Sberbank CZ jako jedna z prvních evropských bank najala na práci softwarové roboty. Nyní k dva roky starému robotu Standovi přibyla nová robotka Adina. Jsou posilou v back office, kde plní rutinní administrativní činnosti spojené s čerpáním úvěrů. Lidským kolegům oba ušetří měsíčně přes 1100 hodin času, které mohou věnovat zkvalitnění zákaznické péče a činnostem vyžadujícím kreativnější a důmyslnější přístup. Běžný administrativní úkon trvá robotovi čtyři minuty, jeho lidskému kolegovi v průměru pětkrát déle.
Díky spokojenosti s robotem Standou se Sberbank CZ rozhodla zaměstnat dalšího robota. Od října spolupracuje s Adinou, jejíž podoba i jméno vzešlo z dětské soutěže. Robotka začala v pilotním provozu připravovat refixační dodatky hypotéčních úvěrů a testuje jejich zpracování v bankovním informačním systému. Oba roboti již nyní pracují až na deseti procesech denně, měsíčně zpracují přes 6000 transakcí a ušetří 1100 hodin lidské práce. „Naše roboty vnímám obdobně jako ty kuchyňské. Tedy primárně nám ulehčují práci, pomáhají s tím, co se opakuje a obtěžuje nás. Lidé pro nás ale jsou a stále budou nezastupitelní. Kolegové kolem robota se stávají většími odborníky, prohlubují si znalosti, celkově pak více přispívají ke zlepšování procesů. V budoucnu bychom rádi automatizovali také zpracování finančních výkazů nebo činnosti v našem e-shopu,“ komentovala robotizaci Vratislava Šestáková, Head of Operations ze Sberbank CZ. Sberbank CZ představila jako první banka v České republice a mezi prvními v Evropě softwarového robota, kterému zaměstnanci dali jméno Standa. Ten začal pomáhat v back office se zpracováním velkého množství hypoték a spotřebitelských půjček. Prvotním cílem robotizace ve Sberbank CZ bylo uvolnit ruce přetíženému týmu back office, který se nyní může soustředit na sofistikovanější práci s vyšší přidanou hodnotou. „Se Sberbank jsme vybrali vhodné procesy k automatizaci a posléze jsme bankovní tým mentorovali. Díky tomuto přístupu se podařilo v bance vybudovat interní znalost robotické automatizace velmi rychle,“ dodal Zdeněk Kabátek, Head of Professional Services ve společnosti NEOOPS, která se na zavedení automatizace ve Sberbank CZ podílela.
Za posledního půl roku došlo podle výsledků Sberbank CZ k jednoznačnému zrychlení ve všech procesech. Průměrně trvá robotovi zpracování úkonů 4,5 minuty, což představuje pětinu času oproti zaměstnancům, kteří nad stejnými procesy stráví průměrně 23 minut. Například proces přípravy smluv a potřebné dokumentace zabere zaměstnanci Sberbank celou hodinu a čtvrt, robotickému kolegovi trvá administrativa pouhých 13 minut. Standa s Adinou za šest měsíců zvládli zpracovat celkem 36 608 transakcí. Softwarový robot je vhodný pro automatizaci opakujících se administrativních procesů řízených pravidly a nevyžadujících složité rozhodování.
(tz)