Rájem pro mnohé z nás je zahradničení. Nemusí to být ve velkém, stačí pár bylinek na okenním parapetu, několik sazenic rajčat, řádek ředkviček a mrkve, keřík rybízu a angreštu, doma pokojovky pro radost po celý rok. Aby všechno rostlo, kvetlo a dávalo pěknou úrodu, potřebuje to vaši péči a také nejrůznější nádoby v roli květináčů, truhlíků, kompostérů, konviček. Firma Plastia je umí vyrábět v podobě sofistikovaných pomocníků, které vaše úsilí násobí a proměňuje v řemeslo, jež dává potěšení nejen vám samotným. Z názvu se za ty roky, co je na trhu, stal pojem. Především pro užitečnost, kterou zákazníkům svými výrobky nabízí. Mnozí oceňují také design, na kterém si Plastia dává velmi záležet. A když se „něco“ líbí na první pohled, volba je zpravidla jasná. Jaro je pro tuto společnost nejvypjatějším obdobím roku. Z národa českého se stává totiž národ zahrádkářů. S úsměvem a lehkou nadsázkou to potvrdila jednatelka a spolumajitelka společnosti Lenka Novotná:
Proč jste zvolili s manželem právě tento obor podnikání?
V roce 1990 manžel skončil studium na vysoké škole, a poté, co si pořídil živnostenské oprávnění, jsme vydražili prodejnu s partiovým zbožím. Takže jsme začínali v oboru, který je mojí specializací, textil. Postupně jsme přidávali další sortiment, včetně domácích potřeb. Díky tomuto širokému záběru jsme objevili mezeru na trhu, tenkrát v devadesátých letech citelně chyběly na trhu kvalitní květináče, rozprašovače i truhlíky. Byla to vlastně trochu náhoda. Každopádně, já za sebe jsem za ni ráda. Za uplynulých třicet let jsme tak vyvinuli čtyři generace samozavlažovacích truhlíků, a postupně i další produkty pro zahradničení. Před sedmi roky také vznikla naše vlajková loď, vermikompostér Urbalive od Jiřího Pelcla. Tento výrobek se postupně stal symbolem pro městské a interiérové kompostování. Všechny další kompostéry se v něm tak trochu inspirují, nebo se vůči němu vymezují. Stala se z něj ikona, která se objevuje v knížkách nebo na výstavách. Velice nás to těší. To je podle mě také úspěch, když můžete nastavovat standardy
ve svém oboru.
Když jste začínali, měli jste stejnou strategii jako dnes?
Doba před třiceti lety byla z hlediska podnikání naprosto jedinečná. Výrobců a produktů bylo o něco méně, než byla poptávka, lidé chtěli nakupovat nové věci, a měli relativně dostatek prostředků. Dnes je situace v podstatě zcela opačná. Tomu se musí přizpůsobit i obchodní strategie. Musí být výrazně sofistikovanější, podložená nespočtem analýz a pečlivou prací se znalostí zákaznických potřeb. Dnešní doba je zkrátka výrazně náročnější na metody práce v oblasti strategií a nových business modelů.
Na jakých výrobcích především stojí váš program? Jsou to nyní především nejrůznější samozavlažovací truhlíky, květináče, kompostéry?
Náš program je postavený na myšlence podpořit u našeho zákazníka celý cyklus pěstování. Od výroby vlastního hnojiva a zpracování organického odpadu v kompostéru, po možnost naklíčit si malé rostlinky ze semínek, až k pěstování květin nebo zeleniny v samozavlažovacích truhlících nebo nádobách. Nedílnou součástí zahrady jsou však také ptáci, kteří regulují množství hmyzu a škůdců, a chrání tak naši úrodu. Proto máme v sortimentu také výběr ptačích krmítek a pítek, a brzo tam přibydou domečky pro užitečný hmyz.
Skutečně usilujete o to, aby vaše výrobky sloužily co nejdéle? Kdy jste si uvědomili, že tento směr bude tím pravým a správným?
V současné době existuje vědecká metoda, která se jmenuje Life Cycle Assesment. Posuzuje se v ní, jak se chová nějaký produkt během celého svého životního cyklu, a to především ve vztahu ke spotřebě energie a dalších zdrojů. A také celkový dopad na životní prostředí. Nejvíce tyto parametry můžeme ovlivnit, skoro z 80 %, již ve fázi návrhu výrobku. Jaký má výrobek design, jestli je trendový nebo nadčasový, jak je pevný, jestli se nerozbije při pádu nebo při mytí v myčce, to všechno se dá zohlednit ve fázi návrhu produktu. Často skloňované termíny jsou dnes recyklace a cirkulární ekonomika. Když však budeme navrhovat produkty tak, že dlouho vydrží, nemusíme se tak rychle dostat do situace, kdy výrobek dosloužil a musíme řešit jeho recyklaci. Recyklace není samospásná, a navíc se opět musí vydat na recyklaci další energie. Není lepší z hlediska ekologie tuto rychlou spotřebu preventovat například dobrým designem?
Spolupracujete s CzechTradem, s jejich designovým centrem. Proč jste zvolili právě tuto cestu? A co vám již přinesla?
Náš první kontakt z Czechtrade byl v době, kdy designové centrum začínalo, a my jsme chtěli komplexně rozvinout spolupráci s českými designéry. Využili jsme tehdy vznikajícího adresáře designérů, a nechali jsme si poradit, který z designérů by byl pro nás nejlepší z hlediska zkušeností v plastikářském oboru. Spolupráci s CzechTrade si považujeme, dostaneme se díky ní na zajímavé akce a výstavy, které CzechTrade organizuje nebo spoluorganizuje. Akcí zaměřených na průmyslový, potažmo produktový design je u nás velmi málo. Pro nás je design jeden z klíčových diferenciačních parametrů, proto vidíme v součinnosti s Czech Tradem smysl.
