Ambice manželů Jany a Romana Zimových (na snímku dole), kteří jsou spjati se značkou Respilon, jsou doslova vesmírné. Svými nanovlákennými výrobky se chtějí dostat do prostor, které jsou pro mnohé z nás stále pomlčkou mezi nebem a zemí, místem, kde se střetává tajemství časoprostoru s touhou odhalit zákonitosti, o nichž se lidstvu zatím ani nesní. Hlavní myšlenkou jejich podnikání je zlepšovat život lidem, přinášet na trh produkty, které jsou užitečné, a vyrábět je má smysl. Využívat k tomu nadčasových možností nanovláken je cesta, která otvírá dveře pokroku. Jaká je přidaná hodnota nanovlákenných membrán v jejich pojetí? Nejde jen o ochranu dýchacího ústrojí, které je dnes v popředí zájmu celé společnosti. Boduje například prodyšnost sportovního oblečení nebo speciální zdravotní obuvi pro diabetiky, nanovlákna se uplatňují ve filtrech na vodu, při větrání okny nebo v kosmetických maskách. Ing. Jana Zimová, MBA, je jednatelkou mateřské firmy a zároveň zastává pozici Global Chief of Foundations & CSR. V rozhovoru přiblížila filozofii podnikání:
Dne 8. června jste zveřejnili tiskovou zprávu o tom, že chcete vyslat nanovlákna do vesmíru. O čem je tato představa?
Máte na mysli pravděpodobně podcast ČTK, ve kterém jsem s paní redaktorkou hovořila mimo jiné o tom, že naší filozofií je uvádět na trh každý rok alespoň jeden nový nanovlákenný výrobek, protože podstatou Respilonu je zlepšovat lidem kvalitu života pomocí nanovláken a jejich využití v dalších a dalších oblastech. Říkáme, že nanovlákna jsou kouzelný materiál, který nabízí téměř nekonečné možnosti využití, a tam, kde je uplatníte, přinášíte řádově vyšší užitek a přidanou hodnotu. V posledních letech jsme se z pochopitelných důvodů soustředili hlavně na průlomové inovace v oblasti ochrany dýchacího ústrojí, ale nyní už rozpracováváme a vyvíjíme další formy využití nanovláken, například ve speciálních beauty maskách. To je relativně blízká budoucnost. A v tom dlouhodobém horizontu přemýšlíme i o tom, jak by se mohla nanovlákna úspěšně uplatnit také ve vesmíru. Možná to zní futuristicky až bláznivě, ale to nás baví. Přemýšlet bez jakýchkoli omezení a hledat nové neprobádané cesty. Jediný parametr je, aby každá nová věc byla pro lidi a pro společnost užitečná.
Od začátku koronavirové pandemie bylo o vaší firmě hodně slyšet, ale informace byly velmi protichůdné. Co pro Respilon toto období vlastně znamenalo?
Rok 2020 pro nás byl extrémním v mnoha ohledech – extrémním množstvím změn, které se odehrávaly na trzích po celém světě z důvodu pandemie, extrémně vysokou poptávkou po produktech ochrany dýchacího ústrojí a s tím souvisejících příležitostí k rozmachu a růstu, extrémní rychlostí, jakou se vše dělo a jak jsme museli přijímat zásadní strategická rozhodnutí, realizovat je a současně transformovat firmu a její procesy na řádově větší velikost. Je přirozené, že ne vždy to šlo hladce, udělali jsme i příliš ambiciózní rozhodnutí, protože jsme chtěli urychlit uvedení nového výrobku na trh v době, kdy bylo všeho nedostatek. Ale právě nestabilita a neustálé změny na straně dodávek, materiálů, logistiky nás nakonec dovedla k zásadnímu rozhodnutí vybudovat si vlastní výrobní kapacity přímo v Brně. Každá těžká situace pro nás byla velmi hodnotnou zkušeností. Řekla bych, že ta extrémně náročná jízda rokem 2020 z nás udělala mnohem silnější firmu a dobře nás připravila na další ambice.
Jste česká rodinná firma, která jako první na světě začala uvádět na trh nanovlákenné produkty pro koncové uživatele. Proč jste zvolili právě tento obor a toto zaměření?
Jako první jsme přišli s nanovlákennými produkty ochrany dýchacího ústrojí. Naší filozofií je dělat věci, které lidem opravdu pomáhají, využívají nové technologie a materiály, a umožňují neustále inovovat. V tom jsou nanovlákna přímo geniální, protože jejich možnosti využití jsou nesmírně pestré a dnes jsme na špičce ledovce.
