David Buchta 1Téma, které nedá spát mnohým z nás. Menopauza. Děsí nás toto období? Bojíme se, že ztratíme šarm, přitažlivost, zájem mužů? Že přestaneme být atraktivní, že se na nás okolí začne dívat jinak? Jsou to obavy zbytečné.

Záleží jen a jen na nás, zda budeme i nadále lvice salónů, obávaný soupeř při obchodním jednání nebo vítané osobnosti na nejrůznějších konferencích, business setkáních či politických fórech. Záleží jen a jen na nás, jak bude naše já společnost vnímat, hodnotit, vyhledávat.

Se změnou líčení, oblékání či s přibývajícími zkušenostmi vůbec nemusíme dospět k bodu „babička v šátku“. Ke každému věku patří určitý styl, elegance, noblesa, kousek rozjívenosti, snaha žít na plný plyn. Nevzdávejme se požitků z výstav krásných obrazů, návštěvy lesa pro dobré spaní ani intimních hrátek, jež k plnohodnotnému životu patří stejně jako naše činorodost. Proč by tomu mělo být s menopauzou jinak? Věřme si, milé dámy. Nenechme si srazit zdravé sebevědomí. Listujme dál módními katalogy, držme se svého parfému, chtějme se líbit. Dbejme o sebe, jako by nám bylo dvacet. Zasloužíme si to. Tahle filozofie nás bude držet nad vodou.

Graf1

Společnost Primulus Group, přední český výrobce a distributor inovativních přírodních doplňků stravy a bylinných produktů, ve spolupráci s Brand Studio realizovala nezávislý výzkum s názvem Menopauza je tabu, pojďme to změnit. Do výzkumu se zapojilo téměř 16 000 respondentů ve věku od 31 do 90 let, což výrazně překračuje běžný rozsah podobných studií. Výsledky přinášejí cenné poznatky a hluboké vhledy, které mohou podpořit ženy v této důležité životní etapě. „Chceme vytvořit prostředí, kde se o tomto tématu bude otevřeně mluvit a kde ženy najdou potřebnou podporu a odborné informace týkající se toho, jak tyto změny nejlépe zvládnout. Je důležité, aby se i muži zapojili do této diskuze, protože jejich pochopení a podpora mohou mít zásadní vliv na to, jak ženy menopauzou procházejí,“ doplnil David Buchta, propagátor zdravého životního stylu a zástupce značky Feminus.

Graf2

V rámci provedeného výzkumu byly ženy rozděleny do tří skupin: ženy s příznaky menopauzy, ženy před menopauzou a ženy po menopauze. Výsledky odhalují výrazný rozdíl mezi očekáváním a skutečností, pokud jde o příznaky menopauzy. Až 83,5 % žen, které menopauza teprve čeká, předpokládá, že nejčastějším příznakem budou návaly horka a pocení. Avšak pouze 19 % žen, které menopauzou již prošly nebo se potýkají s jejími příznaky, uvedlo tyto symptomy jako ty, které je nejvíce obtěžují. Přestože jde o významné fyzické a psychické změny, 82 % žen se na menopauzu nijak nepřipravovalo, 86 % neřeší své obtíže hormonální léčbou a 70,8 % nevyhledá lékařskou pomoc ani při vážnějších symptomech.

O menopauze ženy většinou nemluvily s matkami či babičkami, ale raději se svěřují kamarádkám. Přesto 60 % žen uvedlo, že by jim otevřená komunikace na toto téma mohla pomoci lépe se na menopauzu připravit. Výzkum také odhalil, že v polovině rodin je menopauza diskutována otevřeně, i když ve třetině domácností zůstává toto téma tabu.

Výzkum se zaměřil na vnímání menopauzy jak ze strany žen, tak mužů, a zkoumal, jak obě skupiny tuto přirozenou fázi života chápou. Výsledky ukazují, že muži považují menopauzu za komplexní a důležité téma a uvědomují si fyzické i psychické změny, jimiž ženy procházejí. Zároveň 59 % respondentů přiznalo, že ženy v jejich rodině o menopauze nemluví dostatečně otevřeně. Přesto 52 % mužů se snaží partnerkám v tomto období na­slouchat a poskytovat jim potřebnou podporu, a 57 % si všímá změn, které ženy zažívají.

Graf3

I když mnoho žen se po menopauze cítí méně atraktivní, většina dotazovaných mužů tento názor nesdílí. Celkově 73 % respondentů by zvažovalo rozchod pouze v případě, že by menopauza negativně ovlivnila jejich vztah.

Výsledky odhalují, že většina žen v ČR stále čelí nepochopení a stigmatizaci spojené s menopauzou. Mnohé se cítí izolované a postrádají dostatečnou podporu, a to jak doma, tak i na pracovišti. Ačkoliv menopauza je přirozenou fází života, ve společnosti přetrvávají předsudky a mýty, které brání otevřené diskuzi o tomto důležitém tématu. Společnost Primulus se proto zaměřuje na osvětu, která oslovuje nejen ženy, ale i jejich partnery, kteří často nevědí, jak v tomto období svým partnerkám pomoci.

„Většina žen uvedla, že se nestydí o menopauze mluvit, ale odpovědi na jinak formulované otázky naznačují, že situace není tak jednoduchá. Často chybí informace od matek nebo babiček, a příliš se o tomto tématu nemluví ani s partnery,“ komentoval David Buchta. Kromě starších žen po menopauze, u nichž je situace méně jednoznačná, se respondentky shodly, že větší otevřenost a obecná osvěta v oblasti ženského zdraví by významným způsobem přispěly k tomu, aby něžné pohlaví tuto životní etapu zvládlo bez strachu a obav.Graf4

Cílem výzkumu bylo získat hlubší vhled do povědomí o menopauze a jejím dopadu na ženy a jejich okolí. Studie se rovněž zaměřila na identifikaci klíčových výzev, kterým ženy v této životní fázi čelí, s cílem podpořit je během tohoto citlivého období. Výzkumu se zúčastnilo 15 912 respondentů ve věku od 31 do 90 let.

Na závěr výzkumu se ukázalo, že ženy po menopauze vnímají tuto fázi života méně negativně než ženy, které menopauzu teprve očekávají. S tvrzením „Menopauzu vnímám jako ztrátu ženství“ nesouhlasilo 60 % žen po menopauze, oproti 42 % žen před menopauzou nebo s jejími příznaky. Tento rozdíl naznačil, že zkušenosti s menopauzou mohou změnit vnímání této fáze života a snížit obavy s ní spojené. Rozdíl mezi očekáváním a skutečnou zkušeností ohledně menopauzy může být také způsoben tím, že ženy před menopauzou (44 %) a ženy s příznaky (45 %) čerpají informace převážně z internetu, kde mohou být data nepřesná nebo zjednodušená.

(rix, tz)