WEBProfilovka DP 4 1 copyPotravinových bank už v Česku funguje spousta, a přibývají i ty nábytkové. Místo, kde by se soustředil dostatek oblečení pro potřebné, ale ještě donedávna chybělo. Dana Pavlousková se tedy rozhodla poskytovat oděvní pomoc v rámci své neziskové organizace Klub svobodných matek. Postupně ale oblečení přibývalo, a tak se letos Oděvní banka osamostatnila.

Kdy jste oděvní banku založila? A co vás k tomu vedlo?

Byl to logický krok, kterým jsme rozšířili působení naší první neziskové organizace Klub svobodných matek. Ta funguje už sedm let a poskytuje komplexní pomoc rodinám samoživitelů z celé České republiky. Jednou z oblastí byla materiální pomoc v podobě oblečení, a jak poptávek přibývalo, rozhodli jsme se rozšířit cílovou skupinu kromě samoživitelů na všechny osoby v nouzi a v září 2022 vznikl projekt Oděvní banky. Po dvou letech působení se aktivity rozšířily tak, že se Oděvní banka letos osamostatnila a funguje jako svébytná nezisková organizace.

Na jakých základech koncept stojí?

Princip je takový, že přijímáme oblečení od firem i jednotlivců, a potom ho třídíme tak, aby splňovalo požadavky na kvalitu. Ta se opravdu hodně liší, někdo nám pošle krásné, vyžehlené a úhledně poskládané věci téměř bez vad, jindy nám dorazí pytle, které musíme složitě přebírat a část věcí je už hodně poškozená. Dále pak vše rozdělujeme na dámské, pánské a dětské podle jednotlivých velikostí. Vznikají tak kompletní krizové balíky oblečení pro potřebné, díky kterým se obléknou od hlavy až k patě, jen s výjimkou spodního prádla. Jen za minulý rok jsme jich s pomocí našich zaměstnanců a dobrovolníků sestavili přes 10 000, což odpovídá zhruba 40 tunám oblečení.

WDSC05983Kam je možné oblečení poslat nebo přinést? A jak dále probíhá distribuce?

Firemní dárci z hlavního města využívají naši centrálu v Praze 9-Třeboradicích a soukromí dárci naše partnerské charitativní obchody Fashion Charity Shop v Holešovicích a v Hovorčovicích. Mimopražští dárci nám posílají balíky oblečení přes Zásilkovnu oproti kódu pro bezplatné zaslání, protože chceme, aby měli všichni stejné podmínky. Jedinou nutností je, aby balík splnil váhový limit 5 kg, nicméně kód lze použít opakovaně. Vlastní pobočkovou síť nemáme, ale pro distribuci využíváme spolupracující regionální potravinové banky a lokální neziskové organizace po celé České republice. Aktuálně jich je přes 200.

Máte i pravidelné dárce z řad jednotlivců?

Ano, naší výhodou je hodně vysoká retence a zpravidla to funguje tak, že kdo nám poskytne dar jednou, stále se k nám vrací. I kód od Zásilkovny pak může použít ten samý. Spousta pravidelných dárců nám ale oblečení vozí i přímo do charitativních prodejen.

V ulicích Prahy jsou i textilní kontejnery s vaším logem. Je tedy možné donést oblečení přímo i tam?

Přesně tak, spolupracujeme se společností Potex, která provozuje kontejnery v Praze a ve Středočeském kraji a je pro nás jakousi pojistkou pro měsíce, kdy máme od lidí méně darů. Zajišťuje nám totiž oblečení první kvality. Množství je každý měsíc různé, ale minimálně nám vždy poskytne deset pytlů po 25 kg. A na druhou stranu je pro nás i odběratelem oblečení od dárců, které nesplňuje kvalitativní parametry, což je v průměru asi 40 % z celku. Může ho nabídnout dalším neziskovkám, jako třeba Armádě spásy, která má méně náročné požadavky. A zbytek pak posílá na likvidaci.

Jak se vám daří shánět finanční prostředky?

Naším hlavním sponzorem je společnost JT International, která nás podporuje v podstatě od začátku, kdy byla Oděvní banka ještě součástí Klubu svobodných matek. Vítáme ale samozřejmě i drobné dárce, protože stejně jako Klub svobodných matek nedostáváme žádné státní dotace. To, že jsme nezisková organizace, nám automaticky nezajišťuje žádnou pomoc od státu a česká legislativa zatím na oděvní banky nepamatuje. My zároveň na pomoc nijak netlačíme, protože se nám nejvíce osvědčil koncept lidé lidem, respektive firmy lidem. V konečném součtu možná funguje ještě lépe, ale na druhou stranu nám s přibývajícími dary rostou i náklady, a vítáme tak každou pomoc.

Jaké množství oblečení vám přijde týdně nebo měsíčně? Pozorujete sezónní výkyvy?

Tím jste přesně vystihla jednu z našich nevýhod, kterou jsou právě sezónní výkyvy. Práci si zkrátka nemůžeme úplně naplánovat, protože lidé častěji třídí oblečení na jaře a na podzim než v létě a v zimě. Přes prázdniny máme tedy spíš okurkovou sezónu, zatímco teď na podzim nám od jednotlivců chodí až 300 zásilek týdně a kulminuje kolo zaměstnaneckých sbírek oblečení firem, které s naší Oděvní bankou spolupracují.

WDSC06009Zmiňujete i firemní dárce, ti mají určitě také velký potenciál...

Firmy s námi spolupracují na dvou úrovních. Máme štěstí, že během času naši strategii pochopily i ty nejznámější korporace, které dvakrát ročně pořádají zaměstnanecké sbírky oblečení. Zároveň k nám posílají zaměstnance v rámci dobrovolnictví, a ti u nás většinou jeden až tři dny pomáhají přímo v provozu. Společností je opravdu spousta a nechybí ani velké značky, včetně Amazonu, Nestlé nebo Vodafonu.

Kdo vám pomáhá šířit povědomí o vaší činnosti? Jsou to tradiční média? Nebo spíš známé osobnosti na sociálních sítích?

To je hodně individuální. Někdo nás najde na Instagramu, někdo v rádiu. V tradičních médiích jsme měli kampaň před dvěma lety, když jsme Oděvní banku otevírali. S trochou nadsázky bych ale řekla, že v tradičních médiích dobré skutky nikoho nezajímají. Ta jsou zaměřená trochu jinak. Hodně tedy využíváme i možnost komunikace přes naše partnery a nahrává nám, že s mnoha z nich už máme dlouholetou spolupráci, a tedy i vybudované vztahy. Stejně tak disponujeme databází soukromých a firemních dárců a neziskových organizací, které pomoc předávají, a nejlépe tak funguje to, že si o tom lidé mezi sebou řeknou.

Plánujete své zaměření rozšířit? Nebo chystáte jiné novinky?

Rozšiřování probíhá víceméně samospádem, pokud chcete dělat charitu dobře a efektivně, není potřeba neustále vymýšlet novinky. Hlavní je šířit to povědomí – směrem k potřebným i dárcům. To je náš hlavní a největ-ší úkol, aby o nás vědělo co nejvíce lidí.

Jinak spolupracujeme například s Úřadem vlády ČR a nově je naším partnerem i Poslanecká sněmovna, která pro nás také realizovala zaměstnaneckou sbírku.

Dále si velmi vážíme i pomoci Kanceláře první dámy Evy Pavlové, od které jsme dostali záštitu v rámci kampaně Jsme v tom společně. V té spolu s potravinovými a nábytkovými bankami ukazujeme, jak může v praxi fungovat vzájemná synergie neziskových organizací.

ptala se Dana Halušková