Popularita jógy stále stoupá a jógové studio dnes už najdete na každém kroku. I v tak velké konkurenci se dá uspět, ale jen díky tvrdé práci, velkému odhodlání a kvalitnímu marketingu. Své o tom ví Šarlota Švojgr Hauzerová, která se pro jógu nadchla v době covidových opatření a už dva roky se jí věnuje na plný úvazek. V rozhovoru nám prozradila, že o klienty nemá nouzi a kromě těch stálých téměř na každou lekci přijde i někdo nový. Zároveň ale přiznala, že i teď občas bojuje s nejistotou, kterou její podnikání přináší.
Jak vás napadlo stát se instruktorem jógy? Měla jste k ní vždycky blízko, nebo to byl spontánní nápad?
Nazvala bych to jako covidové rozhodnutí. Právě v období lockdownu jsem se přihlásila do kurzu pro instruktory. Bylo jasné, že vše nebude zavřené věčně, a já už se těšila na rozvolnění opatření, kdy pod značkou Jóga s Šarlot otevřu své první hodiny. Od dětství jsem se věnovala tanci a sportům. S jógou jsem se ale poprvé setkala až před čtyřmi lety. Bylo to pro mě něco jiného, zajímavého, zalíbil se mi ten hlubší přesah, že nejde jen o fyzické cvičení. A zpětně můžu říct, že to byl skvělý nápad.
Jaké typy jógy se těší největší popularitě? Přizpůsobujete tomu nabídku?
V tomto případě nejde vybrat jeden druh jógy, který je u klientů nejvíc populární. Každý má o lekcích jinou představu, někdo preferuje jemný pohyb a jiný zase dynamičnost. Já učím primárně power jógu a vinyasu, což jsou právě dynamické typy jógy. Nabídku přizpůsobuji hlavně na speciálních akcích, které pořádám. Tam se klienti dočkají i klidných druhů, například jin jógy, a ráda zařazuji také momentálně populární face jógu (obličejovou jógu). Zároveň jsem do nabídky přidala ještě terapii dechem, tedy základní pozice doplněné o dechové techniky, které by se daly nazvat jako forma meditace v pohybu.
Konkurence je dnes obrovská. Čím se daří klientky zaujmout?
To ano. Myslím že lekce jógy a pilates aktuálně vyhledává nejvíce lidí. Nabídka je tedy obrovská stejně jako konkurence. Nevím o žádné části Prahy, kde by se nenacházelo alespoň jedno studio jógy. Podle mě je důležité dělat věci s láskou, a pokud vás to opravdu baví, pak zaujmete i klienty. Každý z nás si vybírá blízké lidi dle sympatií, a jinak to není ani při volbě lektora. Rádi se ke mně vracejí tedy především ti, kteří si oblíbí můj styl vedení lekcí.
Máte spíš stálou klientelu, nebo se hodně obměňuje a stále přichází nová?
Většina mých klientů patří mezi ty stálé, což je skvělé. Jak jsem již zmiňovala v předchozí odpovědi, ne každému můj styl vyhovuje a takový člověk bude hledat dál. Avšak 90 % lidí po první lekci udělá rezervaci na další týden. Noví klienti také přicházejí, což je zřejmě dané i stěhováním. V oblastech, kde vedu lekce, se stavějí další a další domy.
Je možné se v Česku uživit jógou? Jak přistupujete k cenotvorbě?
Když jsem ukončila hlavní pracovní poměr a dala se na dráhu OSVČ – lektor jógy, trošku jsem se bála. Hodně lidí mě odrazovalo, že se minimálně na začátku neuživím. Nějak jsem ale cítila, že to půjde, a podařilo se. Určitě to není jednoduché, v některých měsících nevytvořím ani jedinou propagaci a lidé chodí sami ve velkém počtu. A pak jsou měsíce, kdy mám pocit, že na lekci budu sama. Je to takové přizpůsobování za chodu, ceny skupinových lekcí se odvíjejí nejvíce od cen nájmů v daném prostoru. Zároveň je ale porovnávám s konkurencí ve stejné lokalitě. U dalších akcí pak záleží na kapacitě prostoru, vždy se ale snažím mít ceny příznivé.
Prezentujete se na sociálních sítích? Nebo jaký marketing se vám nejvíc osvědčil?
Samozřejmě, na Facebooku můžete najít moji stránku, kam přidávám fotky a videa z akcí, aby se klienti mohli podívat, do čeho třeba příště půjdou. Na každou akci také vytvářím letáky, které vkládám na stránku. Pokud jde o speciální lekci nebo jógový víkend, využívám i placenou propagaci. Najdete mě i na Instagramu, který už není jen jógový, ale přidávám i posty z osobního života, myslím že plno klientů totiž zajímá, jak lektorka jógy žije, co dělá ve volném čase a podobně. V dnešní době se tomu asi bude hodně lidí divit, ale nejvíc se mi osvědčila propagace klasickými tištěnými letáky. Většina z nás si myslí, že sociální sítě využívá každý, ale to je omyl. A vůbec nejlepší propagací jsou samozřejmě spokojení klienti. Často mi volají, zda mám na akci ještě místo pro jejich kamarády a známé.
Musíte asi nabízet více než jen samotné lekce...
Můj koncept vychází ze skupinových lekcí, bez nich by nebyli stálí klienti a bez stálých klientů se špatně dělá další nabídka. Asi po roce jsem ale přidala i první jógové odpoledne, to bývá akce zhruba na dvě až čtyři hodiny. Nyní tato odpoledne organizuji každý měsíc. Dalším produktem jsou pak víkendy, o které je obrovský zájem. Mohu prozradit, že v dubnu bude další, který se ponese v opravdu magickém duchu. Pak je tu nabídka soukromých lekcí, ke kterým se klienti přiklání víc a víc. A aby to nebylo jen o dospělých, tak vedu i dva kroužky jógy pro nejmenší.
Jakou část příjmu máte ze speciálních eventů? Fungují i finančně? Nebo je využíváte spíš k budování osobní značky?
Speciální akce tvoří velkou část příjmů, víceméně 50 % v poměru k běžným skupinovým lekcím. Mám hodně klientů, kteří nedocházejí na skupinové lekce, ale účastní se těchto delších jógových eventů. Často se také stává, že se přihlásí nový klient na odpolední nebo víkendovou akci, a pak ke mně začne chodit pravidelně.
Chystáte i merch nebo nějaké další aktivity?
Merch, to je zajímavá otázka... Momentálně jsem pod svou značkou představila velké plátěné tašky na jógu, které jsou u klientek oblíbené. Vedle toho mám i několik produktů, které dávám jako dárky na speciálních akcích (jógová odpoledne, pobyty apod.). Ráda bych časem nabídku produktů rozšířila, v plánu mám trička, mikiny, a možná i podložky s mým designem.
Hodně oblíbené jsou také retreaty v zahraničí. Něco takového v plánu není?
Retreat v zahraničí jsem zatím neorganizovala, ale do budoucna ho určitě chystám. Tyto pobyty jsou velmi žádané, nicméně vyžadují náročnější organizaci a opět – je tu velká konkurence.
ptala se Dana Halušková