, 7,5 % pak shodně ve zdravotnictví a také v gastronomii a potravinářství. Zhruba 6 % podnikatelek působí v oboru cestovního ruchu. Jsem velmi ráda, že i letos máme mezi vítězkami podnikatelky, které již v minulosti v Ocenění českých podnikatelek uspěly. Svědčí to o jejich stabilitě a usilovné práci na jejich růstu,“ řekla zakladatelka projektu Ocenění českých podnikatelek Helena Kohoutová.

vitezka kategorieEva KomárkováZáštitu nad letošním ročníkem převzalo stejně jako v případě jubilejního ročníku Ministerstvo průmyslu a obchodu České republiky. „Jako každý rok je nám ctí udělit záštitu právě tomuto projektu, který si váží žen a zviditelňuje úspěšné podnikatelky. Ženy si v podnikání zaslouží naši podporu a je pro mě jako vrcholovou manažerku potěšitelné, že jich v podnikání přibývá. Jsem přesvědčena, že právě takové projekty, jako je tento, dodávají ženám nejen vůli vše zvládnout, ale i radost a hrdost,“ sdělila ministryně průmyslu a obchodu Marta Nováková.

Záštitu nad galavečerem Ocenění českých podnikatelek udělilo Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR. „Ženy v Evropské unii stále vydělávají v průměru o 16 % méně než muži. Avšak Česká republika má druhý nejvyšší rozdíl ve výdělcích žen a mužů v EU, a to 21,8 %. Ženy totiž primárně zajišťují péči o děti, ale i starší členy rodiny, a na delší období opouštějí trh práce. Nízké zastoupení mužů pečujících o děti pak souvisí s ekonomickou volbou rodiny o tom, kdo zůstane doma a kdo bude vydělávat. Proto jsem velice ráda, že svět podnikání je otevřený i ženám, a ty v něm dokáží být velmi úspěšné. Jak ukazují výsledky soutěže Ocenění českých podnikatelek z minulých let, některým se daří úspěšně podnikat i v oborech, které jsou považovány spíše za mužskou doménu. Stát by měl podnikatelkám vyjít vstříc hlavně při zjednodušování administrativní zátěže při komunikaci se státní správou a přizpůsobení rekvalifikací potřebám zaměstnanců a zaměstnavatelů,“ uvedla ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová.

Eva Domenici a Ilona KalovaEva Domenici a Ilona KalováOdborný garant soutěže, společnost CRIF – Czech Credit Bureau, vybíral z 28 535 potenciálních kandidátek, které odpovídaly kritériím soutěže. Z nich bylo na základě ratingu nominováno 1062 semifinalistek s nejlepšími ekonomickými výsledky. Ve finále se vybíralo ze 120 firem, přitom 83 z nich splnilo všechna kritéria. „Z databáze Cribis vyplývá, že více než 70 % finalistek OCP 2018 působí na trhu déle než deset let. Je potěšující, že v ČR je mnoho dlouhodobě úspěšných podnikatelek. Svědčí to o tom, že se jim povedlo nejen dobře stanovit firemní vize a strategie, ale také své podnikání flexibilně přizpůsobit změnám na trhu. Nikoho asi nepřekvapí, že čtvrtina finalistek podniká v Praze. Více než 10 % z finalistek má sídlo v Jihomoravském, Moravskoslezském a Středočeském kraji. Ostatní finalistky potom fungují v dalších sedmi krajích. Úspěšné podnikatelky tedy můžeme najít prakticky v celé republice,“ sdělil Pavel Finger, místopředseda představenstva CRIF – Czech Credit Bureau, a.s.

„Dovolte mi v roce 100. jubilea založení Čes­koslovenska připomenout slova prvního prezidenta Tomáše G. Masaryka, který obhajoval zapojení žen do práce i veřejného života: Moderní česká žena znamená našemu malému národu zdvojení našich sil. Správně poukazoval na to, že země, která nevyužije polovinu svého potenciálu, je odsouzená pouze k polovičnímu úspěchu. Vodafone dlouhodobě podporuje obrovský potenciál žen, které jsou čím dál aktivnější i jako podnikatelky,“ sdělil Michal Müller, obchodní ředitel pro firemní zákazníky společnosti Vodafone, zástupce hlavního partnera projektu.

