MBWEBVe výjimečnosti se zrcadlí triumf. Automobily DS přinášejí uživatelům víc než příjemné cestování. Vytvářejí z něj zážitky, které si nejen řidič, ale i spolujezdci, zaslouží. Značka slaví letos 70. narozeniny legendárního modelu DS. Přesně 6. října 1955 byl DS 19 poprvé představen na autosalónu v Paříži. Pod majestátní klenbou Grand Palais vzbuzoval vzhled tohoto vozu, který nikdo nikdy předtím neviděl, údiv i obdiv zároveň. Jeho linie, stejně avantgardní jako elegantní, okamžitě stanovily nový standard. Návštěvníci i novináři byli doslova okouzleni. Konkurence vzdala hold genialitě nováčka. Záznamy praví, že do konce dne se prodalo 12 000 vozů DS 19, a když se o deset dní později zavřely brány veletrhu, bylo zaznamenáno přibližně 80 000 pevných objednávek!

Výroba modelu DS začala 7. října 1955 v továrně Quai de Javel v Paříži přesně den poté, co byl představen na zmíněném autosalónu. Od té doby jeho avantgardní technická a estetická řešení vzbuzují neustálou zvědavost, protože DS se nespokojuje s tím, že je skutečnou automobilovou skulpturou, ale je také koncentrátem špičkové technologie. Například jeho mimořádné hydropneumatické odpružení poskytovalo už tenkrát ovladatelnost a komfort, které žádný jiný automobil dosud nenabízel. Dalším novým bezpečnostním prvkem bylo jeho extrémně výkonné hydraulické brzdění s předními kotoučovými brzdami.

Od svých počátků se DS 19 těšil také skuteč-ně mezinárodní kariéře. A těší se jí dodnes. DS Brand Director pro Českou republiku je Ing. Martina Bedrnová:

DS 21 Cabriolet 1966 66.20.3 copyright William KLEIN Automobily DS slaví světové výročí. Značce je letos 70 let. Co k příběhu patří především?

K francouzské značce DS patří především její historické dědictví v podobě úžasného modelu DS 19 z roku 1955... A pak také model SM z roku 1970. Oba modely vzbudily svou technikou velké ohlasy široké veřejnosti a staly se ikonami. Model DS 19 se objevil v mnoha slavných filmech nebo na světových výstavách. Předznamenal technologii nevídaného komfortu díky hydropneumatickému odpružení a přinesl také jako úplnou novinku natáčecí světlomety. A konečně v roce 2014 se na těchto základech zrodila samotná značka DS Automobiles.

Legenda s charizmatem přesahuje oblast automobilového průmyslu, uvádí se v tiskové zprávě. Čím byly první DS vozy revoluční, výrazně odlišné?

Vůz DS ztělesňuje mnohem více než jen auto. Jde o skutečnou revoluci v automobilovém průmyslu, která přinesla odvážný styl a avantgardní technologii, jež se rychle etablovaly jako symbol francouzské elegance a know-how po celém světě. Déese, což v překladu znamená „Bohyně“, se prosadila jako legenda s výrazným charizmatem. Ať už jde o umělecké dílo, filmovou hvězdu, nebo prezidentský vůz, tím vším DS v průběhu času byla.

Ovlivnily pohled na funkci a vzhled automobilu?

Veřejnost poprvé spatřila model DS 19 na výstavě v Paříži v roce 1955 a ten okamžitě sklidil ohromný prodejní úspěch, i proto, že jeho pokrokové atributy byly představeny na modelu určeném pro širokou veřejnost. Všechny vozy byly prodány ihned na Pařížském autosalónu, a dokonce se vyprodala jeho výroba na celý rok dopředu! Technologie a design, které Déeska přinesla, se posléze začaly objevovat i u jiných modelů, a pronikly i do jiných značek. Vozy se obecně významně zmodernizovaly, jejich doposud velmi hranaté tvary karoserie se zaoblily, získaly aerodynamičtější linku a do aut se dostaly prvky doposud nevídaného komfortu. V tomto byla DS určitě průkopníkem, který otevřel novou cestu automobilizmu.

