K podnikání vedou všelijaké, různé, nepředvídatelné, ale i naprosto racionální, nebo zase emocionální cesty. Jak tomu bylo v případě dvou sester, jež založily společný business v rozměru dvou značek SegraSegra a Mama by Segra, o tom je následující rozhovor s MgA. Eliškou Mertovou a MgA. Dášou Mertovou. První jmenovaná je výkonnou ředitelkou, druhá ředitelkou marketingu.
Proč vznikly tyto značky?
První byla SegraSegra a vznikla jako studentský projekt na univerzitě, kde jsme obě studovaly. Dáša studovala grafický design a Eliška oděvní návrhářství. To, co začalo jen jako školní úkol, se postupem let stalo naším podnikáním. Značka vznikla z naší vlastní potřeby nosit oblečení, které jsme tenkrát nikde jinde nesehnaly. Ze začátku se profilovala jako oblečení pro městskou cyklistiku, protože mladší Eliška jezdila celoročně nejen po Praze, ale i po Berlíně, kde rok pracovala, na kole.
Když se pak starší Dáše narodilo první dítě, nenašla funkční, a přitom minimalistický kabát na nošení dítěte, a tak jsme si ho navrhly samy. Žádné obchodní plány za tím nebyly, ale trefily jsme se do období „nošení v šátku nebo v nosítku“, takže hned první rok jsme jich prodaly několik desítek a poptávka každý rok stále roste. Obě značky tedy vznikly z naší vlastní potřeby.
Jak se z vás, dvou sester, staly podnikatelky?
Pomalu a těžce. Když jsme studovaly na univerzitě my, žádné extra praktické předměty, které bychom v podnikání opravdu potřebovaly, nebyly. Vše jsme objevovaly metodou pokus omyl a mockrát jsme se spálily. Snad už je teď situace na školách lepší, protože vedle kreativní části je stejně důležité si umět vše spočítat a vědět, kolik mě to a to bude stát a jestli se mi to podnikání vůbec vyplatí.
Kdo vaše projekty zprvu financoval?
Zkraje jsme si je financovaly samy, vedle školy jsme obě pracovaly na různých místech, takže to šlo z našich výplat. Pamatuju si, že když jsme byly první rok na Designbloku, Dáša si na to vzala týden dovolené a seděla u nás ve stánku. A také se účastnila večírků, kterých je kolem Designbloku plno. Když se pak vrátila do práce, kolegové se hrozně divili, proč vypadá po dovolené tak utahaně a bledě.
Časem nám půjčil peníze náš táta, potom náš známý a teď si po menších částkách půjčujeme v bance, když je potřeba.
Na našem podnikání je nejtěžší udržet si cashflow – na jaře nakoupit veškerý materiál na zimní sezónu, která je naše hlavní, a vedle nákupu na zimu ještě našít nové věci na jaro/léto.
Na trh jste nyní vstoupily kolekcí Mothermood, která je určena kojícím maminkám. Co jste chtěly tímto způsobem zejména nabídnout? A jaký je ohlas?
Protože jsme ženy, teď i matky a také podnikatelky, téma propojení mateřství a práce u nás bylo dost výrazné. Z našich zkušeností nám přijde, že podpora žen, které chtějí částečně pracovat, není dostatečná a že se leckdy stane, že to, co vyděláte, zaplatíte za soukromou školku, pokud chcete pracovat dřív než od tří let dítěte. Kolekce Mothermood vznikla z naší vlastní potřeby podpořit všechny maminky, které to mají podobné, a říct jim, že to není vždycky růžové období být s dětmi doma, že je to někdy hodně těžké, ale že to vedle ztrát může přinést i nové objevy, jak v mateřství, tak sama v sobě.
Vedle kojící kolekce, která obsahuje trika, šaty a nově i mikiny se schovanými zipy, se snažíme povzbudit ženy nápisy, jako jsou Lost and Found, Sunrise Lover, Authentic a zmíněný Mothermood. Je to takový Mothermood klub pro všechny mámy a ženy. Dostáváme na kolekci samé pozitivní ohlasy, z čehož máme velkou radost.
Nechceme ale skončit jen u oblečení, spolu s Veronikou z @brandstylist.cz jsme založily Mothermood blog, kde chceme vyzpovídat známé i méně známé maminky v jejich cestě a životě s dětmi, protože věříme, že přečíst si opravdový příběh bez příkras Instagramu může maminkám, které zrovna dost bojují, pomoci.
Náš sen je překlopit blog časem do podcastu, mluvit o ženách a jejich potřebách a změnách, které s mateřstvím přicházejí. Ale uvědomujeme si, kolik je za tím práce... Kdyby nám někdo chtěl s podcastem pomoc, nebojte se ozvat.
Budete sestavu dále obohacovat? Novými střihy, materiály, dalšími nápady, které přijdou od zákaznic?
U obou značek se snažíme navrhnout nadčasový základní šatník, který můžete mezi sebou volně kombinovat a který nepodléhá střídajícím se trendům. Od zákazníků přicházejí leckdy podnětné rady, už jsme je několikrát zapracovaly.
