Nový experimentální minipivovar Proud, který sídlí v bývalé elektrárně v areálu Plzeňského Prazdroje, zahájil výrobu v testovacím režimu v listopadu 2020 a bude vařit celkem pět stabilních pivních speciálů: čtyři metodou svrchního kvašení a jeden ležák. Tato nabídka se v čase promění a přibydou k ní také menší várky experimentálních pivních specialit. Počítá se s roční produkcí několika tisíc hektolitrů piv z kvalitních surovin od domácích i zahraničních dodavatelů. Ve stálé nabídce pivovaru Proud je nyní TheMže – Pale Ale 10, Ventill – ležák 11, Soutock – žitná IPA 13, Cotel – Stout 14 a nealkoholické pivo Proovan – ve stylu Hazy IPA.
Nový plzeňský minipivovar Proud se jako první český pivovar zapojil do celosvětové akce Pink Boots Collaboration Brew Day. V Proudu se tak na Mezinárodní den žen 8. března vařila exkluzivní várka piva podle receptury zdejší sládkové Lenky Strakové na podporu a oslavu žen v pivovarnictví. Hazy IPA ze speciální směsi chmelů od Yakima Chief Hops v jednorázové limitované várce, včetně nealkoholické verze, bude následně v prodeji v e-shopu pivovaru Proud a ve vybraných pivotékách. Pracovalo se s ryze ženským podtónem, totiž v růžových botách.
Pink Boots Collaboration Brew Day je iniciativou mezinárodní neziskové organizace Pink Boots Society, která byla založena v ro-ce 2017 v USA s cílem podpořit profesionálky v oboru pivovarnictví v profesním růstu a vzdělávání. Symbolicky na Mezinárodní den žen 8. března v pivovarech po celém světě, které se myšlenku Pink Boots rozhodly podpořit, obuli ženy i muži růžové boty a uvařili vybraný styl piva ze směsi chmele nazvané Pink Boots Hop Blend. Složení chmelové směsi se každým rokem mění, ale vždy pochází od partnera iniciativy, renomované americké společnosti Yakima Chief Hops, proslulé chmelovými produkty špičkové kvality. (Letošní Pink Boots Hop Blend sestává z chmelů: Cashmere, Ahtanum, Citra, Loral & Sabro, směs vytváří kombinaci tropických, bylinných, citrusových a dřevitých aromatických tónů.) Část výtěžku z prodeje chmele putuje skrze organizaci Pink Boots Society na vzdělávací programy určené ženám v pivovarnictví.
Pivovar Proud zapojením do akce Pink Boots Society naplňuje jednu z vizí, s kterými v roce 2020 vznikl – participovat na zajímavých pivovarských projektech, přinášejících inspiraci a nové impulzy. „Podobné projekty nás baví, protože spojují lidi, kteří pivo prostě milují. Tento projekt je ale ojedinělý i důrazem na fakt, že pivo a pivovarnictví nejsou zdaleka doménou pouze mužů. Mnoho žen přichází pivu na chuť právě díky širší dostupnosti zajímavých pivních stylů. Navíc ženy čím dál častěji pracují v pivovarnictví v různých oblastech, samozřejmě včetně samotné výroby. Pro mě jako sládkovou je z profesní stránky lákavá i možnost vařit pivo z exkluzivní limitované směsi chmelů,“ komentovala dění vrchní sládková pivovaru Proud Lenka Straková. Odpověděla také na naše otázky:
Ne každý by měl odvahu založit firmu v době vrcholící pandemie koronaviru. Vy jste společně s Michalem Škodou dala vzniknout dokonce minipivovaru. Vstoupila jste na tenký led, většina pivovarů si stýskala, hospody měly zavřeno...
Prakticky jsme „nezaložili“ firmu, neboť jsme součástí skupiny Plzeňský Prazdroj a.s., ale měli jsme odvahu vstoupit do tohoto projektu a vzít si ho za svůj. Doba je nyní samozřejmě složitější než dřív, ale podmínky na trhu jsou stejné pro každého... My se snažíme rozjet pivovar nejen obchodně, ale stejně důležitý je rozjezd technologický, kde se musíme naučit pracovat s novým zařízením, vyladit možné chyby či nedostatky strojů a reagovat na ně tak, aby na konci bylo pokaždé stejně dobré pivo, které jsme si naplánovali zařadit do nabídky.
Začali jste prodávat přes e-shop těsně před vánočními svátky. Jaký byl zájem?
Zájem byl větší, než jsme čekali, takže jsme asi dva týdny stáčeli skoro nonstop!
Rozhodli jste se nabízet pivní speciály, vyrábět minisérie. Konkurence je však veliká. Nevadí vám to?
Zdravá konkurence je dobrá, protože zvyšuje kvalitu. A já věřím, že se dokážeme prosadit. Nyní jsme připravili pět základních piv, které chceme nabízet opakovaně celoročně. Další speciály čekají v pořadí a budeme je představovat postupně.
Chcete přicházet s novými recepturami i výrobními postupy. Je opravdu co vymýšlet a vynalézat? V zemi s takovou tradicí?
Naše země má tradici hlavně ve výrobě českého piva, ale pivní svět je mnohem rozmanitější, takže prostor pro experimentování určitě máme. Některé pivní styly u nás lidé ani neznají, takže je můžeme spotřebitelům představit nebo můžeme použít méně tradiční či cizokrajné suroviny, a přiblížit tak zájemcům něco nového.
Kdo by měl být vaším zákazníkem? Spíše gurmáni, mladší generace, nebo speciální hospůdky v budoucnu?
Naším zákazníkem může být každý, kdo rád ochutnává pivo a nebrání se novým zážitkům, stejně jako ten, kdo si vybere jeden konkrétní výrobek a pro ten se k nám bude vracet. Cílíme na ochutnávkové pivnice, pivní bary a pivotéky, kde si zákazníci mohou doslova vybírat, a právě proto tam chodí.
Jak jste se dostala k oboru? Není moc „chlapský“?
Jednoduše mne bavila chemie a chtěla jsem studovat potraviny. A protože jedním z potravinářských oborů je kvasná chemie, a já jsem z Plzně, bylo rozhodnuto, že to bude pivovarství! Náš obor je možná vnímán jako „chlapský“, ale tak úplně není. Ve škole nás bylo půl na půl, možná dokonce víc holek, jen se dříve ženy asi věnovaly spíš kontrole kvality a výzkumu, nebo prostě nebyly tolik „vidět“.
A nezkusíte nějaký speciálek, kterým byste dobyli ženská srdce?
Určitě zkusíme. Neustále sbíráme tipy na to, co by si ženy od nás představovaly ochutnat, abychom jim udělali radost. Zatím vede varianta něčeho osvěžujícího a lehčího ve stylu Berliner Weisse.
připravila Eva Brixi