Svébytnou zákaznickou skupinou jsou maminky. Není se čemu divit. Ani v tom případě, když potřebují koupit auto. Jsou také častými návštěvníky autocenter AAA AUTO, největšího tuzemského prodejce s ojetými vozy. Za ojetý vůz utrácejí v průměru 209 797 korun, což je téměř o 10 000 více než Slovenky ve stejné kategorii. Na 57 % těchto žen si pak pořizuje prostorné automobily kombi, SUV nebo MPV, aby zajistily pohodlnou a bezpečnou přepravu své rodiny. Nejoblíbenějšími kombíky jsou Škoda Octavia, Škoda Fabia nebo Volkswagen Passat, z SUV vede Kia Sportage a v případě MVP pak Volkswagen Touran. Vyplynulo to z dlouhodobé prodejní analýzy skupiny AURES Holdings.
„Ženy, obzvláště maminky, jsou již dlouhou dobu významnou skupinou našich zákazníků. Ještě před třemi lety byly výrazně skromnější a za automobil příliš neutrácely. Stačil jim menší vůz. V dnešní době nadpoloviční většina vybírá větší vozy, aby mohly s dětmi podnikat výlety kdykoli, a to i přesto, že jde často o druhý vůz v rodině,“ uvedla Karolína Topolová, generální ředitelka a předsedkyně představenstva. Maminky za vůz utratí letos v průměru o 44 % více než před pěti lety, kdy téměř polovinu prodaných aut v autocentrech AAA AUTO tvořily hatchbacky. Dnes tvoří více než polovinu prodejů ženám ve věku 25–40 let vozy kombi, SUV nebo MPV.
Mezi nejoblíbenější modely patří jako u mužů Škoda Octavia a Fabia. Na třetí pozici je pak Volkswagen Passat. Zhruba 54 % aut je v benzínové variantě, což je v pětiletém srovnání pokles. Maminky pomalu začínají přicházet na chuť i hybridním automobilům. Stále jde o pouhé jedno procento z celkových prodejů, ale v porovnání s loňskem jde o významný nárůst. Velký nárůst obliby zaznamenala automatická převodovka, kterou volí 30 % maminek. Před pěti lety byl zájem poloviční. Čtvrtina aut prodaných maminkám je v různých odstínech šedé, pětina v bílé a šestina v černé. Karolíny Topolové jsem se posléze zeptala na další podrobnosti:
Ženy jsou významnou částí vašeho zákaznického portfolia. Čím si to vysvětlujete?
Ženy tvoří dlouhodobě až třetinu našich zákazníků. Chtějí být nezávislé a dopravit se kamkoliv, ať už za přáteli, či s dětmi. Většina si pořizuje automobil sama, ale často je kupujícím i manžel nebo otec.
A jak se u vás etablovaly podnikatelky a manažerky? Volí v posledních letech také v určitých případech ojetý automobil? Proč?
Ženy se obecně přiklánějí k méně ojetým vozům. Ženy-manažerky proto tvoří významný podíl zákaznic naší značky zánovních vozů Mototechna. Roste i podíl žen, které si vůz jen pronajímají v rámci Mototechna Drive. Pronájem vozu jim dopřává ještě větší komfort, kdy si mohou užívat jen jízdu a řešit maximálně to, kde natankují nebo dolijí vodu do ostřikovačů. Přezutí, servis nebo dálniční známku za ně vyřídí naši specialisté.
Myslím, že také ty, které pracují jako OSVČ nebo teprve vstupují do businessu, nepomýšlejí hned na reprezentativní vůz, ale snaží se najít určitou užitnou hodnotu za přijatelnou cenu. Jaké mají požadavky?
Ženy jsou praktické. Řeší reálnou užitkovost vozu a neinvestují do extrémní výbavy. Důležité pro ně jsou bezpečnost a také stáří a nájezd vozu. Dobře si spočítají, na jak dlouho si vůz kupují a chtějí, aby jim poskytl všechno, co mají v té době v plánu. Méně častěji než muži řeší i financování vozu.
Nedávná prodejní analýza ukázala, že častými návštěvnicemi ve vašich prodejnách jsou maminky. Co vedlo k jejich zvýšenému zájmu a jaká auta kupují?