Na webu uvádíte, že kompostování je součástí vaší firemní kultury. Co si pod tím lze představit? Práci s biologickým odpadem, vztah zaměstnanců k vlastním zahradám či okolní přírodě, snahu zužitkovat vše, co do kompostu lze dávat?
Kompostování, a vlastní tvorba hnojiva pro další pěstování z bioodpadu, je v podstatě princip dobrého hospodáře. Dříve se na statku nebo u drobného živnostníka také nic nevyhazovalo, využilo se všechno. Pro nás je od začátku existence firmy přirozené, že se topí odpadním teplem, veškerý plastový odpad se znovu zpracuje, použité kartony se perforují a využijí se jako vycpávka do zásilek. Možná je to nyní trendy, ale princip dobrého hospodáře je tu staletí.
Nabídnete letos také kupujícím, zahrádkářům něco nového?
Každý rok představujeme novinky na veletrhu v Kolíně nad Rýnem. Letos jsme si připravili jako novinku kompostér do vyvýšeného záhonu, nádobu na bioodpad, a ještě dva produkty, o nichž bych nyní ještě nerada představila podrobnosti, protože konkurence nás sleduje. Obecně je pro nás kompostování důležité téma, a budeme se mu v rovině produktů i osvěty nadále věnovat.
Jak se odráží jaro v objednávkách na e-shopu?
Pro nás je jaro jedno z nejdůležitějších období z hlediska prodejů, a tím i zvýšené aktivity na montáži i ve skladě. Ve výrobě je již naopak klidněji, na sezónu se připravujeme s předstihem již od podzimu, abychom měli sklady na nápor objednávek připravené.
Zušlechťovat kousek rodné hroudy, jak se říká, není jen bezvadná záliba, která člověku přináší radost a novou energii, ale zbavuje také stresu, učí vztahu k hodnotám. Myslíte, že lidí, kteří propadnou takovému koníčku, u nás bude stále více?
Motivy začít pěstovat mohou být velmi rozmanité. Všechny, co jste vyjmenovala, jsou platné, a mohou se navzájem kombinovat. Letos k nim přibyl i jeden nový, a tím je motiv ekonomický. Některá zelenina, ovoce či bylinky se vyplatí vypěstovat si na zahrádce nebo na balkóně. Myslím, že bude počet pěstitelů růst. Nakolik mám informace, tak přibývá i chovatelů drobného zvířectva, například mít pár vlastních slepiček je stále častějším jevem. Přijde mi to jako pozitivní trend, děti získají reálnou představu, jak vlastně vzniká jídlo, v konečném důsledku by k němu mohli mít více respektující vztah, přestane to být komodita ze supermarketu.
Jste tak jako velká část našeho národa nadšenou zahrádkářkou, bylinářkou nebo pěstitelkou interiérových květin?
Mám doma relativně hodně pokojových rostlin, kolem 50 kusů. Částečně jsou to pracovní důvody. Všechny jsou v našich samozavlažovacích nádobách, malá část v konkurenčních. Potřebuji vidět, jak v nich rostliny vypadají a prosperují. To samé platí o balkóně, kde se to každý rok trochu mění. Kromě toho mám také několik kompostů, od kompostu rotačního přes dva klasické v rohu zahrady až po vermikompostér.
Co vy sama nejraději pěstujete, sklízíte? Jak si umíte uklidnit nervy?
V zimě mám parapet zaplněný naklíčenými semínky, žádné jídlo se neobejde alespoň bez malého kousku zeleného. Na léto si sázím, a samozřejmě i testuji naše nádoby celou škálou různé zeleniny a bylinek. V nádobách na terase mám borůvky, jahody, dýně, rajčata, mrkev, kedlubny, a spoustu bylinek, včetně různých exotických. Zkouším i neznámé nebo polozapomenuté odrůdy, vloni jsem úspěšně vypěstovala zeleninu zvanou Hadí mord španělský. Také mám ještě zahrádku, která je ale trochu v divokém stylu. Nemám tolik volna, a tak si tam rostliny dělají, co chtějí. Čas od času tam vtrhnu a vše prostříhám a vypleji, což je ale ohromný relax.
Lze charakterizovat, co je na podnikání nejsložitější a co vám zabere nejvíce času?
Pro začínající nebo již fungující podnikatele je nyní velmi složité období. Velmi vysoká nestabilita a nejistota na trhu, neustále se měnící energetické a surovinové vstupy. Geometrickou řadou narůstající byrokracie, reporty, audity. To jsou všechno podmínky, které podnikání vůbec nesvědčí. Na druhou stranu podnikání je také o výzvách a překonávání překážek, takže pokud na to člověk má energii a pozitivní nastavení mysli, může to brát i z tohoto úhlu pohledu, a brát to jako možnost na překážkách vyrůst a něco se naučit.
Plastia má na svém kontě i několik pěkných cen. Staly se pro vás další pobídkou k práci, inspirací?
Dvakrát jsme dostali ocenění Red Dot Award. Jednou za kompostér květináče Calimera, a v roce 2017 za kompostér Urbalive. Ten také obdržel ocenění Good Design. Red Dot ocenění je pro mě inspirující ceremoniálem a následnou akcí v bývalém těžebním areálu v Essenu. Potkáte zajímavé lidi, a výstava oceněných produktů spojená s akcí je velmi zajímavou přehlídkou průmyslové produkce a trendů v designu.
za odpovědi poděkovala Eva Brixi