pokračování rozhovoru ze srpnového čísla
Filozofii společnosti Palírna U Zeleného stromu se vám snažila v srpnovém čísle přiblížit členka představenstva Lucie Libra. Její odpovědi byly obsáhlé, plné zaujetí pro činorodou práci, plné informací o tom, jak ona tuto jedinečnou firmu vnímá, i o tom, co by ráda změnila. Jak svojí pílí, nasazením, odpovědností jí vlastní posune Palírnu, druhého největšího výrobce lihovin u nás, dál na její úspěšné cestě. V druhé části rozhovoru se můžete ponořit do některých úvah, souvisejících s přebíráním vedení firmy, společně s ní:
Co je dnes pro vás osobně největší profesní výzvou?
Těch pracovních výzev je hodně, ale jednou z těch nejdůležitějších je zvládnout a přebrat roli řízení firmy. A dobře navázat na svého otce, který je pro mě velkým vzorem. Je to člověk, který své práci dokonale rozumí, vlastně mi někdy připadá, že plnohodnotně rozumí snad všemu, ať už jde o historii, umění, psychologii, sociologii, účetnictví, nebo výrobní procesy v Palírně, které zná do naprostého detailu. A protože má vystudovaný Matfyz, je fascinující i jeho logické a matematické myšlení. Je to obdivuhodný člověk, ale zároveň vedle něho člověk vidí, že se má ještě hodně co učit. Na druhou stranu učím i já jeho a své starší zkušené kolegy, že se doba posouvá a je nutné k některým věcem přistupovat moderněji než doposud. Obzvlášť se to týká personální oblasti a celkově chování společnosti uvnitř i navenek. A samozřejmě mou věčnou výzvou je udržet si k práci zdravý vztah, nenechat se zahlcovat a umět se správně rozhodovat.
Zavedla byste ráda i nějakou novinku ve vnímání značek, ve vaší image? Určitě se něco chystá...
Ze dne na den nejde spotřebitelské vnímání změnit. Ale jdeme touto cestou a krůček po krůčku budujeme modernější vnímání jednotlivých značek, avšak zároveň se v mnoha ohledech odkazujeme na tradici, a třeba i složením či výrobními postupy se vracíme ke kořenům. Mnohem více také budujeme povědomí o samotné Palírně U Zeleného stromu jako o české rodinné firmě, která v sobě spojuje staleté tradice a moderní přístup. I proto se nyní snažíme spotřebitelům více otevírat a představovat svou práci. Na podzim uvedeme novou značku ovocných destilátů navazujících na tradiční ovocné pálenky, které se historicky v Palírně vyráběly, a jsme rádi, že se do našeho portfolia vracejí. Ovocné destiláty jsou klenotem a hřejivou pozvánkou ke stolu nejen pro blízké, ale i pro sousedy nebo jen známé od vidění. Chceme jimi podpořit myšlenku, že je čas se zase víc sbližovat, družit se, povídat si o životě tak, jako tomu bývalo dřív, než jsme měli každý v ruce svůj telefon a než jsme se začali uzavírat v online světě. To je teď takový náš srdeční projekt, kterým všichni v Palírně žijeme a který nám dává smysl. Ale víc o něm ještě neprozradím.
Jste významný vývozce a dobýváte další trhy. Kde ve světě se vám nejvíce daří?
Přestože je pro nás český trh nejdůležitější, je jedním z našich strategických cílů mít globálně známé značky. A daří se nám to, i když je to velká výzva, vzhledem k tomu, že globální trh je značkami doslova přesycený. Přesto máme úspěch v Číně a v Indii, kde je trh s lihovinami obrovský a velmi specifický i tím, jak a kde se alkohol prodává. Svůj úspěch tam slaví například naše čtyřletá whisky Stará žitná myslivecká Bourbon Cask, ale i samotný příběh naší firmy. Nyní to se svými klíčovými značkami zkoušíme v USA a Kanadě, v Belgii nebo v Německu a další destinace hledáme. Například v afrických zemích, kde probíhají nějaká jednání. Chceme co nejlépe reprezentovat nejen samotnou Palírnu U Zeleného stromu, ale také Českou republiku. Proto nepřipravujeme pro každý trh samostatné portfolio, ale jdeme do světa se Starou žitnou mysliveckou, Hanáckou vodkou jako vlajkovými loděmi, či případně s Heffronem. Jedinou výjimkou je asi Austrálie, kam dlouhá léta vyvážíme absint.
