Za minulý rok zapomněli cestující s Boltem v Česku přes 6000 předmětů všeho druhu. Přibližně polovinu nálezů však tvořily klíče, bezmála čtvrtinu peněženky, hotovost či platební karty a méně než desetinu mobilní telefony. Zavazadla, tašky nebo kabelky lidé ztrácejí méně často, letos k tomu došlo přibližně v 8 % případů. V absolutních číslech stejně jako v přepočtu na vozidla se nejvíce ztrácelo v Praze, v těsném závěsu je Ostrava a poté následuje Plzeň. Bolt je evropskou superaplikací, jejíž misí je dělat dopravu po městě dostupnější, bezpečnou a udržitelnou. Platforma Bolt již slouží 100 miliónům zákazníků ve 45 zemích a více než 400 městech napříč Evropou a Afrikou. O tom, jak to v Boltu chodí, jsem se bavila se Soňou Stloukalovou, Country manažerkou pro Českou republiku:
Bolt zajímavě pracuje s daty, která vypovídají o tom, jak se chovají jeho zákazníci. Jací tedy jsou? Kdo rád využívá vašich služeb?
Myslím, že mezi našimi zákazníky jsou zastoupeny všechny skupiny obyvatel. Bolt služby jsou dostupné v Praze, Brně a ve většině krajských městech České republiky. Do práce či za zábavou se chtějí přesouvat rychle a výhodně. Oceňují flexibilitu, která jim umožňuje si v rámci jedné aplikace objednat odvoz autem, jídlo nebo se svézt na koloběžce.
Je šance, že si nakloníte i starší generaci?
Stejně jako je stále běžnější, že starší generace objevuje kouzlo internetu a chytrých telefonů, stoupá i u ní obliba našich služeb. Jde zejména o alternativní taxislužbu a Bolt Food. V případě sdílených koloběžek a elektrokol je situace přeci jen odlišná, ale výjimky se najdou. Výhody našich služeb platí bez ohledu na věk, nicméně každá generace má vlastní zvyky a preference.
Jaký vztah například ke koloběžkám mají ženy, vaše klientky? Mám za to, že je využívají méně často než mužská část populace, třeba proto, že se musí i více společensky oblékat do práce...
Poměr mužů a žen mezi našimi uživateli je poměrně vyrovnaný. Mikromobilita poskytuje stejné výhody oběma pohlavím. Nicméně je pravdou, že muži uskuteční více jízd, což může být způsobeno vámi zmíněným důvodem. Lidé sdílené koloběžky využívají právě na cestu do a z práce, případně k nejbližší zastávce MHD, aby urychlili svůj přesun. Zároveň je ale významný podíl jízd takříkajíc
rekreačního charakteru.
Spočítali jste, nakolik jste atraktivní pro podnikatele, firmy?
Pro firemní zákazníky máme službu Bolt Business, která je na českém trhu dostupná již rok. V rámci Bolt Business mohou společnosti fakturovat všechny cesty uskutečněné prostřednictvím služby Bolt za určitý měsíc najednou, a to bez ohledu na počet zaměstnanců, kteří ji využívají. Firmy tak ušetří čas strávený administrativou těchto výdajů. Obliba této služby celosvětově stoupá, jen minulý rok došlo ke čtyřnásobnému nárůstu.
Mnoha lidem pomohly vaše taxíky. Čím konkurujete na trhu v České republice?
Je to rychlost, transparentnost, kvalita a v neposlední řadě bezpečnost. Když si objednáte odvoz Boltem, předem víte přesně, kolik na konci jízdy zaplatíte. Díky husté síti partnerských řidičů pro vás auto přijede během několika málo minut a bezpečně vás doveze do cíle. To jsou věci, které cestující ocení. Partnerským řidičům nabízíme flexibilitu a férový výdělek. Každý jeden řidič si může zvolit kdy a kolik hodin bude jezdit. Naši partnerští řidiči mají různé bonusy od výhodnějších pohonných hmot v rámci sítě Benzina Orlen až po mobilní tarify. Stáli jsme při nich během prvního covidového lockdownu a během tří týdnů jsme spustili službu Bolt Food, aby nezůstali bez příjmu.
Cestující v autech zapomínají spousty věcí. Proč jsou lidé tolik roztržití?
Pokud cestující něco v autě zapomene, tak je to nejčastěji proto, že mu telefon či jiný menší předmět prostě vyklouzl z kapsy, případně vypadl z tašky. Občas jsou cestující ve stresu, protože vyrazili na poslední chvíli. Zkrátka takové běžné situace, jaké někdy jistě zažil každý. Atmosférou ve voze to jistě nebude. Z našeho průzkumu mezi partnerskými řidiči i cestujícími vyšlo najevo, že během většiny jízd si spolu povídají. Rádo tak činí 92 % partnerských řidičů a 83 % cestujících.