DS 19 1960 CL 60 011 001 copyright A. MARTIN Umění cestovat, umění užít si život v dané chvíli, vychutnat si své vlastní pohodlí, to je svým způsobem pro Francouze typické. DS to promítá do všech svých modelů. Proč zrovna tento směr?

Dědictví DS je zakotveno v nadčasové DNA značky, která z ní čerpá inspiraci a představuje modely, které ztělesňují umění francouzského cestování. Hlavními přednostmi jsou rafinovanost, jedinečný design, naprostý komfort, prémiové materiály a vyspělá technika. To je to, co odlišuje značku od ostatních vozů. Nabízíme uživatelům cestování v pohodě, bez stresu, s důrazem na příjemně prožitý čas na palubě automobilu.

Byla skutečně u zrodu prvního auta DS trojice odlišně profesně orientovaných mužů? Jedním byl prý stylista, sochař a malíř, druhým samouk v oboru hydraulika, třetím letecký inženýr...

Na studii DS 19 a vývoji se podíleli zejména tři muži. První z nich, André Lefèbvre, vzděláním letecký inženýr, byl horlivým zastáncem pohonu předních kol, ale také aerodynamiky, lehkosti a vycentrování hmotnosti. Druhý, Paul Magès, inženýr samouk, byl tvůrcem hydrauliky. Byl to on, kdo vynalezl slavné hydropneumatické odpružení, ale také hydraulickou asistenci pro řízení a brzdění DS. A konečně Flaminio Bertoni, talentovaný stylista, sochař a malíř, se svým týmem designérů dodal modelu DS jeho linie, které byly stejně revoluční jako elegantní. Díky těmto nadaným mužům, odborníkům ve svých oborech, vznikl vůz s přesahem do budoucnosti a s inspirací pro celý automobilový průmysl. Byl ve své době naprostým „zjevením“ na automobilové scéně z pohledu techniky i designu, dá se říci, že doslova předběhl dobu.

V roce 2014 byla v Paříži založena samostatná značka DS, image vozů DS tím posílila. Co to znamenalo pro automobilový trh?

Značka DS oživila prémiovou automobilovou scénu zcela novým způsobem. Chce přinést nový pohled na cestování, a samozřejmě se snaží využít i silné stránky francouzských genů a kultury, inspiruje se v haute couture, gastronomii, šperkařství, hodinářství, a to vše pak promítá do svých automobilů. Je to značka, která myslí na prožitky a pohodlí celé posádky. Z našich modelů cítíte francouzského ducha v každém detailu.

Jak vnímá český zákazník, obrazně řečeno, tato dvě písmena?

Čeští zákazníci jsou nároční, a kromě designu a samotného originálního pojetí značky chtějí také další servis na vysoké úrovni. To znamená např. úzký kontakt s prodejcem DS i po nákupu vozu, ten jim pomůže vyřešit všechny jejich další otázky v průběhu používání automobilu. K vozům je standardně nabízena také pětiletá záruka v ceně nebo si klient může připlatit za ještě vyšší úroveň pohodlí a snadného užívání vozu v podobě servisní smlouvy na požadovanou dobu a počet ujetých kilometrů. V tom případě má uživatel naprostý klid, protože tak má předplacen veškerý předepsaný servis, výměnu dílů, a to včetně těch opotřebených, i práci servisu.

DS N82024 12 NEW DS EXTERIOR 01Značku jste uvedla na český trh a pečujete o její pozici. Mohla byste shrnout základní milníky a úspěchy?