Na zvýšeném zájmu má v poslední době vliv i pandemie, kdy se maminky staly i učitelkami, a s dětmi tak tráví daleko více času než dříve. Děti je potřeba zabavit a lockdown nechtějí trávit jen na nedalekém hřišti. Raději si vyjedou na výlet do přírody vozem, který je v této době nejbezpečnějším dopravním prostředkem. Uvědomují si, že ve veřejné dopravě je daleko vyšší riziko nákazy.
Co od auta očekávají?
Maminky chtějí hlavně bezpečný automobil s dostatečným prostorem, který se snadno ovládá a není náročný na údržbu. Chtějí bezstarostnou jízdu, a ne řešit, jestli se jim do vozu vejde o tašku více, či méně.
Pořizují si osobní vůz spíše za hotové, nebo na úvěr?
Ženy si raději na auto našetří. Přesto si zhruba čtvrtina našich zákaznic kupuje na splátky.
Mohou si u vás objednat také přelakování, když s barvou nejsou spokojené?
Jen malé množství žen řeší barvu vozu, proto by tato služba ani nenašla velké uplatnění. Barvou se zabývají většinou začínající řidičky, pro které je vůz často módním doplňkem, nebo naopak vysoce postavené manažerky, které si pořizují luxusní automobil a rády si dopřejí i tu vysněnou barvu. Jen v České republice nabízíme téměř 10 000 automobilů, a tak je naštěstí pro všechny zákaznice k dispozici široká paleta barev a modelů.
Když si maminka určité auto vybere přes internet, co všechno se děje, než usedne za volant jako čerstvá majitelka? A má právě ona nějaké benefity na rozdíl od běžného kupujícího? Nedostane třeba balíček autokosmetiky zdarma, nebo nějakou kuchařku či knížku pohádek?
Maminky často opravdu nejprve vybírají auto na internetu. Poté se domluví na bezplatné infolince s naším operátorem na schůzce na pobočce nebo díky online prodeji přímo u sebe doma.
Na prohlídku vozu si většina žen bere mužského poradce, často automechanika, který jim pomůže zkontrolovat technickou stránku vozu. Rodiny s dětmi se snažíme odbavit přednostně, protože pro většinu dětí není nákup automobilu příliš zajímavý. Navíc máme na většině poboček i herní koutek, aby se děti zabavily a maminky mohly v klidu vybírat a testovat ten správný vůz.
Zaznamenáváte i určité kuriózní příběhy, které se vážou k prodeji aut této skupině klientů? Mohl by tak možná vzniknout
seriál o rozvernosti člověka českého, námět pro televizní seriál...
Požadavky některých zákazníků jsou opravdu kuriózní. Častěji jde ale spíše o muže než o ženy. Žena však dokáže někdy i zkušeného prodejce uvést do rozpaků dotazy na detaily, o které se na vybraném voze zajímá.
Jak se chovají ženy k ojetým automobilům? Zacházejí s nimi šetrněji než muži? Jsou ohleduplnější?
Ohleduplnost každého řidiče je ryze individuální záležitostí. Je ale pravda, že ženy tolik neřeší škrábance na voze nebo to, jestli je automobil čistý. To pozorujeme hlavně při výkupu aut, které jsou často od žen ve vizuálně horším stavu. Naopak ale po technické stránce bývají opečovávané a pravidelně servisované.
Pokud byste si šla vy sama koupit ojetinu, podle čeho byste se řídila?
Od té doby, co mám dceru, tak je pro mě důležitý velký zavazadlový prostor a bezpečnost vozu. Tím bych při výběru i začala. Všem zákaznicím, ale i zákazníkům, doporučuji vzít si s sebou známého automechanika, který automobil detailně prohlédne na zvedáku a napojí na diagnostiku. Ve velkém autocentru, kde automobily vlastní, máte jistotu, že vám toto vše umožní a vůz bude zároveň i po právní stránce v pořádku. Na ulici od soukromníka není běžný člověk schopný odhalit veškeré možné podvody, a vystavuje se tak riziku, že s vozem nebude všechno v pořádku.
otázky připravila Eva Brixi