Rádi se obklopujeme pěknými věcmi. Supermoderní technologie oblékáme hojně do šedé, kovové či jinak nevýrazných tónů, tvary bývají jednoduché, a tak nějak nám navzájem splývají. Tím více toužíme mít v kanceláři hrneček po babičce, starobylý, byť maličko otlučený džbánek na kytky, anebo třeba značkovou skleněnou mísu na ovoce. Život je plný protikladů, a mezi strohým nábytkem pracovny vynikne malovaný šálek na čaj stejně jako dózička na čokoládové pralinky – prohřejí naši duši a zpříjemní náladu jako mávnutím kouzelného proutku.
Porcelán s historií patří k našemu interiéru odnepaměti. Výroba porcelánu v České republice má dlouhou tradici a dobré jméno u nás i za hranicemi. Tuzemští producenti však musí v rámci zajištění konkurenceschopnosti přicházet neustále s inovacemi. Česká porcelánka Rudolf Kämpf letos vsadila na zvýšení podílu ruční malby.
Ještě před rokem 1985 působilo v Čechách více než 20 porcelánek. Postupně se však jejich počet snižoval, nejvýznamněji tuto situaci ovlivnila privatizace v 90. letech a pak nástup levného porcelánu z Číny v letech 2005–2006. Dnes, třicet let poté, funguje už pouze sedm českých podniků a cesta ke konkurenceschopnosti vede různými strategiemi.
V současnosti se více než 70 % domácích porcelánek specializuje na produkci dekorativního porcelánu. Řadí se mezi ně také Rudolf Kämpf, český podnik s více než stoletou tradicí, který se rozhodl pro zachování ruční výroby. Hlavní motto společnosti Rudolf Kämpf zní: Co výrobek, to originál.
„Našimi významnými konkurenty jsou německé porcelánky, které se snaží výrazně vstupovat na český trh. Při výrobě se orientují zejména na kvalitu, podíl ruční práce mají opravdu vysoký a neustále jej zvedají. Jde o trend, kterým se inspirujeme také, a nejen v případě produktů pro český trh, ale také v rámci výroby určené do zahraniční,“ vysvětlil marketingový ředitel porcelánky Rudolf Kämpf Michael Belov. Největším zahraničním odbytištěm je Rusko následované Kazachstánem.
Porcelánka Rudolf Kämpf si na ryze ruční výrobě velmi zakládá. Proto například jeden talíř projde více než patnácti páry lidských rukou před tím, než dorazí na stůl samotného zákazníka. „Ruční kresba v současnosti pokrývá zhruba 10–12 % našeho sortimentu. Její podíl plánujeme během roku 2015 zvýšit až na 35 %,“ vysvětlil Petr Kovylin, generální ředitel porcelánky Rudolf Kämpf.
V rámci dalších plánovaných novinek se Rudolf Kämpf zaměřuje primárně na kvalitativní inovace. Soustředí se například na zlepšení ergonomických vlastností stávajících výrobků, rozšíření sortimentu nejoblíbenějších dekorů a přípravu několika nových vzorů s ohledem na moderní trendy. Bonusem v rámci novinek je již tradiční vývoj a výroba symbolu čínského horoskopu, tentokrát pro rok 2016.
(rix, tz)