Jsme menší značkou, která si zakládá kromě designu a kvality také na originalitě. Proto si naše vozy vybírají lidé, kteří se chtějí nějak odlišovat a vyjádřit svoji osobnost. Nejúspěšnějším modelem DS je model DS 7, což je SUV střední velikosti a bezpochyby nabízí zákazníkům i velmi vysoký podíl užitné hodnoty. Tento vůz může být v případě potřeby využíván i jako rodinný, a přitom se pyšní jedinečným stylem a příkladným pohodlím na palubě. V České republice mají zákazníci ve velké oblibě náš dieselový motor, který nabízíme právě v modelu DS 7, určitě i to je silná stránka tohoto auta. Zákazník získá krásný, všestranný, a navíc ještě velice úsporný vůz se spotřebou jen 5,5 litru na 100 km. Nicméně pro náročnější zákazníky je v nabídce i v elektrifikované plug in hybridní verzi. Pak uživatel samozřejmě může naplno využít kombinaci elektro pohonu s benzínovým agregátem a může si vybrat, kdy který pohon bude jeho potřebám lépe vyhovovat. Tato verze disponuje až 360 koňmi výkonu a pohonem 4x4.

Značka DS se i nadále vyvíjí na poli elektromobility a všechny čtyři naše modely nabízíme i v plně elektrické nebo plug in hybridní verzi. Mohu jmenovat i úspěchy DS v automobilovém sportu, kdy se pyšníme dvěma tituly mistrů světa ve Formuli E nebo na českém poli, kde značka DS loni obsadila třetí místo v Mistrovství ČR v eco rally s elektromobilem DS 3 E-TENSE.

Co bude provázet prodej v letošním roce a jak v ČR kulaté výročí oslavíte?

Letos plánujeme celoroční oslavu 70 let, která se bude prolínat všemi našimi akcemi a také komunikací na webu i sociálních sítích, kde budeme s historií značky seznamovat své fanoušky prostřednictvím příspěvků ve formě seriá­lu. Počítáme i se zapojením našich ambasadorů. Věřím, že budeme mít úspěšný rok, vše tomu nasvědčuje. Hned v lednu jsme uvedli limitovanou edici vozů Edition France, která se na historii a umění našich tvůrců přímo odkazuje, a zákazníci jsou nadšení.

DS 21 1972 CL 72 24 16 copyright A. MARTIN .jpgA čím bude příběh DS pokračovat? Promítne se prvotřídní komfort a sofistikované technologie do dalšího modelu a přinesou další překvapení?

V tomto roce očekáváme zejména příchod nové vlajkové lodi DS, a to modelu DS N°8. Půjde o luxusní elektromobil s dojezdem až 750 km na jedno nabití. Vůz byl již zpočátku roku představen na několika akcích veřejnosti zejména ve Francii. Právě při příležitosti 70 let výročí DS byla tato novinka uvedena na pařížské výstavě Rétromobile spolu se svým ikonickým předchůdcem DS 19 a jeho dalšími deriváty. U nás plánujeme zahájení příjmu objednávek před létem a první vozy by měly na náš trh dorazit na podzim.

Budou tvůrci chystat i nějakou verzi, která myslí zejména na ženy, případně dámy z businessu?

Já myslím, že ženy právě ocení edici DS Edition France, která je nabízena s velmi pří­jemnou výbavou a odlišným vzhledem
díky decentním zlatým detailům. Vozy mají vždy vyvedené číslo modelu ve zlaté barvě, mají středy hliníkových kol opět ve zlaté
barvě nebo jemnou linku v horní části karoserie. Je to cesta k další individualizaci mo­delů DS, tak, aby co nejlépe vystihovaly
osobnost majitele.

V létě pak chystáme další novou kolekci vozů, která bude evokovat svět objevování, fantazie a dalekých cest. Nemohu bohužel prozradit v tuto chvíli více. Možná jen, že inspiraci si tentokrát DS hledá u jednoho světově proslulého francouzského spisovatele, jehož knihy všichni známe i v ČR. Tak můžete hádat!

ptala se Eva Brixi