V čem vidíte jejich budoucnost a potenciál?
Nanovlákna a nanovlákenné membrány umí řádově posunout vlastnosti produktů, kam je implementujete – například prodyšnost sportovního oblečení, které využívá nanovlákennou membránu, je o několik tříd lepší. Nanovlákenná membrána do oken, kterou vyrábíme, vám zachytí pyl, prach, výfukové zplodiny, spory plísní, a dokonce i odér z kouření. Má v sobě i UV filtr. Můžete tak velmi účinně chránit svoje vnitřní prostředí doma. Určitě stojí za to si připomenout, že průmyslové uchopení nanovláken má české kořeny. Byl to profesor Jirsák v Liberci, který přišel s technologií elektrospinningu, a položil tak základy pro masové využití nanovláken. Nanovlákna jsou nesmírně titěrná, vidíte je pouze elektronovým mikroskopem. Membrány, které dnes můžeme z nanovláken vyrobit, jsou tak husté, že zachytí bakterie, viry a další škodliviny nesmírně účinně. S nadsázkou se dá říct, že propustí pouze molekuly vzduchu.
Vaším předsevzetím je nabídnout každým rokem něco nového. Čím jste překvapili letos? Byly to ony bezúdržbové respirátory? A lze již naznačit, oč se pokusíte v roce příštím?
Letos na jaře jsme rozšířili naši řadu samosterilizačních nanovlákenných respirátorů VK o další produkt, který se jmenuje VK RespiRaptor. Má jiný tvar než VK RespiPro, což je pro zákazníka velmi důležité. Každý z nás má jiný tvar a velikost obličeje a každému sedne jiný „střih“. Je to stejné jako u oblečení. Máte-li v respirátoru pohodlně fungovat řadu hodin, musí vám na obličeji dobře sednout. Dbáme také na to, aby se v našich nanovlákenných respirátorech i při vysoké úrovni záchytu dobře dýchalo. Zcela nová generace samosterilizačních respirátorů je unikátní v tom, že vás nejenom chrání před viry a bakteriemi, ale také se sám sterilizuje, a můžete jej tak bez problémů nosit opakovaně, dát si ho do kabelky nebo do kapsy, položit na stůl a pak si ho zase nasadit. To byste s jednorázovými respirátory dělat neměli, protože si na obličej při opětovném nasazení dáváte kontaminovaný materiál se zachycenými škodlivinami.
Koronavirová krize položila před podnikatele mnoho neznámých. Přinesla i vám určitou nejistotu, otazníky, vrásky na čele? Anebo to byl spíš impulz k tomu, jak hledat, čím byste mohli být ještě více prospěšní?
Ten koktejl byl velmi pestrý a bylo tam všechno, co zmiňujete. Už jsem naznačila, že to bylo extrémní období, které nás přivedlo k řadě zásadních rozhodnutí, jejichž výsledkem je i zmiňovaná vlastní výroba. Prošli jsme si celkovou transformací firmy, přenastavili jsme procesy a zvykli jsme si na to, že musíme být ultra flexibilní a připravení na všechno. Jsem pyšná na celý náš tým, že jsme to zvládli a posunuli se o velký kus dál. Po celou dobu jsme pomáhali, a to je naše DNA od počátků Respilonu. Věnujeme hodně času edukaci ve školách a v nemocnicích, a dlouhodobě spolupracujeme s řadou neziskových a pacientských organizací. Pomáháme svými výrobky, ať už fyzicky, anebo finančními částkami, které pramení z prodejů konkrétních řad výrobků po celém světě.
Ostatně – jak nahlížíte na užitečnost v businessu? Na výrobu toho, co lidé skutečně potřebují?
S tím velmi souzním a tento přístup máme hluboce zakořeněný v naší firemní filozofii. Když to trochu otočím, tak nejlepší by bylo, aby lidé naše produkty vůbec nepotřebovali. Ale žijeme v prostředí, kde kvalita ovzduší je různá a potřebujeme se chránit před smogem, výfukovými zplodinami, anebo máte sníženou imunitu či astma a ochrana dýchacího ústrojí vám pomáhá každodenně v běžném životě. Respilon je tu proto, aby lidé mohli žít kvalitnější život díky modernímu a smysluplnému využití nanovláken. Když se v této oblasti pohybujete, tak vás nepřestává fascinovat, jaké další a další možnosti tu jsou.