O čem vypovídá loňská statistika? Kdy se zapomíná nejvíce?
V Česku loni zapomněli cestující s Boltem více než 6000 předmětů všeho druhu. Skoro každý druhý nalezený předmět byly klíče, a jeden ze čtyř peněženka, hotovost nebo platební karta. Mobilní telefony tvořily necelou desetinu nálezů, a zavazadla všeho druhu přibližně 8 %. Nechyběly ani kurioznější předměty, jako štangle salámu nebo kočárek. Lidé ztrácejí věci hlavně v pátečních a sobotních nočních hodinách, kdy jsme zaznamenali necelou polovinu nálezů. A nejméně se tak děje v odpoledních hodinách pracovních dní.
Udivuje mne, že někdo o vrácení ztracené věci ani nestojí. Děje se tak třeba i v případě platebních karet nebo peněženek?
Daří se nám vrátit 95 % nalezených hodnotných předmětů. Nicméně pokud jde o drobnosti, tak je cestující často ani nepostrádají, protože to jsou věci v zanedbatelné hodnotě. Jako příklad uvedu turistu, který v taxíku ztratil nějakou maličkost či suvenýr. My mu jej rádi vrátíme, ale pokud nejde o cennosti, tak se málokterý cestující obtěžuje to řešit. Což samozřejmě platí také pro místní. Kdybyste v autě zapomněla, dejme tomu, rtěnku, tak nad její ztrátou mávnete rukou.
Co všechno se dá vyčíst z vašich statistik? Nebo jinak – co byste ještě rádi sledovali?
Pro nás jsou nejrelevantnější ta čísla, která nám umožňují lépe porozumět cestujícím i partnerským řidičům tak, abychom naši službu mohli dále optimalizovat ve prospěch obou. Takže kde, kdy a kam se jezdí, nebo jaké prvky aplikace lidé využívají a jakým způsobem. Jistě nemusím zdůrazňovat, že všechna data tohoto druhu zpracováváme anonymizovaná.
Zapomínáte také vy sama?
Jako asi každý člověk také jednou za čas něco ztratím nebo někde zapomenu. Naštěstí se mi to už dlouho nestalo. Naposledy při jízdě Boltem jsem si v kufru zapomněla tašku na cvičení. S řidičem jsme se krátce na to, co jsem to zjistila, spojili, a taška se v pořádku vrátila.
Chystáte pro letošní rok ve strategii nějakou novinku?
V tuto chvíli je platforma Bolt na českém trhu etablovaná a patříme mezi lídry v tom, co děláme. Jsme průkopníky v oblasti bezpečnostních opatření. Dlouhodobě vedeme jezdce na našich koloběžkách k ohleduplnosti vůči ostatním účastníkům provozu, a aplikace Bolt, respektive naše stroje, mají celou řadu unikátních bezpečnostních prvků. A když už jsme u mikromobility, tak Bolt byl první, kdo pro svoje uživatele zavedl povinnost parkovat koloběžky pouze na místech k tomu vyhrazených, aby nepřekážely na chodnících.
V letošním roce se chceme nadále soustředit na rozvoj a optimalizaci stávajících služeb. V praxi to znamená, aby auto nebo jídlo objednané přes Bolt dorazilo co nejdřív, aby byli stále spokojeni také naši partnerští řidiči a kurýři, nebo aby koloběžky byly dostupné přesně tam, kde je lidé chtějí využívat. Nicméně Bolt je mladá a dynamická společnost, takže je možné, že během roku ještě překvapíme.
Dočetla jsem se, že připravujete opilecký test pro uživatele koloběžek. Jak bude fungovat a jak lidem sloužit? Plyne mi z toho, že na koloběžce se po městě nesmí prohánět člověk pod vlivem...
Stejně jako na kole nesmíte na koloběžce jezdit pod vlivem návykových látek, a mimochodem ani po chodníku. Našim uživatelům to neustále opakujeme a drtivá většina z nich se toho také drží. Nicméně se občas najdou i tací, kteří posíleni alkoholem na koloběžce vyrazí. Bezpečnost je pro nás prioritou, a proto jsme vyvinuli takzvaný „opilecký“ test, který bude zapnut o víkendových nocích v lokalitách s bujarým nočním životem. V rámci aplikace budou lidé v těchto vytipovaných oblastech muset před jízdou splnit jednoduchý test kognitivních schopností.
A vaše profesní výzva pro tento rok? Čeho byste ráda v Boltu dosáhla?
Ještě více bych chtěla posílit naši dominantní pozici na trhu, udržet vysokou kvalitu, bezpečnost a dostupnost našich služeb pro cestující a řidiče, a zůstat tak pro uživatele stále možností číslo jedna.
ptala se Eva Brixi