V Česku je ekonomika tvůrců stále na začátku, ale už existuje několik platforem, které jim s šířením i monetizací obsahu pomáhají. Patří k nim například Forendors (dříve Pickey), kterou koncem roku 2020 založili Denisa Hrubešová a David Slačálek. Sama Denisa otevřeně přiznává, že začátky během covidové pandemie byly opravdu náročné a nebylo jasné, jestli projekt přežije první rok. Díky čemu nakonec uspěli? A jak se jim daří dnes?
S jakým cílem jste platformu Pickey, nyní Forendors založili?
Já vždycky strašně ráda říkám, že když to člověk myslí nezištně, nejde po penězích a chce opravdu jen pomoci těm, kdo to ocení, tak to vyjde. Naší motivací bylo, abychom tvůrcům dělali život hezčí tím, že jim zjednodušíme administrativní práci. Nešli jsme do projektu vypočítavě, ale přišlo nám, že by taková služba měla existovat. Měli jsme dobrý skill set, můj kolega je skvělý seniorní programátor a já jsem bývalý markeťák a PRista, a tak jsme do toho šli. Sice jsme byli hodně naivní, ale právě ten hezký účel nám pomohl, a když něco děláte dostatečně dlouho a dobře, tak peníze stejně přijdou. Není ale dobré do toho jít jen s vidinou výdělku.
Váš podnikatelský start byl prý hodně divoký. Jak ho zpětně hodnotíte?
Ano, bylo to velice živelné. Firma vznikla během covidu. Pamatuji si, že v tu dobu přicházela druhá vlna, protože jsme začínali programovat 6. října 2020 a kolega tehdy odešel z práce. Já měla naštěstí něco našetřeno, ale on byl víceméně bez úspor, a tak jsem mu půjčovala na jeho nutné výdaje, jako je hypotéka atd. O druhou půlku se starala jeho žena Hanka, která s námi měla neskutečnou trpělivost. V nejnáročnější situaci jsme byli zhruba do července 2021, kdy jsem mohla začít zase pracovat v tetovacím studiu, a navíc nám půjčil i Davidův tatínek. Přesně 14. července 2021 jsme oficiálně platformu spustili. Z dnešního pohledu byla finanční flow opravdu šílená a museli jsme se hodně uskromnit. Zaplatit základní životní náklady nebylo jednoduché, ale výhodu jsme měli v tom, že jsme se mohli Pickey věnovat stoprocentně.
Na začátku jste projekt financovala svými příjmy z tetování. Věnujete se mu stále? Nebo se plně soustředíte na Forendors?
Ve studiu mám i další tatéry, ale já sama už tetuji jen jednou až dvakrát týdně. Většinu času (tak 80 %) se věnuji Forendors.
Po čase jste využili nabídku investora. Kdy přišla? A bylo to dobré rozhodnutí?
Investor se objevil asi dva měsíce po tom, co začala platforma fungovat, tedy v září 2021. Byl to rodinný známý a pomohl nám přežít první rok. Pro nás samotné by to asi nebylo reálné. Můžu tedy říct, že mu vděčíme za první rok, kdy jsme vlastně téměř nevydělávali, naopak jsme museli do firmy investovat i vlastní peníze. Ještě než jsme platformu spustili, stála nás zhruba milión a půl. Těsně před spuštěním jsme jeli i 16 hodin denně a řešili jsme, jestli to zvládneme, když to nevyjde. Shodli jsme se na tom, že peníze od Davidova tatínka budou poslední, se kterými to zkusíme, a vyšlo to.
Po vstupu investora jsme si mohli trošku oddechnout. Mysleli jsme si, že peníze dojdou a budeme opět čelit problému. Jakmile jsme ale investorské peníze vyčerpali, podařilo se nám dostat do černých čísel, což byla velká úleva. Nemuseli jsme každou noc usínat s tím, kde seženeme další finance. Už bylo jasné, že si na sebe dokážeme vydělat.
Vy ale nemáte jen jednoho investora, že? Jaké změny přinesl ten další?
V září 2022 jsme začali jednat se softwarovou firmou Quanti, která dodává IT profesionály (outsourcují IT tým, udělají vám web, mobilní aplikaci, a třeba i grafiku). Hledali jsme totiž dodavatele mobilní aplikace, ale je to záležitost, která vyjde na milióny korun a spousta firem s vámi nejedná na rovinu. Dají vám třeba úplný základ, dejme tomu za 250 000 Kč, ale to je opravdu jedna stránka, a pak se teprve dozvíte, co dalšího bude potřeba. S Quanti jsme ale našli společnou řeč, a tak jsme od ledna 2023 spolupracovali na vývoji aplikace, kterou jsme loni v září oznámili se změnou jména. Nyní jsme se s ní přihlásili i do Zlatého středníku a máme celkově skvělé ohlasy.
