Luboš KorbičkaLuboš KorbičkaLuboš Korbička je známý šperkař, zlatnický mistr. A také podnikatel. Ví, co tomuto ušlechtilému řemeslu přísluší a jak vhodně zvolený šperk dokáže podtrhnout základní rys osobnosti, co které ženě sluší a proč. Je to dar s ohromným potenciálem. O zakázky nemá nouzi. Aktuálně představuje novou kolekci šperků inspirovanou dílem Kytice od Karla Jaromíra Erbena. „Rozhodl jsem se vytvořit speciální edici, která v sobě spojila literární klasiku s moderním designem šperků. Jako základ mi posloužily tři balady: Zlatý kolovrat, Svatební košile a Vodník, ze kterých jsem sestavil příběhy, jejichž hlavními hrdiny nejsou literární postavy, ale kolekce našich šperků,“ vysvětlil. K vytvoření byl inspirován svými vlastními cestami do Kolumbie, kde se smaragdy těží. Je vždy očarován nádhernou zelenou přírodou a stejně tak okouzlující barvou smaragdů, která nemá ve šperkařském světě obdoby. „Jsme velmi hrdí na to, že můžeme vytvářet skutečně jedinečné kousky vyrobené s maximální péčí a pozorností na detail. Je nám ctí být součástí výjimečných okamžiků života našich klientů a tvořit něco, co budou nosit s chutí a dávkou emocí.“

V Praze a Brně zřídil designové showromy, které nabízejí komfort i pohodu. Například ten brněnský představuje rozlohu 250 m2. Zákazníci mohou pozorovat přes velké prosklené okno duši samotné výroby a zlatnické mistry při tvorbě. „Vybrali jsme si tento nově postavený bytový dům, protože šlo o velký přízemní prostor, který byl ihned k dispozici. Máme bezbariérový přístup a vchod přímo z ulice, což je pro naše klienty skvělé,“ uvedl Luboš Korbička.
Vystudoval obor zlatnictví, který ho blíže zasvětil do tajů zpracování drahých kovů a kamenů. Od začátku se zaměřoval na zakázkovou výrobu a učinil značku Korbička synonymem kvality, kreativity a výjimečného řemesla. Se svými mnohaletými zkušenostmi stále posouvá hranice toho, co je v designu šperků možné. Luboše Korbičky jsem se zeptala:

Vztah k řemeslu, designu, výrobě šperků jste získal už jako kluk, obor vás velmi nadchnul. Co z tohoto nadšení zůstalo, co se přidalo?

Zůstalo úplně všechno. Naopak postupem času, čím více jsem se o tomto řemeslu dozvídal a učil se, tím více toto nadšení propukalo k vášni k zlatnickému řemeslu.

 DSC7255Jak šly roky, vybudoval jste proslulou firmu, kterou znají významné osobnosti, podnikatelé, lidé, kteří se touží odlišit, zvýraznit své já i prostřednictvím šperku. Business však není jen o té kráse, výsledném efektu, uměleckém pohledu na přetváření světa. Překvapilo vás něco na této profesní cestě?

Ze začátku mě překvapilo, jak je těžké začít v tomto řemeslu podnikat. Pokud se chcete specializovat na práci s opravdu výjimečnými surovinami, jako jsou drahokamy, není jednoduché najít si cestu k něčemu tak vzácnému a zajímavému. Trvá to spousty let, je to o spoustě času a odříkání, než se vám podaří dostat se k tomu, s čím chcete opravdu pracovat. Další věc, která mě překvapila, jak velmi malé je v České republice povědomí o tom, jaké se dají nosit šperky. Česká populace je

hodně konzervativní v tomto směru. Proto se snažíme učit naše klienty, aby se nebáli nosit výraznější šperky s barevnými drahokamy.

Od malého podnikání až do velkého businessu jste si prošel úspěchem i pádem. V čem jste se hodně poučil?

Dnes už si své kroky vždy dobře promyslím a nedělám impulzivní rozhodnutí. Také si raději dám tu práci a čas, abych si našetřil a mohl si vše financovat pouze ze svých zdrojů.

Dnes máte dva showroomy – v Brně a v Praze. Co je pro takové místo důležité, aby si k vám našli lidé cestu? Navazují se zde i nová přátelství?

