úvodIMG 8808 copyV době covidové pandemie u nás vznikla spousta nových značek. Některé v průběhu let zanikly, jiné postupně rostou a dostávají se do povědomí českých zákazníků. Mezi ty šťastnější patří i Jamie Collection, respektive její zakladatelky Michala Smelíková a Jana Potůčková, které se rozhodly založit módní business, aby se odreagovaly od práce v advokátní kanceláři a dalších obchodních aktivit. Jak se jim daří relaxovat prací? A kam se během čtyř let společný koníček posunul?

Jak jste se dostaly z advokátní kanceláře k módě?

Míša: V advokátní kanceláři pracuji roky a celé to začalo v době covidu. Částečně jsme byly na home office, práce bylo méně a k módě jsme vždycky měly blízko. Nechaly jsme si tedy ušít první teplákovky a ty se všem moc líbily. Tak vznikla značka Jamie Collection, která byla na začátku hodně zaměřená na teplákovou módu. Moje dcera závodně tancuje a první modely jsem tvořila s kamarádkou, která šila kostýmy na taneční soutěže, ale dnes už máme samozřejmě švadleny.

Věnujete se nyní naplno oběma činnostem?

Jana: V tuto chvíli obě pracujeme na dvou, ne-li na třech pozicích zároveň. Jen jsme si s ohledem na to snížily úvazky, protože práce s módní značkou je čím dál víc náročnější, ale nás to neskutečně naplňuje. Pro mě je únik ke kreativní a manuální činnosti velmi příjemný. Nepracujeme ale jen v módě a advokacii, máme i své další podnikatelské aktivity.

Jana MAüa 1Daří se vám skloubit pracovní povinnosti s osobním životem? Nemáte problém najít work-life balance?

Míša: Vyhovuje mi brzy vstávat a vyřídit toho co nejvíc ještě před tím, než se všichni vzbudí. A pak se k navrhování často vracím zase pozdě večer, protože přes den na to nebývá klid. Jinak mně osobně vyhovuje, jak činnosti střídám, mozek se přepíná a já tou prací vlastně relaxuji, jen změním aktivitu. Výhodou je, že nás práce na módní značce baví a naplňuje, protože původně to byl jen koníček. Naším hlavním motivem je tvůrčí proces a spokojenost zákazníků, to je spojení, které nás neskutečně nabíjí. Vidíme to nadšení klientek a po našich zkušenostech už víme, co se jim bude nejspíše líbit.

Vnímáte udržitelnost? Považujete se za značku, která patří do této kategorie?

Jana: Myslím, že udržitelnost je možné vnímat z více úhlů pohledu. Používáme kvalitní materiály a dbáme na precizní zpracování, a v tom vidíme zodpovědnost k životnímu prostředí, a vlastně i udržitelnost. Chceme, aby náš kus oblečení vydržel majitelům dlouho v šatníku, aby se jim lehce kombinoval a styloval na různé příležitosti. Zároveň ale přiznáváme, že používáme třeba i polyester, např. pro velmi vzdušné a volné střihy šatů nebo letních kalhot. A to především z důvodu cenové dostupnosti daného modelu.

Snažíme se všechno vytvořit tak, abychom zákaznice oblékaly volnočasově, ale i na večeři s přáteli nebo do práce. Dnes máme už i klasickou business kolekci. Móda nabízí opravdu široké možnosti a dá se vymýšlet spousta va­riant. Troufneme si říct, že u nás si vybere každá žena, s každou velikostí i v každém věku, a pokud u nás nakupuje pravidelně, může krásně kombinovat i novější a starší kolekce.

Zmiňujete, že si vše navrhujete samy. Jak velký tým se na tvorbě podílí? A kdo vaše oblečení šije?

Míša: Máme jednu konstruktérku střihů, jednu spolupracovnici, která stupňuje velikosti a také máme čtyři švadleny. Šicí dílny jsou spíš o větším objemu, a nebylo by tak možné dělat personalizaci a drobné úpravy. V dílnách například není možné zúžit kalhoty o 2 cm, což u nás jde, a tyto typy úprav děláme zdarma. Zákaznice se k nám díky tomu vracejí, vidí naši ochotu a lidský přístup. Zatím to máme nastavené takto. Není samozřejmě možné změnit střih úplně, nejde o zakázkové šití, které se pohybuje v úplně jiných cenách. Baví nás na tom celý proces, nechceme jen zadat práci dílně a jít. Víme, co našim zákaznicím sluší, a podle toho navrhujeme. Někdy dokonce ještě podle jejich ohlasů střih upravujeme a dáváme si s tím víc práce.