Dnes už máte konkurenci i v Česku. Myslíte, že je náš trh dostatečně velký pro tři, nebo i více hráčů?
Asi je dobře, že nemám moc čas vnímat konkurenci. Na začátku jsme se jí hodně báli, protože za oběma konkurenčními subjekty stáli lidé s velkým množstvím peněz, ale naštěstí jsme se to dozvěděli až před spuštěním, a jak říká moje kamarádka: „Čím víc hospod je, tím víc se pije.“ Nevnímám tedy žádný úbytek uživatelů, ale naopak větší zájem a růst. U nás určitě. Ekonomika tvůrců je v Česku ještě v začátcích a funguje tu nějaká zdravá hra, která vás nutí neusnout na vavřínech, což je super pro každý business. Výhodou je, že každá z platforem funguje malinko jinak, a o klienty se tak nemusíme prát. Důležité je, aby si oni vybrali, co jim vyhovuje.
Kolik je u vás aktuálně registrovaných tvůrců a předplatitelů obsahu?
Máme nastaveno, že nezveřejňujeme čísla tvůrců. Nyní jich už máme hodně, i s tisíci podporovateli. Můžu tedy jen říct, že jde o vyšší desítky tisíc registrovaných uživatelů, a tím pádem i podporovatelů. Co je zdarma, záleží na tvůrci. Třeba podcasteři mají obsah na jiných platformách, a pokud jde o články a obsahové newslettery, dají vám třeba jednou měsíčně nahlédnout do svého contentu bezplatně, a když si je předplácíte, posílají newsletter každý týden.
Prozradíte, jaký má platforma obrat, nebo alespoň, jak rychle roste? Vrátila se vám už počáteční investice?
Počáteční investice se nám sice vrátila, ale vlastně také ne. Finance jsme si nevyplatili. Ještě nenastal ten čas, kdy bychom je viděli lépe zhodnocené někde jinde. Víme, že nějaké příjmy máme a není potřeba si vyplácet odměny. Raději tedy zatím vše investujeme do rozvoje firmy. Meziměsíční nárůsty máme průměrně okolo 12 %, přičemž na začátku to bylo až 40 %.
Jak jste zvládli příchod známějších tvůrců s velkou fanouškovskou základnou?
Příchod velkých tvůrců nebyl jednoduchý. Největší takovou změnu jsme museli zvládnout, když se k nám z konkurenční platformy přesunul podcast Kecy a politika. Oni úplně finálně přešli v červnu, ale naštěstí už od února oznamovali, že si je lidé mohou předplatit také u nás. Měli jsme tedy dost času zajistit, aby to zvládly servery a také abychom mohli programovat slevové kódy na e-shop s jejich tričky, hrnky a dalším merchem. Jediné, na co se ani připravit nešlo, byl velký nápor na zákaznickou podporu, který byl hodně náročný. Hlavně první tři týdny nám to dalo zabrat, ale myslím, že jsme to nakonec zvládli s grácií.
Jaké novinky chystáte v rámci Forendors? A máte v hlavě už i jiné projekty?
Další novinkou, která ještě venku není, jsou kurzy nebo chcete-li série. Zatím máme hlavně předplatná nebo jednorázové věci, ale toto bude o uzamčení jedné série, například videa na nějaké téma. Může jít o videa, podcasty i psané texty, ale důležité je, že půjde vždy o jednu uzamčenou jednotku, u které není takový tlak na pravidelné měsíční placení s ukládáním karet apod. Dá se zaplatit jednorázově, a pak můžete mít k obsahu přístup po celý rok.
Tato scéna v Česku pořád roste, ještě nejsme u konce. Některým influencerům, respektive tvůrcům se ale může změnit situace, a tak můžeme uzamknout obsah, který dosud vydali, a bude možné ho prodávat i zpětně. Jde třeba o situace při narození dítěte, nemoci, změně zaměstnání, kdy tvůrce řeší, jak stále dostávat kvalitní informace ke svým podporovatelům, a zároveň si potřebuje udržet příjem.
ptala se Dana Halušková