Uniforma vždy, a snad je tomu i dnes, vzbuzovala respekt, důvěru, navozovala pocit pořádku, jistoty, úrovně. Firmy, školy, instituce, kde mají uniformy jasně definované poslání, jsou veřejností vnímané jako důstojnější, jejich image voní noblesou a slovíčko morálka má v praxi své opodstatnění. Podobný názor zastává majitelka firmy RUTEX CZ, s.r.o., Ing. Kamila Brzezinová, která založila značku Camia. Pod ní připravuje pro zákazníky uniformy, ať jde o slovutné dopravní společnosti, soukromé školy, nebo cestovní kanceláře a mnoho dalších. V loňském roce získala v soutěži Ocenění českých podnikatelek první místo v kategorii Malá společnost:
Působíte v zajímavém oboru: navrhujete a šijete profesní a reklamní oblečení, oblékáte slovutné společnosti. Proč jste zvolila tuto cestu? Byl to záměr, nebo náhoda?
Byla to náhoda.
Vy sama také trávíte volné chvilky za šicím strojem, nad střihy, látkami? A nosíte sukně, kalhoty, šaty, které jsou výsledkem vaší fantazie a umu?
Nešiju. Ctím módu jako každá z nás, sleduji trendy, přehlídky, módní časopisy. Nosím vše. Mám ráda, když je žena upravená.
Jaké požadavky mají firmy na uniformy zaměstnanců? Podle čeho se připravují takové kolekce? A jaký význam mají v tomto ohledu logo, firemní barvy, zaměření businessu?
Každý zákazník je pro nás jedinečný projekt. Kolekce připravujeme podle požadavků klienta v souladu s jeho zaměřením. Důležité je pro nás prostředí, design manuál společnosti, školy, bereme v potaz každou maličkost. Uniforma musí být součástí a zapadnout do celkového konceptu zákazníka.
Pořádáte také školení o dresscodu, o firemním odívání. Co je posláním? A co si přejete, aby bylo výsledkem?
Součástí našich služeb je i školení pro zaměstnance. Přejeme si, aby se projekt dotáhl do konce. Aby výsledek byl dokonalý. Zakázka nekončí dodáním zboží klientovi, ale pak je důležité, aby ten, kdo uniformu bude nosit, věděl, jak má být upraven a jak má vypadat. Jaké doplňky volit, co se smí, co ne.
Často přemýšlím o oblečení číšníků a servírek nebo třeba průvodčích. Mívám pocit, že být na jejich místě, tak bych zkolabovala. I v horku mají dlouhé kalhoty, košile, uzavřenou obuv. Léta bývají u nás stále teplejší – nedalo by se i pro tuto profesi vymyslet na toto roční období „něco“, co by sice nevybočovalo ze zvyklostí, zároveň ale bylo příjemnější a zdravotně příhodnější? Nebo naopak provokativnější, veselejší, hlavně lehčí? Nejsme příliš konzervativní?
Naše kolekce nevypadají jako typické uniformy. Hrají barvami, jsou pestré a pro děti veselé. Pro dospělé volíme také modely a barvy, které budou slušivé a lidé je budou rádi nosit. Pečlivě vybíráme materiály, které testujeme, než spustíme výrobu. Kontrolujeme pohodlí, měkkost materiálů, funkčnost, komfort při nošení i údržbě. Vývoj kolekce je dlouhý proces. Distancujeme se od klasických uniforem, neusilujeme o to, aby hlavní hodnoticí kritérium byla jen nejnižší cena. Záleží nám na výsledku. Chci, aby kolekce pod značkou CAMIA dýchaly kvalitou, originalitou, aby lidé a děti, kteří tuto značku nosí, se těšili z pocitu, který jim naše uniforma při běžném používání poskytne.
Které obory zatím své uniformy nemají a slušely by jim?
Banky. Tady již dlouho sleduji upadající trend v oblasti odívání. Mnohdy ani nepoznám, kdo je v bance její pracovník a na koho se obrátit. Vlastní výběr oblečení je velmi často nereprezentativní a poškozuje celkovou image finančního domu. Banky mají doporučení pro své zaměstnance, ale to je v dnešní době neuhlídatelné a nepostižitelné. Vytratila se noblesa, důstojnost, a tím i důvěryhodnost mě jako zákazníka v člověka, který představuje tvář instituce, jež spravuje mé finance. Můžeme si říkat, že je to povrchní, ale vzhled je první dojem, který vnímáme ještě před tím, než člověk začne hovořit. Tento první dojem ovlivní to, s jakou důvěrou budeme další informace přijímat. Proto nerozumím tomu, proč se klade tak obrovský důraz na budovy, interiéry, školení, a pak se zapomíná na ten poslední nejdůležitější článek celého řetězce, a to je člověk. Člověk, který je tváří a osobou, která buď přinese zisk, nebo ne.
Přemýšlela jste někdy o zakázce snů?
Ne.
Podle čeho se rozhodujete, jak určitou kolekci pojmout? Je hlavním vodítkem cena, materiál, množství oděvů, prestiž klienta?
Podle klienta. Každá zakázka je zajímavá a jiná. Každá naše kolekce je jiná.
Kdo bývá autorem designu?
Já.
Zlobí vás, když zadavatel odmítá přistoupit na vámi navrhované řešení? Jak vnímáte kompromisy, které musíte občas udělat?
Kompromisy obohacují obě strany.
Na čem především stavíte své podnikání? Jaké jsou vaše zásady, priority, pravidla?
Na přístupu ke klientovi, originalitě, kvalitě, zodpovědnosti a důvěře.
otázky připravila Eva Brixi