Jaký vztah máte k cirkulární ekonomice, jež nabízí nové podnikatelské výzvy, takové, které dávají smysl budoucnosti planety? A podnikatelským aktivitám nový rozměr?
Principy cirkulární ekonomiky dávají velký smysl. Lidstvo produkuje obrovské množství odpadu a všichni musíme přemýšlet o tom, jak můžeme přispět k jeho omezování a využití novými způsoby. I proto jsme přišli loni na trh se zcela novou generací samosterilizačních respirátorů VK, které díky této funkci můžete nosit opakovaně a stále se spolehlivě chránit. Nepotřebujete si pokaždé vzít nový respirátor. Sami tak pomáháte snižovat množství tohoto typu odpadu. Přemýšlíme ale stále dopředu a rozpracováváme si různé možnosti v našem výrobním řetězci. Neustále jsme ve fázi zjišťování informací. Je to cesta, kterou rozhodně prozkoumáváme.
Kde hledáte inspiraci? Jaké místo ve strategii zaujímá vývoj novinek? Kolik do něj investujete?
Hlavním vizionářem Respilonu je manžel. Nanovlákna si jej získala už někdy okolo roku 2009 a od té doby ho nepřestala fascinovat. Jezdí po mezinárodních konferencích, sleduje novinky z nanovlákenného světa a inspiruje se diskuzemi s odborníky, ať už jsou z Izraele, Jižní Koreje, nebo Spojených států. Každý rok uvádíme na trh novinku nebo inovaci, a proto jeho vizionářský šuplík nápadů je stále plný. Nestačí však mít nápady, důležité je, aby v tom viděli hodnotu a přínos i zákazníci. K tomu je manžel hodně vnímavý a má na to cit.
Máte zastoupení po celé zeměkouli. Co od něj očekáváte?
Je pro nás přirozené podnikat globálně, protože už náš začátek v roce 2013 byl nikoli v Česku, ale na asijských trzích, kde byla největší poptávka po kvalitních produktech ochrany dýchacího ústrojí z důvodu problematického ovzduší v aglomeracích. Postupně jsme si získávali další trhy, Evropu a Spojené státy. Je to samozřejmě náročné uspokojit zákazníky na tak odlišných teritoriích, ale zároveň je to pro nás obrovská škola vidět, jak přemýšlejí a komunikují zákazníci a obchodní partneři s jinou mentalitou a kulturním kontextem.
Do práce Respilonu mluví i váš desetiletý syn. Čím vás jeho názory obohacují?
Respilon je součástí naší rodiny a debat kolem kuchyňského stolu. Náš syn poslouchá, o čem s manželem diskutujeme, a nás zajímá jeho názor. Děti jsou čisté duše, dívají se na věci jinak, bez limitů. Často nám dal velmi zajímavé podněty, když jsme mu ukázali třeba návrh nového obalu. Dívá se na to úplně jinak než my.
Jste manažerkou, spolumajitelkou. Jak se ve vašem srdci tyto dvě pozice snoubí?
Ať jsem v jakékoli roli, je pro mne důležité dávat do nich kus sebe, svoje vize, hodnoty a vnitřní integritu. Jsem ráda, že Respilon je rodinná firma, protože s manželem a našimi kolegy budujeme to, co nám dává hluboký smysl. Posouvá nás to profesně i lidsky. V přínosném využití nanovláken vidíme tolik příležitostí, že se tím budeme bavit až do konce našich dní.
Jaké největší poučení z uplynulých dvou let jste si vzala?
Potvrdila jsem si jednu věc – když věříte tomu, co děláte, jste vytrvalí a máte kolem sebe skvělé lidi, zvládnete všechno, a ještě vás to posílí.
Máte zastoupení po celé zeměkouli. Komunikujete s vývojovými centry v zahraničí a hledáte. Co přesně?
Vždy jsme o využití nanovláken přemýšleli globálně, a proto nám dává velký smysl být v kontaktu s odborníky a vývojovými centry. Otevírá nám to nové obzory, můžeme diskutovat a propojovat různé zkušenosti a pohledy na věc. Třeba naše samosterilizační respirátory VK jsou výsledkem spolupráce s izraelskými partnery, která začala diskuzí na jedné mezinárodní konferenci. Je potřeba mít otevřenou mysl a stále hledat nové impulzy.
za odpovědi poděkovala Eva Brixi