Je to úplně jednoduché. Zaparkujete, přejdete silnici a vkročíte do kosmetického studia Hany Hlaváčkové, Partnerského salónu GERnétic v Moravské Třebové. Žádné bloudění, žádné kličky, které zrychlují tep, když nemůžete najít kýžené místo. Tady je to po ruce, ulice Svitavská 24 je vynikající adresa. Stačí udělat pár kroků a ocitnete se na lehátku a vkládáte své já do rukou kosmetičky. Drobná žena plná energie vyniká organizačními schopnostmi i talentem, kterým dokáže velmi přesně odhadnout, co bude pleti právě svědčit. Sama jsem to vyzkoušela a musím potvrdit, že se při stanovení diagnózy mého obličeje nemýlila. Její sebejistota a zkušenosti i prima smysl pro humor mi dodaly potřebný klid na duši a já se mohla zcela ponořit do krásného nicnedělání v pracovní době.
Kdy jste poprvé zauvažovala o tom, že byste chtěla podnikat a otevřít si vlastní salón?
Já jsem se ani moc nerozhodovala, po škole (jsem totiž vystudovaná kosmetička s maturitou), jsem začala pracovat u jedné paní kolegyně na živnostenský list. Každý den do salónu, každý den to samé, ale bavilo mě to. Klientela se nám rozrůstala a mně se zdálo, že vejít se do prostoru, který máme k dispozici, už brzy nebude možné. Ale nějak moc jsem to neřešila. Asi má vše svůj čas. Jenže – moje sestřenice je podnikatelka a ta mi posléze vnukla, ať si zařídím svůj vlastní salón. Jinak by mě to snad ani nenapadlo. To rozhodlo, byl to jasný impulz. Sehnala jsem si tedy objekt, kde jsem mohla začít, to zase přestalo stačit, tak jsem hledala dál a dál, až jsem se dostala na dnešní adresu. Vyhovuje jak mým klientkám, tak mně. Většina jich jezdí autem, a všude kolem se dá velmi dobře parkovat, nejen před salónem, to je dost podstatné.
Ale najít vhodnou lokalitu asi nebylo to nejsložitější...
Asi nejtěžší bylo rozhodnout se, zda budu dělat sama na sebe, jak se říká. Uvědomit si tu zodpovědnost za každý krok, který podniknu. Ať bude dobrý, nebo horší. Na druhé straně to pro mě znamenalo větší volnost a příležitost řídit si svůj čas, začít uvažovat v trochu jiných dimenzích než jako zaměstnanec. Jednu jistotu jsem ale přece jen měla: vybudovanou klientelu, o níž jsem byla přesvědčena, že půjde za mnou. A také za francouzskou značkou GERnétic, kterou používám výhradně od roku 2003.
Jak jste se s ní seznámila?
Byla jsem na kosmetickém veletrhu a „potkala“ jsem stánek GERnétic. Zastavila jsem se tam, vzala si materiály. Oslovila mě vstřícnost a laskavost vystavovatelů, bylo to něco úplně jiného, než jsem byla zvyklá. Když jsem získala základní informace a studovala si další podklady, utvrdilo mě to v tom, že jde o kosmetiku multifunkční, a že si v ní každý člověk může najít to, co potřebuje. A to mě hodně zaujalo. Že není postavena jen „na marketingu“ a spoustě slov, ale na výsledcích, na tom, že funguje.
Pomohla vám filozofie GERnétic zvládnout i nedávné měsíce, kdy jste musela zavřít a ze dne na den jste se ocitla bez příjmů?
Musím říct, že velmi. Nikdy by mě ani ve snu nenapadlo, že budu muset svou práci přerušit, že by něco takového mohlo nastat. Pro mě osobně to bylo období plné emočních skoků, nemohla jsem se dobře soustředit, zpočátku jsem špatně fungovala i jako matka-učitelka svých dětí, technice moc nerozumím, ony potřebovaly pomoc s výukou, no, zažila jsem opravdu zkoušku z nejtěžších...
A ráda potvrdím, že centrála LK SERVIS, která značku GERnétic zastupuje, se snažila být nám, jednotlivým kosmetičkám, velkou oporou. Průběžně s námi komunikovala, připravila zajímavá online setkání, propojovala nás, abychom na problémy nezůstaly samy. Toho si opravdu moc vážím, dodalo mi to odvahu i vůli vše nakonec zvládnout. Sílu vydržet a věřit, že přijdou lepší časy.
Dnes už ale zase rozdáváte ženám sebevědomí, hýčkáte jejich pleť...
A jsem tomu ráda. Tato práce mě naplňuje, každý den se na ni těším. Právě nedávná zkušenost s lockdownem mne poučila o tom, jak je vlastně fajn, že člověk může pracovat, podnikat, seberealizovat se.
Vracejí se klientky s chutí?
Ano, vracejí, ale mám nyní i hodně nových, a to je nesmírně povzbudivé. Denně stihnu ošetřit asi tak pět až šest žen.
Muži se zatím zdráhají?
To ano. Navíc jsme menší město, a muž, pokud jde do kosmetického salónu, touží po naprosté anonymitě, protože takové aktivity nejsou zatím pro pány běžné. Takže kosmetika je tady zatím tolik neláká, i když si myslím že i jim mám co nabídnout. Péče o obličej, ruce a nohy je opodstatněná. Ale přístup mužů je zatím takový, jaký je.