Vítězky 11. ročníku projektu:
Malá firma

1. Ice Café s.r.o., Pavla Polišenská
2. Esthé – Klinika estetické medicíny, a.s.,
Hana Raková
3. Market Point, s.r.o., Olga Landová

Střední firma

1. KALA Trans s.r.o., Ilona Kalová
2. Aquastyl International, s.r.o.,
Eva Domenici
3. ADI interiér s.r.o., Renata Kobzová

Velká firma

1. Lubricant s.r.o., Zdeňka Heyn Edlová
2. Abydos s.r.o., Olga Kupec
3. KTA technika, Irena Hrnčířová

Katerina SramkovaKaterina SramkovaCena ČSOB – Výjimečná podnikatelka

Zámek Loučeň, Kateřina Šrámková
„S paní Kateřinou Šrámkovou, chcete-li zámeckou paní, jsme se potkali již v loňském ročníku OCP. Zaujal nás její příběh, který je spojen se záchranou historického objektu – zámku v obci Loučeň. Navíc vybudovala v zámeckém parku 12 unikátních labyrintů a bludišť, čímž zatraktivnila samotnou památku. Prohlídky zámku a celého areálu probíhají zásadně s kostýmovou postavou, pořádají speciální tematické, dětské, večerní a čokoládové prohlídky. Součástí objektu je i hotel. Celý koncept je netradiční, a díky tomu je zámek Loučeň mezi Top 10 nejnavštěvovanějšími památkami v České republice. Je příkladem pro ostatní vlastníky a provozovatele památek, kteří se inspirují jejími nápady. Dokázala se odlišit od konkurence na trhu, od zajetého modelu provozování historických památek, a tím zcela oprávněně získává titul Výjimečná podnikatelka,“ vysvětlil Petr Manda, ředitel Firemního bankovnictví ČSOB.

Cena za digitální transformaci –
pod patronací Microsoft

unuodesign, s.r.o., Petra Plemlová
„Příběh Petry Plemlové ze společnosti unuodesign je typickým příběhem digitální transformace. Firma podnikající s textilní galanterií zjistila, že se potřebuje lépe orientovat ve svém skladu, tak vyvinula interní aplikaci pro skladování a vybavování skladových zásob. Tuto aplikaci posléze začala nabízet i jiným firmám, a vznikl tak business a zdroj příjmu, který byl nezávislý na původním podnikání. Ze čtyř pilířů digitální transformace Petra Plemlová inovovala procesy ve své firmě a zároveň vytvořila nový produkt/službu, a proto jsme ji zvolili jako vítězku kategorie za Digitální transformaci,“ uvedl Ondřej Novodvorský, ředitel pro malé a střední firmy společnosti Microsoft ČR.

Cena za inovativní řešení – pod patronací České pojišťovny

IN-EKOTEAM s.r.o., Eva Komárková
„Firma IN-EKO TEAM s.r.o. paní Evy Komárkové mě zaujala okamžitě jednak svým posláním all for water, a pak hlavně tím, že veškerá zařízení a technologie jsou vyvinuty konstruktéry u nás v Čechách. Žádný dovoz, ale naše úžasné české mozky. Výsledek práce této firmy s celosvětovou působností můžete vidět, můžete ochutnat. Poslání této ,očišťovací a vodu napravovací‘ společnosti je přesně v souladu s postojem naší firmy k přírodě a jejím bohužel vyčerpatelným zdrojům,“ zdůvodnila výběr pro udělení Ceny za inovativní řešení Šárka Dolanská, krajská ředitelka Praha II České pojišťovny.

Cena za výjimečný růst firmy –
pod patronací Mastercard

unuodesign, s.r.o., Petra Plemlová
„Příběh Petry Plemlové je unikátní v tom, že se čtyřmi dětmi prakticky vlastními silami vybudovala z nuly e-shopy, které zatím v České republice na trhu chyběly, a návazná digitální řešení pro automatizaci skladových procesů, která pomáhají i dalším e-shopům. To vše navíc s ekologickým přesahem. S ohledem na tato fakta a výsledky, kdy tržby její společnosti rostou dvojnásobným tempem, tak se stává letošním vítězem v kategorii Výjimečný růst firmy,“ konstatoval Tomáš Doležal, marketingový manažer za ČR a SR společnosti Mastercard.

Irena Hrncirova Olga Kupec a Zdenka Heyn EdlovaIrena Hrnčířová, Olga Kupec a Zdenka Heyn EdlováAuditorem projektu je již několik let poradenská firma NSG MORISON, která každoročně analyzuje jak finanční ukazatele firem, tak podnikatelské chování žen. „Česko je plné schopných, vzdělaných a talentovaných žen. Přesto stále, kvůli tomu, že ženy dělají business s velkou mírou proto, že je to baví, nikoliv prioritně pouze pro peníze, nedosahují tak velkých finančních zisků. Přesto ženy mají neuvěřitelný výkon a jsou efektivnější než muži. Jen si to stále dostatečně neuvědomují. Ženy obecně pracují o dost více než jejich protějšky. Vedle logiky, strategického myšlení a klasických kompetencí dobrého šéfa totiž ženy využívají a přirozeně ovládají lépe i další dovednosti, jako je emoční inteligence, či ženy častěji volí řešení win-win vhodné pro všechny. Muži naopak někdy soutěží a bojují pouze za vlastní zájem i tam, kde to není účinné. Ženy podnikatelky, přestože se také potýkají s nedostatkem zaměstnanců, vykazují právě díky své empatii větší loajalitu svých zaměstnanců, což je v současné době velice přínosné,“ popsal Petr Šíma, partner NSG MORISON.

(tz)

www.oceneniceskychpodnikatelek.cz