Především to, aby se lidé u nás cítili příjemně. V Brně jsme na podzim minulého roku otevřeli nový ateliér, jehož součástí je krásný showroom pro klienty a zároveň vhled do zlatnické dílny pod ruce našich zlatníků. Také je určitě důležitá dostupnost, parkování i bezbariérový přístup, který v obou show­roomech máme.

Velmi často připravujete šperky na zakázku, originální, podle přání klienta. Chybují lidé ve svých představách? Chtějí zhotovit něco, co nejde?

Myslím si, že lze zhotovit skoro úplně všechno. Akorát někdy je to velice náročné jak časově, tak i finančně, což se třeba nepotkává s představou klienta.

A přibývá zájemců o ten „svůj“ šperk na míru? Nebo jsou vaše tržby tvořeny většinou kolekcemi, které nabídnete?

V posledních letech vnímáme, že dominantní část našich zakázek tvoří šperky na zakázku z toho důvodu, že se lidé chtějí odlišit od ostatních, chtějí něco vyjádřit a častokrát to chtějí vyjádřit právě šperkem od nás.

Dá se odhadnout, jaký módní trend ve šperkařství bude třeba za deset let?

ZP 007Deset let je hrozně dlouhá doba. Kdybych věděl, co bude za deset let za trend, tak by to bylo super a už bychom se na to připravovali. Trendy ve šperkařství se hodně odvíjejí od
fashion módy. Všichni víme, že móda se mění velice rychle a každým rokem jsou trendy úplně jiné. Ve šperkařství to jde pomaleji, změny nejsou tak dynamické, ale také se dějí. Odhadnout však přání zákazníka na desetiletí dopředu, to by bylo velice těžké.

Kdo je autorem designu většiny vašich šperků? Vy sám? Anebo celý tým odborníků?

Veškeré nové šperky i kolekce stále navrhuji já sám a moc mě to baví.

Obor, v němž podnikáte, není jen o blýskavém kovu nebo drahém kameni. Navštěvujete naleziště například v Jižní Americe, abyste pro práci získal neobvyklý, výjimečný materiál. A to je docela nehostinný terén, adrenalin místa, kde lze najít velké hodnoty, bývá i nebezpečný. Nebojíte se takové praxe?

Naopak, jedno období mě velice lákalo na­vštívit místa, která jsou něčím nebezpečná. Samozřejmě postupem času jsem si uvědomil, že ne všechny moje zahraniční cesty byly úplně bezpečné a můžu být rád, že dopadly tak, jak dopadly. Bohužel ty nejzajímavější suroviny a kameny pocházejí z velice složitých, adrenalinových oblastí. Jedny z nejkrásnějších turmalínů jsou z Afghánistánu, který je teď politicky i vojensky rozvrácený, což potom také hodně hýbe s cenou těchto kamenů. Dále je to Kolumbie, která je známá těžbou smaragdů, nebo Srí Lanka, na které najdeme naleziště safírů. Většina krásných kamenů se nachází v zemích, které jsou nějak rozvráceny nebo se tam dějí nepokoje.

Váží si dnes lidé krásných a drahých šperků?

Vnímám to tak, že si lidé váží krásných i drahých šperků. Bohužel se Češi pořád obávají nosit nějaké výraznější a dražší šperky. I když si myslím, že se to mění vzhledem k bezpečnosti, která je v ČR na velice dobré úrovni za poslední roky oproti zahraničí. Snažíme se naše klienty učit k tomu, že nemusí mít strach krásné šperky nosit.

Kdy prodáte nejvíce? Je to před Váno­cemi?

Nejlepší prodeje jsou samozřejmě před Vánocemi, kdy lidé, převážně muži, panikaří a na poslední chvíli shání krásný dárek pro svoji polovičku. Potom máme sezóny během roku, především na jaře, kdy se rozbíhá svatební období. V tomto čase vyrábíme nejvíce zásnubní a snubní prsteny.

Kupují si u vás zájemci šperky i jako sběratelský předmět nebo investici?

Kupují hodně. Jelikož se v této oblasti specializuji a věnoval jsem spousty let vzdělávání, cestování a poznávání, tak se snažím klientům nabídnout možnosti, jak dobře uložit peníze a do čeho si myslím, že je dobré investovat oproti standardu, který se tady nabízí.

za odpovědi poděkovala Eva Brixi
www.korbicka.com