Jak byste charakterizovala tohoto zákazníka?
Jako člověka ve středních letech, který vyžaduje ošetření pleti, jde na kosmetiku jen občas, chce zde relaxovat, a také je trochu v salónu nervózní, ale odchází spokojen, možná až
překvapen.
Je ve vašem okolí velká konkurence?
Musím přiznat, že je. Nedaleko je odborná škola, odkud odcházejí hotové kadeřnice a kosmetičky, takže určitě nemohu spoléhat jen na to, že něco umím, že mám dostatek klientů i vynikající kosmetickou značku. Musím být prvotřídní, musím si s lidmi porozumět. Umět naslouchat a pomoci jejich problémy řešit. Musím jim věnovat čas, který je jen a jen pro ně, vytvořit prostor, aby si v salónu odpočinuli, přišli na jiné myšlenky.
Investujete do marketingových aktivit?
Jestli myslíte klasickou reklamu nebo třeba Instagram, tak to ne. Na technologie moc nejsem, raději čas věnuji přímo práci v salónu. Je to pro mě přirozenější. Jedno jsem ale udělala, nedávno jsem pořídila platební terminál, abych umožnila platbu kartou. Většině žen to nesmírně vyhovuje, nemusí myslet na to, jestli mají v peněžence dostatečnou hotovost, nemusí hledat bankomat v okolí.
Patří mezi vaši klientelu lidé z businessu?
Majitelky firem a vrcholoví manažeři moc ne, jsou to spíše lidé středního managementu, ženy živnostnice, úřednice, ale i ty, které jsou v důchodu a chtějí o sebe pečovat, a mají na to nyní i čas. A když ke mně vchází podnikatelka, a to je sympatické, nikdy to na sobě nedá znát. Odhazuje tu starosti, chce si odpočinout, touží se uvolnit, někdy si i zdřímne, a to je báječné! A já si vážím každého, kdo o moje služby projeví zájem a přijde opakovaně, protože je spokojen. Pak vidím, že to, co dělám, má smysl. Pracovní dobu mám od pondělí do pátku, dopoledne, pak mívám delší polední pauzu a od 15 hodin jsem v salónu někdy i do devíti večer, protože zájem o služby převažuje spíš odpoledne a později. Zájemci o ošetření u nás a kosmetikou GERnétic jsou zhruba v dosahu optimálních 30 kilometrů.
Kosmetické ošetření je vlastně velmi intimní záležitost. Je těžké vybudovat si důvěru?
Snažím se být hodně empatická, zjišťuji, co udělat pro pohodlí a maximální komfort klientky, aby z ní padlo případné napětí, aby si to skutečně užila. Pozorně se snažím naslouchat, co mi kdo říká, co koho trápí, vycítím, když chtějí mlčet. Někdo mluví málo, jiný moc, často je přemíra slov způsobená nervozitou. Vysvětluji, jaký úkon právě provádím a proč. Také si pečlivě vedu záznam o tom, jak ošetření probíhalo, co jsem aplikovala. Důležité je zacílit na to, co je potřebné, to praxí poznáte, než nutit do něčeho, co vůbec daná osoba nepotřebuje. Zůstat tedy objektivní, ale zároveň umět nabídnout i něco navíc, o čem klientka nevěděla, že by třeba mohla dostat. Musíte umět jinak poskládat procedury, poděkovat malým dárkem, nezapomenout na pěknou kytici ve váze... A vždy dát najevo, že jste tu jen a jen pro klientku.
Poskytujete i tělové procedury? Ve kterém ročním období jsou nejžádanější?
Zatím „jedeme“ tak, jak jsme zvyklí. Tělových procedur tolik není, převažuje péče o obličej a dekolt nebo ruce. Po květnovém otevření salónu jsem se trochu obávala, že klientky zapomenou na to, nač bývaly zvyklé, ale opak byl pravdou. Objednávaly se s nadšením a pak mi říkaly, že ony sem nechodí jen proto, aby dostaly nějakou masku a šly zase domů. Shodly se, že jim chybí naše ruce, doteky, to opravdové hýčkání, a to je pro mě osobně velké vyznamenání. Hodně vytížená bývám před plesovou sezónou, no a pak k podzimu se zase projevují problémy s příliš opálenou pokožkou, a ženy přicházejí s jediným přáním: dejte mě zase dohromady... A tělové zábaly a masáže – řekla bych, že na to dnes mají ženy málo času. Ale pro jejich kondici jsou nesmírně užitečné, a po době covidové by se patřilo na to zdravíčko dbát přece jen více...
Ceny za ošetření si stanovujete sama?
Ano, ale musím mít v patrnosti sociální status místa, kde působím, nemohu svoji práci dotovat ani ji nemístně finančně nadhodnotit. Vím, že ceny za kosmetickou péči v ČR nejsou vysoké, a hádají se spolu kvalita a zvyklosti. Vím, že nás tým GERnétic učí, abychom byly více odvážné a nebály se stanovit cenu odpovídající odvedené práci, ale to víte, odhadnout optimální cenu je asi velké umění.
Máte doporučení, jak si uchovat optimizmus a dobrou náladu?
To je jednoduché. Klientky přicházejí a sdělují: já se na vás už tak těšila! Pár slov s kouzelnou mocí. No a pak doma děti a manžel, to je přirozené.
za rozhovor poděkovala Eva Brixi