V povědomí těch, kdo vám projevují svou přízeň, nejste ale žádným nováčkem. Už od roku 2007 vyrábíte tzv. funkční městskou módu. Co to přesně znamená a proč jste se vydaly tímto směrem?
Už od začátku jsme věděly, že nejsme typická módní značka, která každý půlrok představí novou kolekci. Už tenkrát nám to přišlo zbytečné, hrozně neekologické a finančně nemožné. Vyrůstaly jsme obě v 90. a 00. letech a oblékaly jsme se převážně v second handech, které v té době byly místem s podklady doslova z celého světa. Hodně věcí nám přešívala máma a pak my samy, a dodneška pár kusů z té doby stále máme ve skříni. Věříme, že kvalitně ušitá věc nadčasového střihu vám může dobře sloužit několik let a není potřeba ji rok co rok měnit. Hledaly jsme proto svoje místo v oděvním prostředí a funkční móda do města nám tenkrát, a rovněž dnes, přišla jako nevyužité odvětví. Většina lidí tráví svůj život ve městech, kde se stejně jako v přírodě mění počasí a kde nechcete pobíhat v červené nebo oranžové bundě do lesa. Vzaly jsme tedy urban střihy bund a svrchních oděvů, spojily je s vysoce funkčními materiály, které na omak nepůsobí „uměle“, vše ladily převážně do černých odstínů a zjistily jsme, že nejsme samy, komu něco takového chybělo.
Významnou roli ve vašich plánech hraje materiál Outlast. Čím vás uchvátil a jakou přidanou hodnotu nositeli dává?
Materiál Outlast byl původně navržen pro NASA k ochraně astronautů před teplotními výkyvy ve vesmíru. Má certifikát Certified Space Technology, jenž umožňuje neustále regulovat mikroklima pokožky. Obsahuje mikrokapsle Thermocules uvnitř tkanin a vláken, které mají schopnost absorbovat, ukládat a uvolňovat přebytečné teplo. Když se kůže zahřeje, teplo se absorbuje, a při ochlazování se naopak teplo uvolní. Pro pocit ideálního tepelného komfortu je nenahraditelný. Nebude vám horko ani zima. Budete se cítit prostě akorát. My jsme jako jedni z mála v České republice získali certifikát k jeho užívání. Každý nový model musí projít pečlivým schvalovacím procesem v centrále v Německu.
Pořádáte módní přehlídky?
Vyjma jedné skoro před deseti lety ne, trošku nás tenhle svět míjí... Prezentujeme zpravidla nové věci na Designbloku a Mini festivalu nebo se snažíme tu a tam vyjet na festival
do zahraničí. Ale nikdy neříkej přehlídkám nikdy!
Ve vaší prodejně na Letné se dají koupit či objednat všechny dosud vyráběné kousky? Nebo i něco na míru pro nekonvenční
postavy?
V našem obchodě na Letné je možné domluvit si schůzku s našimi kolegyněmi, které vás přeměří a pomůžou vybrat ten nejlepší kousek právě pro vás. Na míru šijeme už od začátku značky. Souvisí to s naší vizí funkční a udržitelné módy, která lidem dokáže skvěle posloužit (a ne naopak).
Doba zasažená koronavirem přinesla mnoho složitostí, ale i výzev a možností. Jak se podepsala na vašem businessu?
Přesně před rokem jsme stěhovaly obchod z Karlína na Letnou, takže jsme v době korony stavěly novou prodejnu a doufaly v rychlé otevření. Díky tomu, že šijeme i z materiálu s českou nanomembránou, jsme zákazníkům mohly nabídnout slušivé roušky a nákrčníky, které měly funkční vlastnosti jako respirátory, to nám po celý rok pomáhalo přečkat tyto těžké časy. Nikoho jsme nemusely propustit a náš obrat se v krizi zvedl skoro o 100 %.
Paradoxně největší rána pro nás přišla až po otevření obchodů, kdy se nám ve výrobě nových produktů pokazilo, co se dalo. Díky tomu se protáhla doba dokončení a stálo nás to hodně nervů a opravdu hodně peněz. Snad už to teď půjde jen líp.
Jsou chvilky, kdy majitel firmy vítězí sám nad sebou, daří se mu, ale takovou dobu střídají okamžiky, kdy neví, kudy kam, jak jste právě naznačila. Které období vám přináší více nápadů?
Chyby, krize a omyly jsou vždy hrozně těžké. Přinášejí nervozitu, strach a hádky, ale i katarzi a následně nadechnutí k novým věcem. Každý podnikatel tohle jistě zná. Korona zasáhla i náš business a donutila nás přemýšlet o konceptu naší značky zase trochu jinak. Chystáme změny, které nás možná vrátí k našim kořenům a dětství, kdy jediná možnost, jak si pořídit něco stylového, bylo si to vyrobit. Takže, za nás krize přináší nakonec vždy něco dobrého, ale nesmí těch krizí být moc za sebou.