Sklářský výtvarník a designér František Jungvirt a francouzská automobilka DS Automobiles představili loni společný umělecký projekt. K němu přizvali další luxusní značky: cukrářský boutique Věnečky Janeček, floristické studio Provoní a české hodinářství Prim. Výsledkem spolupráce, jež probíhala pod záštitou festivalu Czech Design Week, je série uměleckých fotografií. Ústředním objektem focení v jedinečném prostoru DS Store Praha se stal vůz z limitované edice DS 7 Crossback Louvre. Vznikly tak unikátní fotografie, jejichž autorkou je Anna Pleslová.
Sklářského výtvarníka, jenž tvoří pod svou eponymní značkou františek jungvirt. a zároveň působí jako kreativní ředitel Klimchi, a automobilku DS spojuje každoroční účast na designových festivalech jako například Czech Design Week. Ostatně, právě zde nápad na společný projekt vznikl. S dalšími zapojenými značkami pak designér spolupracuje pravidelně – Jungvirtovy vázy zdobí jejich butiky a showroomy.
„Luxusní auta, skleněné vázy, řemeslné sběratelské hodinky, barevné květiny i uměleckou cukrařinu běžně obdivujeme na produktových fotografiích nebo v rámci stylingů pro magazíny. Ty se však vždy soustředí na jeden konkrétní objekt. Mně šlo o vytvoření neobvyklého prostředí pro focení a propojení různých produktů. Společným jmenovatelem všech zapojených značek je umělecký přesah, historický odkaz a špičkové řemeslo. Z toho důvodu jsem přesvědčený, že si jednotlivé objekty na fotografických zátiších nekonkurují. Právě naopak, vzájemně komunikují a společně tvoří synergii,“ vysvětlil tehdy svůj umělecký záměr František Jungvirt.Výstavní síní sladkých věnečků, luxusních hodinek, skleněných karaf a záplavy květin se stal automobil DS 7 Crossback Louvre. Jeho interiér na první pohled zaujme sedadly z černé kůže Nappa Black Art Basalt s proplétáním Bracelet. Ze stejné kůže je i dekor na palubní desce a ve výplních dveří. Dalšími charakteristickými prvky jsou perleťové prošívání a gilošování Clous de Paris, volant ručně obšitý kůží a vytlačený reliéf s motivem pyramidy a štítek s nápisem Louvre na přístrojové desce. Motiv pyramidy se pak objevuje i na obvodu řadicí páky.
Výběr automobilu nebyl náhodný. Jak jeho název napovídá, je inspirovaný francouzským muzeem Louvre, nejnavštěvovanější světovou institucí prezentující umění. „Společnost DS Automobiles je partnerem muzea Louvre od svého vzniku v roce 2014. Jde o spolupráci založenou na spojenectví historického dědictví a modernosti. Od roku 2020 se Louvre stalo exkluzivním podpisem pro limitovanou řadu vozů DS. Posádka může během cesty obdivovat nejvýznamnější umělecká díla muzea, jež se zobrazují na středovém displeji. Výběr obsahuje celkem 182 děl, mezi nimi i sochu Níké Samothrácké, portrét Mony Lisy od Leonarda da Vinciho, Veroneseho Svatbu v Káni galilejské či Napoleonovu korunovaci od Jacquese-Louise Davida,“ vysvětlila Martina Bedrnová, Brand Director DS Automobiles pro Českou republiku.
DS Automobiles tak přichází s novými způsoby, jak objevit lásku k umění a kultuře. Jedním z nich byla právě spolupráce na sérii uměleckých fotografií s Františkem Jungvirtem.
Martiny Bedrnové jsem se posléze zeptala:
Podpora značky DS prostřednictvím neotřelých nápadů, vztahů s umělci, designéry, užitým uměním, to je přesně vaše parketa. Čím vás to naplňuje?
Značka DS má ve svých genech odvahu, kreativitu, neotřelý přístup k tvorbě automobilů a jedinečný design je jedním z hlavních atributů, proč si zákazníci naše vozy vybírají. Snažíme se vždy využívat prémiové, vysoce kvalitní materiály, dokonalé zpracování, překvapivé momenty a naplňovat moto haute couture v oblasti automobilů. Proto vyhledáváme i partnerství či spolupráce, které s tímto naladěním značky DS perfektně souzní.
Přátelství a projekty, jimiž vstupujete do povědomí náročného zákazníka, tvoří krásnou přidanou hodnotu značky, která má výjimečnou možnost nabídnout o trochu víc než noblesní automobil. O jakou strategii se v ČR opíráte?