Mění se vztah domácího konzumenta k tvrdému alkoholu?
Už jsem zmínila, že se vztah konzumentů k alkoholu postupem času mění, a to nejen u nás. Jde o globální trend. Lidé řeší zdravý životní styl, což je velmi dobře a což já sama za sebe velmi pozitivně kvituji, uchylují se k méně alkoholickým variantám alkoholu i míchaných drinků a spotřeba alkoholu obecně klesá. Ale nedíváme se na to negativně, naopak se snažíme konzumentům vyhovět, pokud máme pocit, že to dává smysl. Ne všechny světové trendy jsou pro český trh vhodné a čeští konzumenti je dokážou přijmout. Před lety jsme například přišli s méně alkoholickou variantou Hanácké vodky s názvem Trendy, která funguje výborně. Na druhou stranu je v Česku velkým trendem důraz na lokálnost. Souvisí to samozřejmě s čím dál tím větším akcentem na udržitelnost a ekologii, ale také s pocitem sounáležitosti jistým druhem patriotství. Lidé jsou ochotni připlatit si za kvalitní lokální produkty ze své země nebo ze svého kraje, za produkty, které někomu opravdu prošly rukama a je z nich cítit láska k řemeslu. A to jsou věci, na které klademe v Palírně velký důraz. Vždyť jsme také stoprocentně česká rodinná firma a zůstáváme jí, i když o nás před časem projevila zájem polská společnost Maspex.
Český kapitál, rodinné tradice, letité hodnoty, jejichž kořeny sahají až do 16. století. To je obrovské zázemí, které dává vašemu businessu velkou oporu. Vy se snažíte o to, aby nastupující generace pracovníků toto vše chápala. Daří se to?
Povědomí o unikátnosti Palírny U Zeleného stromu a jejího příběhu budujeme nejen u nových pracovníků, ale i u těch, kteří u nás nějakou dobu jsou, ale nenavštěvují třeba prostějovský závod, kde to doslova dýchá historií, tak často. Máme spoustu spolupracovníků, kteří mají kanceláře v Praze nebo v Ústí, a ti si občas při všech těch každodenních povinnostech, rutinách a potížích, které řeší, potřebují připomenout, jak krásnou a historicky důležitou Palírnu společně budujeme. To rozkročení po České republice je na jednu stranu velmi složité, ale na druhou stranu podporuje diverzitu, která je důležitou součástí naší pestré společnosti. Ta je díky tomu plná krásných a zajímavých příběhů nejen ze samotné historie Palírny, ale i příběhů lidí, z nichž někteří zde pracují i více než třicet let. A tyto emoce se snažím přenést na naše zaměstnance. U mladých lidí se mi to daří mnohem lépe než u starších lidí, kteří přišli například z korporátního prostředí.
Dá se již definovat proměna firemní kultury?
Firemní kultura se musí proměňovat v čase, aby firma mohla obstát u svých zaměstnanců i na pracovním trhu. Tato proměna se u nás děje postupně a její součástí je v první řadě právě ochota přijímat do týmu juniorní lidi, mentorovat je a zároveň se od nich učit. Přijímat moderní postupy a nelpět na zajetých cestách, pokud nejsou tím nejlepším řešením. Je pro nás důležitá otevřenost, která v minulých desetiletích mnoha firmám chyběla, a hlavně opravdovost ve všech směrech. Proměna firemní kultury musí vést samozřejmě nejen k větší spokojenosti zaměstnanců, ale i větší efektivitě.
A vaše vize? Není to tajemství?
Moje osobní vize vlastně souvisí s proměnou naší firemní kultury a spokojeností zaměstnanců, kteří pro nás budou rádi pracovat a budou hrdí jak na Palírnu U Zeleného stromu, tak na sebe samotné. Naše rodinná firma není jen o tom, že je ve vedení jeden majitel a jeho rodinní příslušníci. Ráda bych, aby se tu jako v rodině cítil každý z našich zaměstnanců.
Ostatně dá se říci, že u nás je ta „rodinnost“ zakořeněná hluboko, protože u nás pracuje mnoho lidí, kteří jsou v nějakém příbuzenském vztahu. Máme tu bratry, dvojčata, dceru a matku i partnery a je to hrozně hezké a já bych si přála, aby nám tento rodinný charakter zůstal i po tom, co budeme jako firma růst.
za rozhovor poděkovala Eva Brixi