IMG 2936Kde nakupujete látky?

Jana: Dodavatele se snažíme vybírat tak, aby šlo o evropské tkaniny a z 90 % se nám to daří. Jde o kvalitu nad kvantitou a precizní střihy. Celek pak vypadá úplně jinak než z fast fashion řetězců a navíc má i dlouhou životnost, což pozorujeme na prvních teplákovkách, které i při každodenním nošení po čtyřech letech krásně drží.

Tvoříte často nové kolekce? A odkud čerpáte inspiraci?

Míša: Zpravidla dvakrát ročně – podzim/zima a jaro/léto, to je pro nás stěžejní a také nás víc baví. Každý střih nejdřív testujeme na sobě, a to nejen, že ho nosíme, ale také pereme, žehlíme nebo dáváme do sušičky, i když tam nepatří. Jsme schopné s tím zákaznicím poradit, aby měly s údržbou co nejméně práce, ale zároveň si ty věci nezničily. Stejně tak zkoušíme i velikosti. Něco je pro štíhlejší postavy, něco pro plnoštíhlé. Jsou věci, které děláme až do 3XL, anebo zase až od S, v základu ale nabízíme XS až XL.

Píšou vám klientky i přes sociální sítě? Nebo většinou objednávají přes e-shop?

Jana: Některé dámy se zeptají přímo na Instagramu, napíšou e-mail nebo volají a chtějí poradit. Často se to děje, když u nás mají víc objednávek a probíhají konzultace, ale to jsou spíš jednotky případů. Případně jde o stálé zákaznice, které chtějí oblečení znovu upravit stejně jako u předchozí objednávky, a samozřejmě mají rády tu zákaznickou péči.

Kde je možné se o vás dozvědět? Je Jamie Collection známá spíš z Instagramu, nebo módních přehlídek a marletů?

Jana: Je to určitě kombinace všeho a hodně nám fungují různé prodejní akce, kde si mohou dámy ty věci osahat. A díky módním přehlídkám si je zase umí představit i na sobě, na člověku. Na sociální sítě hodně dáváme neformální fotky a videa, oblečení je tam na modelkách, ale i na nás a na našich kamarádkách, což je takové milejší. Zatímco na web fotíme klasicky v ateliéru, to je profesionální a produktové, ale zase občas trochu studené...

IMG 2866 copyFirma se od roku 2020, tedy od doby založení, rozrostla. Máte data o zisku nebo počtu objednávek za jednotlivé roky?

Míša: Ano, jsme hodně organizované a děláme si statistiky. Nyní fungujeme čtvrtým rokem a každý rok rosteme o desítky procent. Samy na sobě cítíme, že to už není jen malý koníček, ale práce a také velký závazek. Zároveň však už jsme v zisku, takže nás to i částečně živí. Možná se časem budeme věnovat jen módě, ale to teď nedokážeme říct, protože nás baví i kombinovat naše jednotlivé profese.

Předpokládám, že své modely samy nosíte i nad rámec testování. Tím jim také děláte skvělou reklamu.

Jana: Ano, máme až 80 % šatníku z Jamie, ale neděláme třeba saka nebo kabáty. Ty tedy musíme doplňovat z jiných zdrojů. Tyto kousky nešijeme také kvůli tomu, že se snažíme držet přijatelné ceny. Máme ale třeba kabátové vesty, které se skvěle vrství s mnoha kousky od kožené bundy přes svetry. Nejsou určitě jen elegantní, opět se dají provázat i se sportovními věcmi. Všechno je jednoduché a snadno kombinovatelné.
Od teplákoviny jsme se více přesunuly k elegantním kouskům s ryze dámskými střihy. Pro začátek byla teplákovina ideální. Stále se jí věnujeme a šijeme třeba i pyžama, ale nyní se snažíme tvořit módu trochu víc kombinovatelně napříč věkem a příležitostmi, na které dámy oblékáme.

Chystáte nějaké novinky a změny?

Míša: Novinek máme v hlavě nespočet a jde o to uspořádat si, která vyjde dřív. Jinak nám aktuální směřování značky vyhovuje. Úspěchy má e-shop i prodej na různých marketech. Otevření showroomu nebo klasické prodejny ale zatím neplánujeme. Líbí se nám jezdit i na menší markety, které nám dávají velký smysl. Nebo děláme to, že se nějaká skupina dam domluví, uspořádá večírek a my jim přivezeme ukázat naše kolekce. Je to pro nás velmi příjemně strávený čas, takové eventy nás baví a zájem o ně roste.

připravila Dana Halušková