V rámci partnerských projektů chceme zasáhnout novou cílovou skupinu zákazníků či potenciálních obdivovatelů naší značky, kteří mladou francouzskou značku DS třeba ještě neznají, ale vyznávají podobné hodnoty, jsou zaměření na styl, odlišení a komfort a vozy DS by je mohly oslovit. Strategii podobného propojování využíváme úspěšně již několik let. A stejně tak pracuje i naše mateřská společnost ve Francii, kde se též inspirujeme.
A co to přináší klientům?
Zákazníci objevují skrze tyto spolupráce naše vozy přirozeně v prostředí, které je jim známé a je pro ně již jasně vymezené, mají k němu důvěru. DS se zde prezentuje vždy velmi decentním způsobem. Je to v podstatě takový bonus, a nabízíme tak zákazníkovi možnost se seznámit, pokud o to stojí, tím, že značka DS tzv. přijede za ním. Spojujeme se vždy jen s projekty, které zcela ladí s naší filozofií přenesení know-how francouzského luxusu do prostředí automobilů.
Jak vzniklo spojenectví s výtvarníkem, sklářem Františkem Jungvirtem?
S Františkem jsme se seznámili na přehlídce designu Czech Design Week, která se konala loni v září v pražském Mánesu, a kde František vystavoval své úžasné skleněné vázy, vyráběné malými českými sklárnami. Ve své práci se většinou vrací k nejklasičtějším odkazům českého sklářství, které spojuje s dalšími impulzy, často využívá nové, náročné a ruční postupy. Napadlo nás, že oba objekty – naše vozy DS i jedinečné vázy mají společné poměrně složité technologické postupy. Navíc se oba produkty snaží ztělesnit jedinečný objekt, který si zákazník považuje jako „umělecké dílo“, a můžeme je zajímavě ukázat spolu – křehkost skla a technicko-designový charakter automobilu DS. Proto jsme se rozhodli zrealizovat společný umělecký fotoprojekt. František Jungvirt využívá ve své tvorbě např. i neobvyklé uranové sklo, které v určitých podmínkách dokáže vytvářet zajímavé světelné efekty připomínající barvu paliva, proto jsme zrovna tuto vázu fotili v prostoru motorového ústrojí vozu DS 7. Smaragdově zelená váza z letošní kolekce Wavy neobvykle postavená u kola vozu s promyšleně naaranžovanou květinou symbolizuje rychlost a dravost automobilu. Také další umělecká zátiší v sérii pracují s určitou naivitou a nadsázkou, ať už jde o vázy připoutané bezpečnostními pásy, hostinu v kufru vozu, či galerii váz na kapotě.
František Jungvirt je sklářský výtvarník, designér a malíř skla. Patří mezi nejoriginálnější představitele mladé generace českých sklářských tvůrců. Vedle designu užitných předmětů se věnuje tvorbě uměleckých objektů, instalací a omezených sérií ze skla. Je absolventem oboru sklomalba při SOŠ v Třeboni a ateliéru skla na pražské UMPRUM, kde studoval pod vedením Ronyho Plesla. Svá díla prezentoval na výstavách u nás i v zahraničí – Londýně, New Yorku, Paříži, Miláně, Basileji, Jeruzalémě nebo japonském Takamatsu.
Vzejde z prvotního projektu trvalejší kamarádství?
Uvažujeme o nějaké další formě spolupráce, ale vše je zatím ještě ve fázi neučesaných nápadů a vymýšlení.
Co v podobném smyslu chystáte letos?
Uvidíme, rozhodně nás mladí designéři velmi zajímají a inspirují. Jejich nápady, často ještě nespoutané ekonomickou a produkční realitou, jsou bezesporu to, co může design i umění posouvat kupředu. I letos budeme součástí Czech Design Weeku. A také jsme se spojili s akcí mladých módních návrhářů, kteří se představují na přehlídce We Are Next. Na obou událostech chceme ukázat naše novinky, zejména novou DS 3, která již brzy přijde do ČR.
Ke značce DS u nás už patří řada tváří výjimečných osobností...
Značka DS v České republice již dlouhodobě spolupracuje s osobnostmi z oblasti kultury: s houslovým virtuosem Jaroslavem Svěceným, s moderátorkou Lucií Borhyovou, s módní návrhářkou Natali Ruden a nejnověji také s mladým zpěvákem Timmym Whitem.
za odpovědi poděkovala Eva Brixi