Hodnotíte uplynulý rok? Přemýšlíte, co se podařilo, a co ne? Vyjasňujete plány na ten letošní? Pokusíte se o ještě lepší hospodářské výsledky? Nabídnete zákazníkům báječné novinky, další služby, které je utvrdí v tom, že o ně a jejich spokojenost máte opravdu zájem? Otázky, které znáte nazpaměť, a přesto jim věnujete v lednu tu patřičnou pozornost. Nejinak tomu je v Kärcher ČR. Milada Skutilová, generální ředitelka, se vyjádřila takto:
Jak vyšel rok 2023 ve vaší společnosti?
S rokem 2023 můžeme být určitě spokojeni. Dařilo se nám v prodejích jak na poli profesionálních řešení, tak v segmentu pro domácnosti a konečné spotřebitele. Uvedli jsme na trh několik nových výrobků. V oblasti průmyslových řešení to byl například autonomní mycí stroj KIRA. Jde o moderní bezobslužný mycí stroj, který dokáže čistit kancelářské, retailové či výrobní plochy bez ovládání úklidovým pracovníkem. Přináší to zefektivnění celého procesu profesionálního úklidu a snížení nároku na personální kapacity, kterých je nedostatek. Představili jsme také 12 nových variant vysokotlakých čističů pro profesionální uživatele, jedné z našich vlajkových produktových řad. Nové stroje jsou nejenom výkonné a účinné pro jednotlivé průmyslové oblasti, ale jsou také mimořádně ergonomické. Díky rotačním tryskám s pokročilými funkcemi jsou vibrace snížené až o 30 %, což umožňuje větší komfort zejména při dlouhotrvající práci.
V sortimentu najdeme i takové výrobky, které vycházejí z recykolovaných materiálů...
Určitě, a na to jsme velmi pyšní. Na trh jsme uvedli například profesionální vysavač, který je vyroben ze 60 % z recyklovaného plastu. Využívání recyklovaného plastu je součástí iniciativy Reduce, Reuse, Recycle v rámci strategických cílů společnosti Kärcher ohledně udržitelnosti. V našich výrobcích snižujeme a důsledně nahrazujeme podíl nových plastů. Od roku 2012 se podařilo podíl recyklovaného plastu zčtyřnásobit.
Oč projevily zájem domácnosti?
Hodně se prodávaly parní čističe, což je ekologická forma úklidu. Čistí se jen pomocí páry, a ta pára zároveň i dezinfikuje. Funguje to dobře na všechny povrchy, které jsou odolné vůči vodě. Dařilo se nám i v oblasti produktů určených pro dílnu a zahradu. Lidé oceňují stále více pomocníky, které jim ušetří námahu a čas. Příkladem je například naše nová elektrická škrabka na autoskla, která se velmi dobře prodává i bez reklamy. Na podzim jsme otevřeli již desáté vlastní Kärcher Center, a to v Pardubicích. Od vstupu prvních zákazníků jsou výsledky nad naše očekávání. Spolu s partnerskou sítí je to již 22. Kärcher Centrum v ČR.
Víte přesně, proč se vám dařilo?
Kärcher má výhodu, že stojí na dvou pilířích, produktech pro profesionály a pro domácí využití. To nám zajišťuje větší stabilitu, když se jedné z těchto kategorií daří méně. V roce 2022 bylo vidět, že domácnosti směřovaly finance jinam než do spotřebičů. Po covidových zvýšených prodejích to bylo logické. V roce 2023 jsme již naopak rostli. Odhaduji kolem 10–15 %.
Co očekáváte od roku 2024 ve vaší firmě i vašem odvětví?
Hlavním trendem v našem oboru je růst autonomních řešení a robotizace. Jde o efektivnější čistění podporované technologiemi, což je takový smart cleaning a čištění tam, kde je to potřeba. To se týká profesionálních oblastí, kde se zavádějí různé inteligentní systémy, které vám pomocí čipů monitorují prostory, v nichž je potřeba uklízet a jak často. Očekávám velký zájem o autonomní čisticí stroje. Klíčovým přínosem úklidových robotů je totiž zvýšení produktivity a efektivity úklidových prací. Není potřeba tolik úklidových pracovníků, po kterých je velká sháňka. Využití autonomních strojů tak může přinést zvýšení efektivity práce lidských zdrojů. Roboti mohou pracovat nepřetržitě bez potřeby přestávek na odpočinek, je tak možné zkrátit dobu potřebnou na úklid, což vede k úsporám nákladů. Využití autonomních strojů může snížit riziko úrazů při práci, které by mohly vzniknout při manuálním úklidu. Úklidoví pracovníci také nemusí přicházet do kontaktu s chemickými a jinými škodlivými látkami a vlivy. Autonomní stroje potřebují menší množství čisticích prostředků, což přispívá k trvalé udržitelnosti. A rovněž mohou v neposlední řadě pomoci k plnění nových norem ESG.
V domácnostech to směřuje k tomu, aby byl úklid co nejméně náročný a trávili jsme jím co nejméně času. Zde vidím stoupající zájem o produkty a řešení, díky kterým zvládnete byt uklidit rychleji než dřív pouze hadrem a smetákem. A nejde jen o pomocníky pro domácnost, ale také o produkty určené pro dílnu, garáž a zahradu. To jsou oblasti, na které se v posledních letech rovněž zaměřujeme, protože růst poptávky se dá již dobře odhadnout.
připravil Michal Hoblík