Síť prodejen dm v tomto roce dál rozšiřuje a obohacuje nabídku zboží a služeb, a to se zvláštním ohledem na ochranu životního prostředí. O nových i osvědčených věcech dm jsme hovořili s Ing. Michaelou Zikmundovou, MBA, sortimentní manažerkou této společnosti.
Překvapíte na jaře opět své zákazníky zajímavými novinkami v nabízeném sortimentu zboží a v podobě služeb?
Na jaře se součástí sortimentní nabídky dm prodejen stala nová řada produktů Pro Climate, které jsou neutrální k životnímu prostředí. U těchto výrobků byly pečlivě analyzovány negativní dopady jejich produkce a likvidace na životní prostředí. Ty jsou sníženy a kompenzovány v pěti kategoriích: klimatická změna, eutrofizace, okyselování, oxidační smog a narušování ozónové vrstvy. Produkty Pro Climate jsou vyráběny s co nejlepší možnou ekobilancí. V první fázi uvedeme postupně do prodeje
14 produktů s označením Pro Climate. Zákazníci je najdou v dm značkách alverde, Denkmit, Jessa, SUNDANCE či Sanft&Sicher.
Pokračujete i letos, kdy řešíme především hygienické a zdravotní problémy, v důrazu na trvale udržitelný rozvoj, kterým byla společnost dm pověstná?
Důraz na trvalou udržitelnost je pevnou součástí filozofie společnosti dm. Proto se tomuto tématu budeme věnovat i v tomto roce. Novou značku Pro Climate jsme již zmiňovali. Novinkou jsou také tašky z dřevěných vláken EcoveroTM, které jsou další alternativou k dostupným taškám z biobavlny. Nové nákupní tašky jsou vyráběny z poškozených stromů a jejich výroba je alokována ve střední Evropě. Až 75 % dřeva se dopravuje po železnici. V porovnání s čistě bavlněnými taškami se spotřebuje o 60 % méně vody.
Na podzim jsme také zahájili novou aktivitu Jdeme na to od lesa. Ve spolupráci s organizacemi Lesy ČR a Sázíme stromy bylo vytipováno 17 lokalit, ve kterých se společnost dm rozhodla pomoci s výsadbou nových lesů. Zároveň pomůžeme zasadit vzrostlé stromy a keře na veřejných místech.
Co bývá největší oříšek při inovaci a rozšiřování nabídky?
Je nutné zvážit hned několik kritérií, jako je například otázka, u kterých produktů dává inovace smysl. Co se bude u konkrétního produktu inovovat (složení, obal), co zůstane zachováno. V případě zalistování novinek hraje roli i otázka, zda se po zařazení výrobku zvedne výkon celé sortimentní kategorie.
Jak lidé novinky přijímají? Vyžadují je,
nebo jsou spíš konzervativní?
Jsou zákazníci, kteří se na ně těší, a dá se říct, že na ně vyloženě čekají. Jiní dávají přednost osvědčeným produktům, které už znají a mají je vyzkoušené. Novinky a inovace sortimentní nabídky vnímáme jako důležité, a proto jim dáváme prostor i v naší komunikaci.
Pandemie mění naše návyky. Do jaké míry reflektuje sortiment v dm tuto skutečnost?
U zákazníků sledujeme změněné nákupní chování. Nakupují s menší frekvencí, ale průměrná hodnota jejich nákupů je vyšší. Vyšší zájem jsme zaznamenali o produkty podporující zdraví nebo prostředky hygieny rukou. Ty jsme v prodejnách dm soustředili na jedno místo, a zákazníci je tak snadno naleznou. S ohledem na zavřené kosmetické a kadeřnické salóny poptávají zákaznice produkty pro domácí péči, jako jsou barvy na vlasy nebo přípravky pro domácí pedikúru a manikúru. V tom, abychom mohli ženám prostřednictvím našich komunikačních kanálů nabízet adekvátní produkty, nám pomohl také průzkum, který jsme na začátku roku realizovali s agenturou STEM/MARK. Zaměřil se na otázku, jak o sebe ženy v době koronavirové pandemie pečují. Obecně však platí, že sortiment i komunikaci přizpůsobujeme potřebám nakupujících, mění se spíše rychlost, jakou je potřeba v komunikaci reagovat.
Co byste přála toto jaro nakupujícím, spolupracovníkům, svým blízkým?
V současné době to bude možná znít už jako klišé, ale přála bych všem hlavně pevné zdraví. Aby ani v těžkých časech neztráceli optimizmus a na každém dni si našli něco, co jim udělá radost.
ptal se Pavel Kačer