Setkala jsem se s vášnivými konzumenty ghí i jeho nemilovníky. Myslím však, že těch prvních přibývá. I v souvislosti s tím, že mnozí z nás hledají optimálnější jídelníček, změnu, která by zlepšila naši kondici. I v souvislosti s imunitou, o níž se více než kdy jindy začalo mluvit na základě hrozby koronavirové pandemie. Není nám také jedno, jak mlsáme, zda zdravě, nebo neřízeně škodíme svému zažívání, cévám, mozku. Ne každý ale ví, že ghí obsahuje konjugovanou kyselinu linolovou, pomáhá tak odbourávat tělesný tuk, podporuje růst svalové hmoty a funguje jako antioxidant. Není se co divit, že ghí v řadě domácností patří k pokladům kuchyně. Vyrábí ho firma České ghíčko s.r.o. Ředitelkou a šéfkou marketingu je Andrea Dostálová:
S Ghíčkem svého času pracovali hojně šéfkuchaři předních hotelů, byli to oni, kdož tento produkt u nás dostali do povědomí širší veřejnosti, anebo to byla právě vaše firma, která milovníkům zdravých pokrmů nabídla to, co na trhu dosud chybělo?
Zcela neskromně si myslím, že jsme to byli my! Ghí na trhu nebylo, málo lidí jej znalo. Občas se zachovala jeho domácí výroba. Ale také je pravda, že ghí zapadlo do vlny zdravého a kvalitního stravování, takže to šíření mezi lidi šlo lépe.
Čím je přepuštěné máslo pro člověka užitečné?
Podle ajurvédy, tisíc let staré indické medicíny, je ghí nejlepší potravina na světě. Ghí má mnoho benefitů pro naše zdraví. Pomáhá trávit a samo je velmi dobře stravitelné. Vyživuje nervovou soustavu, působí protizánětlivě, pomáhá s hladinou cholesterolu atd. Je skvělé i na kůži. Ghí je využíváno jako nosič účinků bylin a koření.
A proč má tak dlouhou trvanlivost?
Protože je zbaveno vody a pevných částí másla: bílkovin, cukrů...
Vzpomenete si, komu jste první várku ghí prodali? A zůstal tento zákazník věrný vašemu sortimentu?
To si opravdu nepamatuji, ale za jednoho z prvních zákazníků považuji sebe. Dominika, moje kamarádka a kolegyně, ghí vařila. Já neměla moc peněz, a tak mi jej dávala zadarmo. A i když už jsem jí měla za ghí platit, zůstala jsem mu věrná. Ghí je totiž silně návykové. Jídlo s ním je voňavé, lahodné...
K základnímu produktu jste přidali něco novinek, zdravé mlsání z medu, oříšků, kokosu, kávy... Jak jdou dobroty na odbyt?
Ghítely se prodávají skvěle, i když v tomto sortimentu je velká konkurence. Jednak je to módní produkt, ale Ghítela je výjimečná svou konzistencí právě díky ghíčku.
Kdo tvoří převážnou část klientů vašeho e-shopu?
Obecně bych řekla, že jsou to lidé, kteří vědí, co je dobré! A jsou to i ti, kteří rádi nakupují přímo od výrobce.
Když srovnáte začátky podnikání s dneškem, čím se liší?
Úplně vším! Tehdy jsme nevěděli nic, teď už víme mnohé. Podnikat v potravinářské výrobě má svá specifika. Snad jsme se v tom už trochu naučili orientovat a ušli pořádný kus cesty.
A bylo to náročnější na čas než nyní?
Bylo to mnohem náročnější na začátku. Já jsem první tři až čtyři roky pracovala snad 24/7. Byla jsem úplně pohlcená. Na začátku děláte všechno sami. Musíte se prokousávat, ustát kompromisy, není komu delegovat práci. Teď je to mnohem lepší, můžu se soustředit jednak na strategické vedení, ale i na marketing, který jsem si ponechala jako
svou práci.
Kde berete optimizmus, který promítáte do marketingu a vlídné komunikace?
Tak jestli to na vás takhle působí, tak to mě moc těší. To je asi přirozenost. Já jsem ráda užitečná, ráda dělám radost a chci, aby všichni kolem mě byli spokojení.
A jsou chvíle, kdy byste všechny ty skleničky a krabičky nejraději někomu hodila na hlavu?
Nejsou, skleničkypřeci za to, co se děje kolem nás, nemůžou...
Budete dále rozvíjet strategii ghí, nebo se pustíte třeba ještě do objevování kouzla sádla z českých čuníků?
Ghí má takový potenciál využití! Máme plány na dalších deset let.
za rozhovor poděkovala Eva Brixi